جولای 3
بازدید : 2190
نظرات : بدون دیدگاه
مادران شایسته

خداوند‌ متعال‌ در‌ قرآن مجید می‌فرماید: «وَالطَّیِّباتُ لِلطَّیِّبِینَ؛ زنان‌ پاک‌، لایق مردان پاک‌اند».   مسئولیت سـنگین خـانواده، با انتخاب همسر و ازدواج آغاز می‌گردد. در مورد انتخاب‌ همسری‌ نیکو برای تولید نسلی صالح، احادیث و روایات فـراوانی وجـود دارد. بـا عمل به‌ روایات‌، فرزندانی‌ صالح و باایمان در خانواده پرورش می‌یابند. در مکتب اسلام، مـادر […]

خداوند‌ متعال‌ در‌ قرآن مجید می‌فرماید: «وَالطَّیِّباتُ لِلطَّیِّبِینَ؛ زنان‌ پاک‌، لایق مردان پاک‌اند».

 

مسئولیت سـنگین خـانواده، با انتخاب همسر و ازدواج آغاز می‌گردد. در مورد انتخاب‌ همسری‌ نیکو برای تولید نسلی صالح، احادیث و روایات فـراوانی وجـود دارد. بـا عمل به‌ روایات‌، فرزندانی‌ صالح و باایمان در خانواده پرورش می‌یابند. در مکتب اسلام، مـادر بـه روزه دار شب زنده‌دار و مجاهد فی سبیل الله تشبیه شده‌ است‌ و ناموس خلقت اهمیت زیـادی بـرای وی متصور‌ است و در‌ حقیقت‌ سلامت‌ و تداوم نسل و انسانیت به‌ او بستگی دارد.

 

مادر نقش گرانقدر، اساسی، تاثیر گذار و بی مانندی در تربیت دارد. والدین، پدر و مادر به عنوان مربی و رب بعد از پروردگار یکتای متعال بیشترین تاثیر را در شکل گیری شخصیت فرزندان و خانواده دارند. در بین پدر و مادر در زمان شکل گیری شخصیت فرزند بیشترین زمان اُنس و ارتباط با مادر است و نقش مادر علاوه بر تاثیر ژنتیک، علاوه بر تاثیر تربیت پنهان، در تربیت آشکار و تربیت غیر مستقیم و مستقیم هم مادر بیشترین نقش را دارد.

 

در قرآن کریم خدای متعال به سه نقش خانم ها در تربیت اشاره کرده است؛ نقش اول به عنوان عضو خانواده یا دختر خانواده و خواهر خانواده، نقش دوم، نقش همسر بودن در خانواده وو نقش سوم، نقش مادر بودن در خانواده است. در زمینه ی تکریم زن از دیدگاه قرآن خدای متعال از ابتدا بر کرامت دختران تاکید دارد و دفاع از منزلت انسانی دختران و زنان می نماید و تخطئه ی نکوهش و سرزنش نقد نگاه های غیر سازنده نسبت به دختران را گوشزد می کند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما