چاقی و سبک زندگی

سابقه خانوادگی، عوامل روانی و شیوه زندگی همه در چاقی کودکان نقش بازی می کند کودکانی که والدین یا دیگر اعضای خانواده آنها اضافه وزن یا چاق هستند بیشتر احتمال چاقی دارند. اما عامل اصلی چاقی در دوران کودکی ترکیبی از خوردن بیش از حد و ورزش بیش از حد پایین است. یک رژیم غذایی […]

سابقه خانوادگی، عوامل روانی و شیوه زندگی همه در چاقی کودکان نقش بازی می کند کودکانی که والدین یا دیگر اعضای خانواده آنها اضافه وزن یا چاق هستند بیشتر احتمال چاقی دارند. اما عامل اصلی چاقی در دوران کودکی ترکیبی از خوردن بیش از حد و ورزش بیش از حد پایین است. یک رژیم غذایی فقیر حاوی سطوح بالایی از چربی یا شکر و دارای مواد مغذی کمی است و می تواند سبب اضافه وزن سریع در کودکان شود. فست فود، آب نبات و نوشابه عامل مهم هستند. وزارت سلامت و خدمات انسانی (HHS) ایالات متحده گزارش می دهد که 32 درصد از دختران نوجوان و 52 درصد پسران نوجوان در ایالات متحده 24 اونس نوشابه یا بیشتر در روز می نوشند.

.

غذاهای راحتی، مانند غذاهای منجمد، تنقلات شور و کنسرو پاستا همچنین می توانند به افزایش وزن ناسالم کمک کنند. برخی کودکان چاق می شوند زیرا پدر و مادر آنها نمی دانند که چگونه غذاهای سالم را انتخاب و یا آماده سازی کنند. برخی خانواده ها به راحتی قادر به تهیه میوه های تازه، سبزیجات و گوشت نیستند.

.

فعالیت بدنی ناکافی یکی دیگر از علت چاقی در دوران کودکی است. مردم با فعالیت پایین در تمام سنین تمایل به افزایش وزن دارند. ورزش کالری می سوزاند و به حفظ وزن سالم کمک می کند. کودکانی که تشویق به فعال بدنی نمی شوند کمتر احتمال دارد که کالری اضافی از طریق ورزش بسوزانند. مسائل روانی نیز ممکن است به چاقی در برخی از کودکان منجر شود. کودکان و نوجوانان خسته و یا افسرده ممکن است برای مقابله با احساسات منفی بیشتر غذا بخورند.

.

  • فعالیت بدنی ناکافی

این عامل سهم مهم و کلیدی در ایجاد چاقی دارد و فعالیت بدنی کودک و نوجوان به علل زیر کاهش می یابد:

1- کودکان کمتر احتمال دارد که برای رفتن به جایی، پیاده بروند و یا از دوچرخه استفاده کنند.

2- احتمال این که والدین با ماشین بچه ها ببرند، بیشتر است.

3- خانواده ها وقت کمی را در بیرون از خانه می گذرانند.

4- بسیاری از خانه ها حیاط کوچکی دارند.

5- نگرانی در مورد استفاده از وسایل ایمنی که والدین امروزه از بازی بچه ها در فضای باز دلسرد هستند، هم در خانه و هم در پارک های عمومی.

6- کارهای درون خانه، همانند فعالیت های بدنی که آن ها در گذشته انجام می دادند، آنقدر زیاد نمی باشد.

 

نهایتا، چاقی در حال افزایش است، به علت آن که کودکان اکثر اوقات فراغت خود را صرف کارهای کم انرژی می کنند همانند دیدن تلویزیون و استفاده از کامپیوتر، موبایل، تبلت و غیره.

.

تا دو دهه قبل، گستردگی اضافه وزن و چاقی های غیر مرضی منحصر و محدود به بزرگسالان بوده ولی متاسفانه در چند سال اخیر روند تصاعدی گسترش اضافه وزن و چاقی ها در کودکان خردسال و نوجوانان و جوانان زنگ خطر جدی را به صدا در آورده است و علاوه بر پیامدهای اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی و آموزشی و بیماری زایی چنین رخدادی در زمان حال توام با بروز و شیوع بیماری های مختلف با عوارض و ضایعات متعدد در سیستم های قلبی، عروقی ، متابولیکی، ریوی و تنفسی ، کبدی و صفراوی، ارگانهای حسی و حرکتی و اسکلتی و عضلانی، عصبی و روانی و اختلالات جنسی به صورت بلوغ زودرس دوران کودکی با زمینه سازی و بذرافشانی بیماری های مزمن غیر واگیردار خوش خیم و بدخیم در سنین بعدی و بزرگسالی و سالمندی را نیز پایه گذاری نموده است.

 

بهترین راه و  موفقیت آمیزترین اقدامات و اقتصادی ترین روشهای مبارزه با اضافه وزن و چاقی ها و پیامدهای خوش خیم و بدخیم این بیماری خزنده با عوارض بسیار گزنده اش ، پیشگیری بجا و به موقع از عوامل زمینه ساز این مشکل رو به گسترش در جامعه می باشد. اگر پرسیده شود بهترین و مناسب ترین اقدامات از چه زمانی باید آغاز گردد، گفته خواهد شد بهترین زمان قبل از انتخاب همسر و پیش از تصمیم گیری به بارداری و دوران بارداری بعد از تولد نوزاد و تمام دوران نوپایی و کودکی و نوجوانی می باشد.

 

به خصوص به مادران محترم توصیه و تاکید باید بشود که در تغذیه کودکشان در ایام نوپایی، کودکی و نوجوانی از به کارگیری روش « پاتکا» جدا خودداری نمایند. «پاتکا» یعنی دادن پاداش یا التماس و اجبار به خورانیدن لقمه ای بیشتر و یا جرعه ای افزون تر یا برعکس تهدید کودک به اعمال تنبیه های جسمی و روحی و یا قطع امتیازات داده شده و یا تغییر جهت 180 درجه و تن در دادن به کودک سالاری و اجرای بی چون و چرای خواسته های غیرمنطقی یا نامقبول کودک  و از همه بدتر ایجاد انحراف فکر و حواس پرتی برای هدایت لقمه ای غذا به دهان کودک با اداء و اصول هایی نامعقول و درآوردن صداهای عجیب و غریب و یا با نشانیدن بچه در مقابل فرستنده های تلویزیونی و یا DVD  و مشغول نمودن آنها به تماشای انواع کارتونها و فیلم های عجیب و غریب.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما