خاله بازی پسرها…

معمولا تصور همه ما این است که دختر بچه ها با عروسک و پسرها با ماشین و تفنگ بازی می کنند؛ اما در مواردی، پسر بچه ها تمایل زیادی برای بازی با عروسک دارند. این مسئله گاه ذهن پدر و مادر را مشغول و یا حتی آن ها را نگران می کند.  بازی با عروسک […]

معمولا تصور همه ما این است که دختر بچه ها با عروسک و پسرها با ماشین و تفنگ بازی می کنند؛ اما در مواردی، پسر بچه ها تمایل زیادی برای بازی با عروسک دارند. این مسئله گاه ذهن پدر و مادر را مشغول و یا حتی آن ها را نگران می کند.  بازی با عروسک نیز مانند دیگر بازی ها راهی برای شناخت هویت از سوی کودک است. اما اگر پسر شما خود را در آینده «خانم» تصور کند و یا جملاتی مانند «بعدا من مامان می شوم.» یا «وقتی که من بچه دار شوم…» را از او بشنوید، ممکن است علامتی از مشکلی هویتی در او پنهان باشد. به این معنا که او در درون آرزوی «دختر بودن» می کند و یا حتی با وجود شکل ظاهری پسرانه، خود را به طور واقعی دختر می داند. البته این مساله با همجنس گرایی که اصولا یک مشکل ذهنی نیست و قبل از دوران نوجوانی هم نشان داده نمی شود؛ متفاوت است.
.
نباید پسر بچه ها را از بازی با عروسک یا به عبارتی «خاله بازی» منع کرد. چون ممکن است نتیجه معکوس بدهد، زیرا معمولا ممنوعیت از یک کار به روش خیلی جدی و تحکمی، تمایل به انجام آن را در خفا بیشتر می کند. تفاوت میان دختران و پسران، حقیقتی انکارناپذیر است. آن‌ها، سلیقه‌های متفاوتی دارند و در موقعیت‌های مختلف، واکنش‌های گوناگونی، از خود نشان می‌دهند.
.

خیلی از والدین، به‏ خصوص آن‌هایی که هم پسر دارند و هم دختر، دل‌شان نمی‌خواهد خودشان را قاطی کلیشه‌های جنسیتی کنند ولی وقتی پسرشان، پای عروسک پلاستیکی را می‌گیرد تا در بازی دزد و پلیس، مثل یک اسلحه از آن استفاده کند و دخترشان، کامیون اسباب‌بازی را به کالسکه عروسک‌هایش تبدیل می‌کند، چاره‌ای نیست جز این‌که تفاوت‌ها را بپذیرند و در روش‌های تربیتی خود، تجدید نظر کنند.

 

صرف بازی پسر بچه ها با عروسک، مسأله نگران کننده ای نیست. اما اگر پسر بچه علاوه بر بازی با عروسک، تمایل به پوشیدن لباس های دخترانه و لوازم آرایش هم داشته باشد باید کمی نگران شد. اغلب بزرگسالانی که دچار اختلال هویت جنسی هستند، در کودکی ضدیت آشکاری با جنس خود داشته اند.
.
مثلاً پسرانی بوده اند که تمام مدت تمایل به بازی با اسباب بازی های دخترانه داشته اند، از پوشیدن لباس های دخترانه لذت می بردند و علاقه به بلند کردن مو و آرایش داشته اند. البته با اطمینان نمی توان گفت که همه کودکان با این خصوصیات در بزرگسالی حتماض دچار مشکلات هویت جنسی می شوند اما در کل احتمال آن بالا است.  در چنین شرایطی بهتر است پدر و مادر اجازه دهند پسر بچه با عروسک بازی کند اما به او یاد بدهند که چگونه در بازی نقش مردانه داشته باشد. مثلاً نقش او راننده یا پدر خانواده باشد. به این ترتیب می توان تا حدی بازی کودک را هدایت کرد.
.
بهترین روش در مقابله با این رفتارها اولا ندیدن رفتارهای او و تقویت نکردن این رفتار اوست و از طرفی شما حتما باید ریشه این مساله را دریابید. شاید بخاطر کمبود توجه از طرف شما یا پدرش و یا یک نکته در روند زندگی شماست که او را به دختر بودن متمایل می کند. اگر این رفتار ادامه پیدا کرد و در کنارش رفتارهای دخترانه دیگر هم داشت سعی کنید رفتارهای او را تقویت نکنید چون او از جنسیتش فرار می کند.
بهترین راه تقویت و تشویق رفتارهای پسرانه و ندیدن و بی تفاوتی در رفتارهای دخترانه است. البته ممکن است این رفتار خاص باشد و مثلا از یک کارتون و.. سرچشمه گرفته که در این صورت باید این مساله را با یک جایگزین حل کنید.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما