فعال سازی ذهن کودک

عروسک‌ها، مجسمه‌ها و دیگر اسباب‌بازی‌ها كه بخشي از زندگي را به صورت مجسم به كودک آموزش مي‌دهد، برای فعال نمودن ذهن کودکان بسیار مناسب است. برای این‌که ذهن فرزندان، تند و فعال تربيت شود و آنان را با امور واقعی آشنا گردند، مي‌توان به كودک  گفت همهٔ وسایل خانه، اسباب بازی است و به آنان […]

عروسک‌ها، مجسمه‌ها و دیگر اسباب‌بازی‌ها كه بخشي از زندگي را به صورت مجسم به كودک آموزش مي‌دهد، برای فعال نمودن ذهن کودکان بسیار مناسب است. برای این‌که ذهن فرزندان، تند و فعال تربيت شود و آنان را با امور واقعی آشنا گردند، مي‌توان به كودک  گفت همهٔ وسایل خانه، اسباب بازی است و به آنان اجازه داد تا از قابلمه و گوشت‌کوب گرفته تا بشقاب‌ها را بردارند و با آن بازی کنند. اگر ذهن کودک در بازی سرعت یابد، وقتی که بزرگ می‌شود و به جِدّ به زندگی می‌پردازد، همان‌گونه تند و تیز و اکتیو باقی می‌ماند. از هنرهای مجاز، صنعت مجسمه‌سازی و اسباب‌بازی برای کودکان است که در ایران دست‌کم گرفته می‌شود. باید در این زمینه، بر اساس داده‌های روان‌شناسی کودک، سرمایه‌گذاری نمود.

 

با فرزندتان بازی های کلامی در قالب شعر و آهنگ انجام دهید: بازی هایی که صحبت کردن کودک را تقویت می کنند ذهن را به چالش می کشند. استفاده از کلمات مناسب، وزن دار کردن کلمات، شعر خواندن و سریع صحبت کردن را می توانید با کودکان تمرین کنید.

 

• از ابزارهای تصویری استفاده کنید: فلش کارت های دیداری با موضوعات مناسب این رده سنی تهیه کنید یا از کتاب های مصور استفاده کنید و با طرح سوال کودک را به تفکر و دقت وادارید مثلا عناوین تصویری و کارتونی را نشان دهید و از فرزندتان بخواهید برای آن ها عناوین جدیدی پیشنهاد کنند.

 

• داستان خوانی با صدای بلند: خواندن داستان با صدای بلند یا استفاده از کتاب داستان های مصور در راستای فعال شدن مغز کودک یاری رسان است.

 

• محدود کردن زمان استفاده از کامپیوتر: بازی های کامپیوتری باعث محدودیت ذهن می شوند. خصوصا تکرار آن ها فایده ای برای پرورش ذهن کودک ندارد. با توجه به اینکه تکنولوژی وارد زندگی کودکان امروزی شده حذف آن امکان پذیر نیست ولی با محدود کردن زمان استفاده از تبلت و کامپیوتر و کنترل در انتخاب بازی ها می توان از آسیب های آن جلوگیری کرد.

 

• در مواقع معمول از تحریک ذهن کودک غافل نشوید: هنگام صرف غذا، هنگامی که کمک می کنید که کودک لباس هایش را بپوشد بازی هایی را طراحی کنید و ذهن کودک را تحریک کنید. مثلا از جملات پیچیده در توصیف کارهای ساده استفاده کنید و اجازه دهید کودک با حرکات و کلام شما همسو شود.

 

• از فعالیت بدنی غافل نشوید: ذهن انسان ارتباط مستقیم با فعالیت های بدنی دارد و کودکان در این سن علاقه زیادی به بازی های جنبشی دارند. اجازه دهید ساعاتی از روز را به بازی با همسالان در پارک یا مهد کودک بپردازند و می توانید بازی های با ساختار را پیشنهاد کنید تا کودک با در نظر گرفتن قوانین بازی ذهنش تحریک شود.

 

• از اسباب بازی های فکری استفاده کنید: برای خرید اسباب بازی سخت گیری نشان دهید چرا که کودک روزهای طلایی اش را با آن ها می گذراند. اسباب بازی هایی که باعث تعامل و تفکر می شود انتخاب کنید و فقط به اصرار کودک توجه نکنید. اسباب بازی هایی مانند خانه سازی و مکعب های رنگی و لگو در این سن مناسب است.

 

• لوازم تحریر در اختیار کودک قرار دهید: هر چند که کودک شما در این سن نقاشی های کاملی نمی تواند بکشد یا قادر به نوشتن نیست ولی همیشه مداد رنگی، ماژیک و کاغذ در اختیارش قرار دهید تا بتواند مهارت های نوشتاری و هنری را تمرین کند.

 

• موسیقی را وارد زندگی فرزندتان کنید: موسیقی بر هوش کودک تاثیر مثبت دارد. وسایل ابتدایی موسیقی را در میان اسباب بازی های کودک قرار دهید. اگر در او علاقمندی دیدید حتما بطور جدی آموزش را آغاز کنید و اگر علاقمندی نشان نداد از آهنگ و موسیقی مناسب سن او استفاده کنید و اجازه دهید گوش کودک به موسیقی عادت کند.

 

• حل معماهای ریاضی: مفاهیم ساده ریاضی را به صورت معما با کودک مطرح کنید. مانند شمارش، مفهوم جمع و تفریق را می توان در قالب معماهای ساده با کودکان تمرین کرد.

 

• استفاده از ورزش های ذهنی: انجام ورزش های ذهنی سبب تحریک ذهن می شود به ویژه آن هایی که مستلزم تفکر راهبردی هستند و خیلی مبتنی بر شانس و تصادف نمی باشند. ضمن تقویت مهارت های کلامی سبب تقویت توانایی تمرکز ادراک و استدلال نیز می شوند.

 

مثلا بازی های کارتی فکری یا مرتب کردن کلمات در هم ریخته. جمله ای در نظر بگیرید و کلمات آن را جا به جا عنوان کنید و از کودک بخواهید آن را مرتب کند. هدایت و انتخاب بازی برای کودکان قبل از دبستان می تواند در رشد ذهنی آن ها موثر واقع شود و قبل از این که کودک وارد مدرسه شود این وطیفه به عهده والدین است تا با انتخاب محل مناسب، هم بازی، و نوع بازی به پرورش ذهن کودک کمک کنند.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما