ژوئن 18
بازدید : 1181
نظرات : بدون دیدگاه
دوران بازی

«طفل تا هفت سال باید بازی کند». امام صادق (ع) «خوب است فرزند در سنین خردسالی بازیگوش باشد تا در سنین بزرگسالی بردبار و صبور باشد.» امام موسی کاظم (ع)   هفت سال اول زندگی، دورۀ آقایی و سروری، دورۀ خوشی و بازی کودک است، از زمان تولد شروع می شود. فرزند در اوان کودکی […]

«طفل تا هفت سال باید بازی کند». امام صادق (ع)

«خوب است فرزند در سنین خردسالی بازیگوش باشد تا در سنین بزرگسالی بردبار و صبور باشد.» امام موسی کاظم (ع)

 

هفت سال اول زندگی، دورۀ آقایی و سروری، دورۀ خوشی و بازی کودک است، از زمان تولد شروع می شود. فرزند در اوان کودکی هنوز دنیای خود را نمی شناسد و به طور کامل با آن در ارتباط نیست.

 

از دو سالگی به بعد حرکت های کودک کم کم بیشتر می شود و میل به بازی همراه با کنج کاوی در او شدت می گیرد. بازی به عنوان عاملی مهم جهت رشد کودک مطرح است. در حقیقت بازی، باعث رشد و تعالی شخصیت او می شود. بچه ها از بازی لذت می برند و آن لحظه ها، فرصت خوبی برای اظهار احساسات، کنترل عواطف و تخلیه انرژی خود پیدا می کنند. بازی بر رشد عاطفی، اجتماعی و عقلانی کودک تأثیر فراوانی دارد.

 

هنگامی که کودک با برخی مشکلات در بازی روبه رو می شود و برای حل شدنش تلاش می کند، قدرت او برای رویارویی با مسائل گوناگون آینده افزایش می یابد. پیامبر اکرم (ص) به کسانی که بچه زیر هفت سال دارند، سفارش می کند که خود را هماهنگ با آن ها کنند و کارهایی که مطابق میل آن ها بازی محسوب می شود، انجام دهند.

 

شرکت دادن کودکان در بازی های دسته جمعی، سبب می شود از انزوا بیرون آیند و روحیه همکاری و دوستی میان آن ها تقویت شود. بیشتر تجربه هایی که در زمینه های مختلف در این دوره از عمر کسب می شود، از طریق بازی است. همچنین، کودک به وسیله بازی به آسان ترین شکل به شناخت جهان پیرامون خود می رسد. پس، بازی در زندگی بچه ها، نه تنها تفریح نیست که باید در حقیقت جدی ترین کار آن ها دانست.

 

بهترین لحظات زندگی امام حسن (ع) و امام حسین (ع)، زمان بازی ایشان با جد گرامی شان و پدر بزرگوارشان، در قالب ارتباطی صمیمانه شکل می گرفت. بارها حضرت پیامبر سجده نماز خود را طولانی می کرد تا حسنین (ع) که کودکانی پر جست و خیز بودند و به زحمت بر پشت پیامبر سوار می شدند، از بازی سیر شوند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما