اکتبر 16
بازدید : 1189
نظرات : بدون دیدگاه
واکنش والدین هنگام عصبانیت

عصبانیت بدون هیچ گونه اخطار و نشانه ای از قبل ، ناگهان در ما به وجود می آید و خود را آشکار می سازد. شما به عنوان والدین ممکن است توسط فرزند نوجوان تان عصبانی شوید و او این حس را در درون شما برانگیزاند و شما نیز مرزها را زیر پا گذاشته و با […]

عصبانیت بدون هیچ گونه اخطار و نشانه ای از قبل ، ناگهان در ما به وجود می آید و خود را آشکار می سازد. شما به عنوان والدین ممکن است توسط فرزند نوجوان تان عصبانی شوید و او این حس را در درون شما برانگیزاند و شما نیز مرزها را زیر پا گذاشته و با کلمات و یا حرکاتی فیزیکی از روی عصبانیت ، واکنش نشان دهید.
در چنین مواقعی ، قبل از این که بتوانید تشخیص دهید که چه چیزی را میخواهید بیان کنید و یا چگونه آن را به زبان آورید ، اوضاع خراب می شود.
شما سعی دارید فرزندتان را شکست داده و او را به عقب برانید ، او نیز در مقابل سعی در پیروز شدن و عقب راندن شما دارد و این عمل مدام تکرار می شود.
چه کاری برای کنترل خودتان در هنگام بروز عصبانیت میتوانید انجام دهید؟ هر وقت که احساس کردید در حال عصبانی شدن از فرزندتان هستید ، این نکات را به کار گیرید :
حس عصبانیت و خشونت را در درون خود تشخیص داده و آن را بشناسید. در هنگام عصبانیت چه اتفاقی در بدنتان می افتد؟ آیا عضلات تان منقبض می شود ؟ آیا فشار خون تان بالا می رود؟ صورت تان قرمز میشود ؟
در هنگام عصبانیت به چیزهایی فکر می کنید؟ اگر بفهمید وقتی عصبانی می شوید چه تغییری در بدنتان رخ می دهد ، میتوانید قبل از وقوع ، آن را از روی این گونه علائم تشخیص دهید.
وقتی فهمیدید دارید عصبانی میشوید ، خونسردی خودتان را حفظ کنید.
از هر تکنیکی که میتواند شما را آرام کند ، استفاده کنید. مثلا سه نفس عمیق بکشید ، به آرامی از 1 تا 10 را معکوس بشمارید ، از محیطی که هستید خارج شوید ، به موسیقی گوش دهید یا جملات مثبت را با خودتان تکرار کنید.
قبل از هر تصمیمی به عواقب آن فکر کنید. اگر شما عکس العملی پرخاشگرانه و تهاجمی داشته باشید ، بیشتر اوضاع را خراب تر می کنید و شانس کمتری برای حل و فصل موضوع و بهبود شرایط خواهید داشت.
اگر برخوردی تهاجمی اما غیرفعال داشته باشید و عصبانیت تان را در درون خود بریزید ، دیر یا زود آن را بر سر کس دیگری خالی خواهید کرد.
اما اگر بدون ترس و جسورانه بگذارید طرف مقابلتان را به طریق مثبتی بیان نمایید. سپس به فکر یافتن راه حلی برای مشکل تان باشید. نترسید ، عصبانیت تان را به طریق بی خطر و مطمئنی نشان دهید و به دنبال این باشید که به صورت منصفانه مشکل تان را حل نمایید.
منبع احساسات تان را بشناسید و تصمیم بگیرید که آیا در همان لحظه میخواهید مشکل را برطرف کنید یا این که بعدا روی مکالمه ای که صورت گرفته ، فکر کرده و برای ساختن مکالمه ای جدید برای حل مشکل تان ، برنامه ریزی کنید.
شما میدانید که چه زمان در وضعیت قرمز ! هستید و آن وضعیت به عصبانیت ، بحث و جریحه دار شدن احساسات منجر خواهد شد. باید تصمیم بگیرید آیا میخواهید در مورد آن موضوع مشخص در همان لحظه بحث کنید یا خیر.
این موضوع با برخورد تهاجمی و غیرفعالی که در بالا گفته شد تفاوت دارد ، چرا که شما دارید عصبانیت تان را نشان می دهید و میخواهید در مورد آن موضوع خاص صحبت کنید و خشم تان را از فرد مقابلتان پنهان نمی کنید.
فقط میخواهید گفت و گو در مورد مساله را به زمان دیگری موکول کنید.
میزان موفقیت تان را ارزیابی کنید. بعدا در مورد موقعیت و شرایطی که برایتان پیش آمده ، فکر کنید. تا بفهمید که آیا عکس العمل تان ، درست بوده است ؟ چه چیزی درست عمل نکرده است؟ چه چیزی را باید در آن موقعیت تغییر می دادید تا نتیجه ی بهتری را به دست می آورید ؟ آیا کارتان را به خوبی انجام داده اید ؟ از نحوه ی کنترل عصبانیت تان ، احساس رضایت می کنید؟
موقعیت هایی را که در آن عصبانی می شوید ، چند بار مورد ارزیابی قرار دهید ؛ چرا که شما قصد دارید از عصبانیت تان و چگونگی واکنش خود نسبت به آن و نیز نحوه ی کنترل بر آن ، به عنوان یک فرصت برای یادگیری استفاده کنید.
شما همواره میتوانید خشم و عصبانیت تان را در جهتی اداره کنید که هم برای خودتان و هم برای خانواده و دوستان تان مفید و موثر باشد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما