ژانویه 22
بازدید : 1073
نظرات : بدون دیدگاه
تأثیرگذاری برنامه های تلویزیونی بر فرزندان

وقتی که انسان مقابل تلویزیون می نشیند و تمام فکر و ذهن و حواس خود را مشغول آن می کند اینجا است که این رسانه هر چه را که صلاح بداند و برای آن برنامه ریزی کرده است بر افکار ما وارد می کند در نتیجه ما مجذوب اثرات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و […]

وقتی که انسان مقابل تلویزیون می نشیند و تمام فکر و ذهن و حواس خود را مشغول آن می کند اینجا است که این رسانه هر چه را که صلاح بداند و برای آن برنامه ریزی کرده است بر افکار ما وارد می کند در نتیجه ما مجذوب اثرات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و تبلیغاتی آن می شویم یعنی آنکه ما در اصل در سر کلاس این رسانه نشسته ایم و او در حال درس دادن به ما است و جالب این است که ما خود را موظف به قبول تبلیغات آن می کنیم بدون آنکه درباره اثرات ناشی از آن تفکر کنیم.

 

تبلیغات این رسانه که بصورت فیلم سینمایی و کارتون و تبلیغات کالا و کلیپ و تیزر پخش می شود خیلی اوقات برای خانواده سودمند نیست و حتی مضر هم هست. مثلا اگر در یک فیلم یک صاحب نانوایی را آدم بد اخلاق و زورگو و خشن نشان دهد و یا یک بچه را به صورت متناوب در حال بی احترامی به والدین خود به تصویر بکشد.

 

در این حالت کودکان ما باور می کنند که همه نانوایان دنیا بد اخلاق وخشن هستند و همچنین مجوز آن را پیدا می کند که به پدر و مادر خود بی ادبی کند . علت چیست و ما چه جوابی داریم که بدهیم ؟ با دقت به رفتارهای فرزندان خود متوجه می شویم که آنها زود خیلی زود باور هستند چون هنوز وارد جامعه نشده اند بی آلایش و پاک هستند ،در نتیجه هر چیزی را که در این رسانه می بینند سریع باور می کنند ،اینجا است که وظیفه مهم و خطیر پدر و مادرها در جامعه ما برجسته می شود.

 

آن ها باید به کمک فرزندان خود بیایند و با زبان خوب و زیبا به بچه های خود القاء کنند که هر چه برنامه های تلویزیون نشان می دهند عین حقیقت نیست و کاری کنند که بچه ها به مرور زمان قدرت تحلیل پیدا کنند، در نتیجه زود باوری در کودکان کمرنگ خواهد شد.

 

برای این کار باید مثال هایی برای فرزند خود بزنید به عنوان نمونه در مورد ماجرای آن نانوا به او بگویید مگر در محله خودمان دو نانوایی نداریم که هر دو آدم های محترم و با اخلاقی هستند و همچنین مگر برادر و خواهر و پسر عموی تو به والدین خود احترام نمی گذارند، پس گول تبلیغات سوء و منفی تلویزیون را نخور و با دیدن یک مصداق نتیجه گیری کلی از آن نگیر و بدان که در همه جا انسان های خوب و بد حضور دارند و نمی توان با دیدن یک ماجرا درباره یک گروه و یا یک صنف و شغل زود قضاوت کرد.

 

از دیگر برنامه های پر طرفدار تلویزیون تبلیغات این رسانه است، با دقت در این برنامه ها متوجه می شویم که در تبلیغ کالاها کمتر به کیفیت آن پرداخته می شود و بیشتر سعی در زیبا جلوه دادن و پر رنگ کردن آن را دارند، در این وضعیت است که اعضای خانواده ها مخصوصا خانم ها و بچه ها برای خرید یک کالا بیشتر متوجه آن محصولی هستند که بر روی آن تبلیغ بیشتری انجام شده است و همچنین به دنبال کالای هستند که مد روز باشد، در این شرایط یک اتفاق خاصی می افتد و آن اتفاق این است که هزینه های زندگی به صورت سرسام آوری بالا و بالاتر می رود . اینجا است که مشکلات شروع می شود یا انسان باید کمتر تبلیغات تلویزیون را نگاه کند و یا باید بتواند اعضای خانواده خود را قانع کند تا شرایط و هزینه های زندگی را درک کنند.

 

در زمینه‌ تاثیر برنامه‌های تلویزیونی بر کودکان، متغیرهای زیر اثرگذارند و به احتمال زیاد، کودک را تحت تاثیر بیشتر قرار خواهد داد:

۱- تکرار: محتوایی که غالباً در یک برنامه یا مجموعه‌ای از برنامه‌ها و یا در مشاهده مکرر یک برنامه، تکرار می­شود.

۲- روشنی: تصاویری که به روشنی و با نظمی منطقی و بدون‌ وجود مطالب و یا تفسیرهای بی­ربط و یا ایده‌های متضاد ارائه‌ می­شوند.

۳- قالب رمزی کردن: محتوایی که به شیوه دیداری و کلامی‌ ارائه می­شود به نحوی که می­توان آن را به راحتی فهمید و برای ذخیره‌ کردن در حافظه به آسانی به قالب کلمات برگرداند.

۴- آشنایی: محتوایی که عناصری آشنا دارند.

۵- مشارکت: محتوایی که بیننده را در طول تماشا به مشارکت‌ فعال در شرح آن می­کشاند.

۶- تقویت: محتوایی که در هنگام پدیدار شدن در برنامه با تقویت مثبتی همراه می ­شود.

۷- موقعیت: محتوایی که با پایگاه برتری تداعی می­شود و شخصیت‌ها، شرایط و یا نتایج با ارزش از نظر اجتماعی را به نمایش‌ بگذارد.

۸- هویت: محتوایی که با شخصیت‌های اصلی به خاطر شباهتی که‌ به کودکان دارند شناخته می­شود و یا محتوایی که ویژگی‌هایی را متجسم می­سازد که کودکان در آرزوی آن هستند.

۹- تغییر: محتوایی که در چهره‌های مختلف‌ و متعدد با شرکت بازیگران متفاوت و در شرایط متفاوت ارائه می ­شود.

۱۰- واقع­گرایی: محتوایی که به عنوان‌ واقعیت یا واقع‌گرایی به نمایش در می‌آید.

۱۱- تحریک: محتوایی که در متن یک‌ برنامه ارائه می­شود و تحریکی معتدل در بینندگان ایجاد می­ کند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما