جولای 16
نویسنده : تراشیون
بازدید : 849
نظرات : بدون دیدگاه
کاری کنید که الگو شوید!

در سیر مسیر تکاملی بشر موضوع عفاف و حجاب به‌ عنوان یک فاکتور مهم مطرح است. در سرتاسر دنیا مشاهده می‌شود که برای اینکه انسان ها بهتر زندگی کنند و امنیت اخلاقی جوامع بهتر رعایت شود و خانم ها راحتی بهتری داشته باشند، مسأله حجاب و عفاف مطرح می‌شود. البته در جاهای مختلف مقدار و […]

در سیر مسیر تکاملی بشر موضوع عفاف و حجاب به‌ عنوان یک فاکتور مهم مطرح است. در سرتاسر دنیا مشاهده می‌شود که برای اینکه انسان ها بهتر زندگی کنند و امنیت اخلاقی جوامع بهتر رعایت شود و خانم ها راحتی بهتری داشته باشند، مسأله حجاب و عفاف مطرح می‌شود. البته در جاهای مختلف مقدار و نحوه حجاب با توجه به فرهنگ هایی که وجود دارد متفاوت است.

 

جالب این است که در اروپای غربی نیز اگر خانمی اخلاق، رفتار و ظاهر را رعایت کند او را مؤدب به اخلاق می‌نامند و اگر فردی این چارچوب های اخلاقی را رعایت نکند و آن حیا و حجاب متناسب را برخوردار نباشد آن چهارچوب اخلاقی و رفتاری را که برای سایر افراد قائلند برای او قائل نخواهند بود.

 

امروزه بسیاری از دختران ما به‌ جهت عدم رعایت حجاب و حیا با آسیب های متعددی روبه‌رو می‌شوند و از این اصل مربیان تربیتی نمی‌توانند غافل باشند. اصل حیا و عفاف یک رشد تربیتی برای فرد محسوب می‌شود. مجموعه‌ای از نکات وجود دارد که اگر به آن ها توجه شود فرزندانمان در قله حیا و حجاب قرار می‌گیرند.

 

به‌ جز نقش خانواده سایر عوامل چون دانشگاه، رسانه و محیط‌های اجتماعی نیز در حیا و حجاب داشتن فرزندان مؤثرند، اما نقش خانواده بسیار پررنگ‌تر از سایر عوامل است. والدین اولین اثری که در رعایت حیا و عفاف خانواده دارند این است که آن ها نقش الگودهی دارند؛ وقتی پدر رعایت آداب و حیا را در خانواده ندارد نباید از فرزند خود انتظار رعایت حیا داشته باشد.

 

تأثیرگذاری مادر به‌ مراتب بیشتر است، دختر الگو پذیری‌ اش بیشتر از مادر است و منظور از حیا داشتن مادر فقط حجاب نیست چرا که حیا فقط حجاب نیست. گاهی مشاهده می‌شود که مادر چادری است اما در ارتباط با نامحرم رعایت شئونات اسلامی را نمی‌کند و راحت ارتباط برقرار می‌کند.

 

بین نامحرم فامیل و غیر فامیل تفاوتی نیست، پس باید در حرف زدن با نامحرمان فامیل همانند غیر محارم بیگانه حرمت نگه داشت و در اسلام بین نامحرم آشنا و غیر آشنا تفاوتی وجود ندارد و عدم رعایت چنین مواردی بین مادران ولو این که محجبه باشند باعث انتقال بی‌حیایی به فرزندان می‌شود.

 

  • چرا با وجود اینکه برخی از مادران علی‌رغم اینکه محجبه و با حیا هستند اما فرزندان بی‌حجاب دارند؟

برای اینکه الگوی فرزندان بشویم فقط رعایت شئونات کافی نیست بلکه باید رفتاری داشته باشیم که فرزندانمان به‌ عنوان الگو ما را قبول داشته باشند و بپذیرند؛‌ یعنی باید محبوب فرزندان باشیم تا از والدین الگو بپذیرد تا مادر محبوب دختر نباشد از او الگو نخواهد گرفت. محیط نیز نقش به‌سزایی دارد، فقط الگوی صحیح بودن و محبوب بودن برای الگوپذیری کافی نیست و باید والدین مراقب محیط هایی که فرزندان خود را می‌برند باشند، گاهی ممکن است در اقوام افرادی باشند که باعث تأثیرپذیری فرزندان شوند.

 

  • «اجازه نداریم در تربیت مسامحه کنیم»

اگر در خویشان خودمان اشخاصی وجود دارند که حجاب ندارند باید کمتر در رفت‌ و آمد با آن ها باشیم و در نقطه مقابل آمدوشد ما با محیط هایی که مناسب است باید بیشتر باشد. یکی از موارد اثرگذار رسانه است، برخی از برنامه‌های رسانه اثر سوء‌تربیتی دارد اگر با فرزندانمان مثلاً به تماشای فیلمی نشستیم به این موارد اشاره کنیم تا برای او موارد خطا عادی و عرف تلقی نشود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما