بگذارید کودک نهی از منکر بکند!

در‌ خانواده معمولا پدر و مادر اطفال را از بعضی کارها که به نظرشان منکر است منع میکنند و پاره‌ای از این منع کـردن ها، نهی از منکر است. منکراتی را که در گذشته شایع‌ بود‌ و هنوز هم در کوچه و خیابان و خانه میبینیم مسلمانانی هستند که مرتکب منکرات میشوند از جمله غیبت […]

در‌ خانواده معمولا پدر و مادر اطفال را از بعضی کارها که به نظرشان منکر است منع میکنند و پاره‌ای از این منع کـردن ها، نهی از منکر است. منکراتی را که در گذشته شایع‌ بود‌ و هنوز هم در کوچه و خیابان و خانه میبینیم مسلمانانی هستند که مرتکب منکرات میشوند از جمله غیبت میان خانواده‌ها متداول است.
.
حالت غرور آمیز و خودخواهانه که پدر و مادر دارا هستند و از‌ خود‌ نشان می دهند اظهارنظرهایی که روی امور شرعی و غیر شرعی می کنند و با احکام اسلام موافقت ندارد اکثرا در خانه است و بچه‌ها می آموزند مواد غذایی و مواد سوختی را که با حرص‌ ترس‌ در‌ خانه ذخـیره می کنیم در ایجاد‌ حالت‌ آزمندی‌ و تشویش کودکان اثر عمیق دارد.
جهاد و شهادت در راه خدا را که نشانه حد اعلای رشد اعتقادی و شخصیتی و اجتماعی است و ما‌ از‌ آن‌ به کشته شدن و فنا شدن تعبیر می کنیم بـا‌ ایـن‌ تعبیرها دید بچه‌ها را نسبت بـه جهاد بـسی تیره و تار می کنیم. پدر و مادر که به خاطر سیگار که معمولا یک نوع‌ نیاز‌ غیر‌ حقیقی و کاذبی است در صف می ایستند به روحیه انقلابی کـودکان‌ لطـمه مـیزنند.
 .
وقتی پدر و مادر ساعاتی طولانی در مهمانی به بازی های سـرگرم‌کننده یـا ورق‌بازی و غیره وقت می گذارنند و یا‌ به‌ سخنان‌ بی‌حاصل و جوک‌گویی و مزاح و شوخی های غیر مودبانه می پردازند بچه‌ها را عملا به‌ مسائل‌ بـدآموز تـشویق می کنند. وقتی پدر و مادر از شنیدن‌ صدای اذان مسجد و یا سخنرانی که از رادیو‌ و تـلویزیون‌ پخش‌ می شود چهره درهم میکشند، و تمایل نشان نمی دهند، روزه را علنا افطار می کنند‌ به طور‌ مستقیم‌ و غیر مستقیم رفتارشان در کودک اثـر مینهد و وی این گونه ارزش‌گذاری ها را از پدر و مادر‌ می آموزد‌.
.
در‌ موارد فوق، گاهی بچه‌ها پدر و مادر را از ارتکاب منکرات منع‌ می کنند‌. با اینکه کودک از پدر و مادرش می آموزد که صحیح کدام است و غلط کدام‌، مع‌ الوصـف‌ بـعضی بـچه‌ها در تشخیص پاره‌ای مسائل از پدر و مادر دیندارتر هستند و خطاها را زودتر‌ تشخیص‌ می دهند. این کـودکان از معلم شـنیده‌اند، از کتاب ها خوانده‌اند، از دوستان هم سن‌ و سال‌ خود‌ یاد‌ گرفته‌اند و یا به برکت هوش و فطرت خـداداد تـیزبین هـستند. لذا پدر و مادر را به خطاهایی‌ که‌ می کنند هشدار می دهند.
.
در این موارد پدر و مادر سلیم النفس باید به سخن‌ اطـفال‌ گوش‌ فرا دهند و از فرزندان خود درس بگیرند زیرا درس اخلاق و رفتار را از هر کسی‌ در‌ هر‌ سـنی مـیشود آمـوخت و بزرگسالان در هیچ مرحله‌ای نبایستی خود را بی‌نیاز از‌ پند‌ گرفتن بدانند، چه بسیار لغزش ها و عادات نـادرست کـه ما در تمام طول عمر داشته‌ایم و متوجه آن‌ خطاها‌ نشده لذا در صدد اصلاح بر نـیامده‌ایم. چـه بـسیار که از ذکر‌ خدا‌ غافل بوده‌ایم و به لذات جسمانی دل خوش‌ داشته‌ایم‌ و عواقب‌ شومی را بر خود تدارک دیـده‌ایم.
برای‌ اینکه‌ بچه‌های ما به یک امر واجب و سازنده که نهی از منکر است بـپردازند یـک‌ راه  و روش این است که به آنان اجازه دهیم‌ که‌ هر وقت‌ از‌ ما‌ به عنوان پدر یا مادر، کار غیر‌ صحیح‌ مـشاهده کـردند بگویند و دلیل آن را هم بیان نمایند و حتی پاداش و جایزه ای‌ هم‌ بگیرند.
 .
  • اثرات مفید نهی از منکر‌ نمودن اطفال به پدر‌ و مادر‌:

1- چنانچه به کودکان فرصت دهیم‌ تا‌ منکرات ما را، نهی کنند دقـت آن ها را افزایش می دهیم زیرا احساس می کنند‌ کار‌ مثبتی انجام می دهند.

2- به تمیز‌ و تـشخیص‌ آن ها‌ ارج مینهیم و روحیه‌ انتقادی‌ صحیح را در آنان‌ تقویت‌ می کنیم.

3- کنترلی بـر کار خود داریم و تدریجا در اثر همین تـذکرات فـرزندمان، در رفتار‌ خود‌ تجدید نظر می کنیم و اصلاحاتی در آن‌ پدید‌ می آوریم.

4- جرات‌ و شهامت‌ فرزندان‌ خـود را مـی افزاییم‌ و در آینده میتوانند در اصلاح جـامعه یـا گروهی کـه در آنند اقـدام کنند.

5- در فرزندان‌ ایجاد‌ احساس مسئولیت می شود زیرا احساس می کنند‌ که‌ اینکار‌ وظیفه‌ تربیت‌ کودک از آغاز ولادت بلکه قـبل از آن شـروع می شود. شخصیت کودک در همان پنج شـش‌ سال‌ اولی‌ زندگی پایـه‌گذاری می شود. در این دوران حساس‌ است‌ که‌ طـبع‌ ظـریف‌ و حساس‌ کودک آماده شکل‌گیری بوده اخلاق و رفتار و عادت ها و حتی دیدگاه های فکری او پایه‌گذاری می شود.

6-  معمولا وقتی کودک دیگران را از منکر‌ منع‌ میکند متوجه است که خودش همان کار را انجام ندهد،و این تذکار خود اصلاح نفس و تزکیه است و همه ما باید به تـزکیه نـفس سرکش بپردازیم تا برستگاری برسیم.3

 

پدر و مـادر غالبا هنگامی به غفلت ها و اشـتباهات تـربیتی خـویش پی میبرند که کـار از‌ کـار گذشته و کودک شکل گـرفته و به اخلاق خوب یا بد عادت کرده است. تغییر عادت هم گرچه غیر ممکن نیست لیـکن بـسیار دشوار می باشد تغییر عادت نیز مـوضوع بـسیار دشواری اسـت‌ کـه‌ اطـلاعات کافی و صبر و کاردانی و کـوشش های بیشتری لازم دارد و در چنین صورتی پدر و مادر وظیفه سنگین‌تری پیدا می کنند.

 

«حضرت علی (ع) تغییر دادن عادت ها، از دشـوارترین کـارهاست و نیز فرمودند‌ عادت‌، به منزله طبع ثـانوی اسـت.»

حضرت علی (ع) فرمودند‌: غلبه‌ بر عادت های بد از بهترین‌ عـبادت ها‌ می باشد.

 

تـرک عـادت به قدری دشوار بوده کـه در اسـلام از بهترین عبادت ها شمرده شده است. بـنابراین بر هر زن و شوهری لازم است که قبل از بـچه‌دار شـدن، طـرز تربیت کودک را یاد بگیرند و اطلاعات لازم را کسب کنند‌ سپس‌ بتولید و تکثیر نسل بپردازند‌.

 

بعضی پدر‌ و مادرها‌ ممکن است‌ گمان برند که اگر به بچه این آزادی داده شود گستاخ می شود و همه کارهای پدر و مادر را‌ بباد انتقاد می گیرد، و دیگر اطاعتی نمی کند امـا ایـن یک توهمی بیش‌ نیست‌. زیرا‌ هر حکمی که خدا کرده است برای خردسال و بزرگسال مفید است، از کودکی بایستی به دستورات دینی ‌‌عمل‌ کـرد. نـهی از منکر عمل به دستور دیـن اسـت و از کودکی باید تمرین‌ شود‌.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما