جولای 12
بازدید : 2123
نظرات : بدون دیدگاه
شریک شیطان

امام باقر (ع): «هر مالی که از راه حرام به دست آید، شیطان در او شریک است. و اگر کسی اثرات این مال در وجودش باشد و همبستر شود، در نطفه به وجود آمده نیز شیطان شریک است.»   غذای حلال در انعقاد نطفه تأثیر عجیبی روی بچه دارد چنانچه غذای حرام در شقاوت اولاد […]

امام باقر (ع): «هر مالی که از راه حرام به دست آید، شیطان در او شریک است. و اگر کسی اثرات این مال در وجودش باشد و همبستر شود، در نطفه به وجود آمده نیز شیطان شریک است.»

 

غذای حلال در انعقاد نطفه تأثیر عجیبی روی بچه دارد چنانچه غذای حرام در شقاوت اولاد تأثیر عجیبی دارد… غذای حرام، مال حرام، از هر آتشی بدتر است اگر نطفه بچه از غذای حرام منعقد شود، رستگار شدن او کاری بس مشکل است. همانطور که در علوم پزشکی، تربیتی و روان‌شناسی بر تأثیر تغذیه در زمان بارداری توجه دارد، در اسلام نیز به تغذیه زمان بارداری تأکید شده است. در علوم امروز تنها به مقوی بودن و نوع غذاها توجه شده است، اما در اسلام علاوه بر اینکه این جهت مورد توجه بوده است، به مسأله حلال و حرام بودن غذا نیز توجه شده است. در واقع اثرات معنوی غذا به بُعد حلیت و حرمت آن مربوط می‌شود.

 

وجود انسان دو بعد دارد: یکی بعد جسمی او که تحت تأثیر ظاهری و مادی غذا است و معمولاً ما در مورد ظاهر غذایی که می خوریم دقت کافی را به کار می بریم و به بعد معنوی که حلال و حرام بودن آن است کمتر توجه می‌کنیم. بعد دیگر انسان روح اوست. که غذا به شدت بر آن تأثیر گذار است. لقمه حلال برای دل انسان علم و حکمت و عشق و ظرافت ایجاد می کند. لقمه حلال عالیترین پدیده ای را که برای انسان ممکن است ایجاد می کند. در حالی که حسادت و جهل و غفلت نتیجۀ لقمه های حرامی است که خورده شده است…

 

بنابه اصل علیت غذای حرام بر روح و روان انسان بسیار تأثیر گذار است و این تأثیر بر روان فرزند به هیچ وجه قابل انکار نیست. چنانکه در طول تاریخ غالب افراد فاسدی چون معاویه بن ابی سفیان از دامان کسانی چون هند جگر خوار برآمده اند که سخن حق در آنها هیچ تأثیری نمی کند. کما اینکه امام حسین (ع) در روز عاشورا فرمود: شکم های شما از حرام پر شده لاجرم سخن حق را شنوا نیستید. و در مقابل صالحانی چون شیخ انصاری (ره) که از سینه پاک مادرانی شیر خورده اند که هیچگاه بدون وضو به آن ها شیر نمی دادند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما