پاسخ به سوالات جنسی

بعضی‌ها از وقتی در نقش پدر و مادر قرار می‌گیرند، جرات و جسارت پاسخ به سوالات جنسی كودك‌شان را ندارند. این والدین بر این باورند كه پاسخ به این سوالات از موقعیت و جایگاه والد بودنشان می‌كاهد و چشم و گوش بچه‌ ها را باز و آن ها را گستاخ می‌كند. برخی دیگر هم اگر […]

بعضی‌ها از وقتی در نقش پدر و مادر قرار می‌گیرند، جرات و جسارت پاسخ به سوالات جنسی كودك‌شان را ندارند. این والدین بر این باورند كه پاسخ به این سوالات از موقعیت و جایگاه والد بودنشان می‌كاهد و چشم و گوش بچه‌ ها را باز و آن ها را گستاخ می‌كند. برخی دیگر هم اگر به این سوالات پاسخ دهند یا اطلاعات زیادتری كه متناسب با سن كودک نیست در اختیار او می‌گذارند یا صداقت در بیان این مطالب را ندارند.

برخی هم برای شانه خالی‌كردن از این وظیفه مهم شرم و حیا را بهانه می‌كنند، اما باید بدانید سوالات جنسی كودك از چهار پنج سالگی شروع می‌شود و این یكی از مراحل طبیعی تكامل جنسی اوست كه اگر بدرستی پاسخ نگیرد، كنجكاوی جنسی او بیشتر می‌شود، چه بسا كه او به خطا برود. در تربیت جنسی، درک دقیق والدین از شرایط كودک بسیار مهم است و نباید به سوال یا بیداری جنسی او بی‌اعتنایی كرد یا با نصیحت و پند افراطی، كودک را ترساند.

 

والدین باید بدانند و آگاه باشند گرچه بلوغ جنسی در سنین بالاتر از دبستان اتفاق می‌افتد، اما تمایلات جنسی و سوالات پیرامون آن تنها مختص به دوره بلوغ نیست و بلكه مدت‌ها پیش از آن به صورت احساسی ویژه در كودک پدید آمده و بسیاری از عادت‌های نامناسب كودك كه از نگاه پدر و مادر مخفی می‌ماند، در این دوره  شكل می‌گیرد. والدین در پاسخ به سوالات جنسی کودکان واکنش های گوناگون زیر را دارند:

 

1- هیچ گونه اطلاعاتی به فرزندشان نمی دهند:

گاهی اوقات والدین در محیط منزل با خشونت رفتار می کنند و فضای وحشت انگیزی به وجود می آورند که کودک جرأت نمی کند درباره ی مسائل جنسی سوال کند و اگر هم سوال کند با پاسخ شدید الحن آن ها مثل: «خفه شو بچه ی بی تربیت، برو گم شو بچه ی پررو، دیگه ازاین حرف ها نزنی ها» مواجه می شود و احساس شرم و گناه می کند. وقتی کودک پاسخ سوالات ساده ی خود را دریافت نکند، کنجکاوی ها و احساس نیاز به پاسخ در او سرکوب می شود و مسائل جنسی برای او تبدیل به دنیای وهم آلود، پر رمز و راز و همراه با شرم و گناه و گاه عقده می شود که معلوم نیست در بزرگسالی به چه شکلی بروز می کند یا برای دریافت پاسخ مجبور می شوند به منابع خطرناک مثل دوستان ناباب و فیلم های نا جور رجوع کند.

 

2- اطلاعات کم و غلط به فرزندشان می دهند:

برخی والدین از سوالات بی امان وبی شمار فرزندشان به تنگ می آیند و چون نمی دانند چه پاسخی به آن ها بدهند، متوسل به دروغ گویی می شوند و اطلاعات نادرست و تحریف شده به فرزندان شان می دهند. مثلاً در پاسخ به سوال» من چه جوری به دنیا آمدم؟» می گویند: «آقا کلاغه تو را از آسمان به منزل ما انداخت» یا » تو را از مغازه خریدیم» چون کودکان بعداً متوجه حقیقت می شوند، اعتمادشان به والدین کم می شود.

 

3- اطلاعات بسیار زیاد به فرزندشان می دهند:

بعضی والدین که فکر می کنند خیلی مدرن و امروزی هستند، تصور می کنند مسائل جنسی را یک جا، بدون پرده پوشی و خیلی واضح و باز، به فرزندشان منتقل کنند. در صورتی که سوالات کوتاه و مختصر کودکان پاسخ های خیلی کوتاه و مفید والدین را می طلبد چرا کودک هضم بعضی مسائل را به دلیل نداشتن تفکر انتزاعی ندارد.

 

4- پاسخ های مناسب و آموزش های صحیح به فرزندشان می دهند:

این والدین وقت وانرژی لازم را جهت تربیت درست فرزندشان به کار می برند. کتاب های متعدد تربیتی می خوانند، در کلاسهای آموزشی شرکت می کنند و فرزندانشان به آنها اعتماد دارند هر زمان که سوالی به ذهنشان رسید بدون پرده پوشی، احساس ترس و شرم آن را از پدر ومادر خود می پرسند

 

  • نکاتی که والدین در پاسخگویی باید رعایت کنند…

1- توهین و تحقیر نکنند: والدین نباید فرزندشان را به دلیل سوالشان ملامت و سرزنش کنند.مثلاً: «بی تربیت، این هم سواله که می کنی». «خفه شو بی شعور، دیگه از این حرف ها نزنی ها «.

2- تهدید و تنبیه نکنند: برخی والدین، اگر فرزندشان سوالی راجع به مسائل جنیسی بپرسد یا احیاناً به آلت تناسلی اش دست بزند، برخوردهای خیلی خشنی می کنند : «اگر به اون جات د ست بزنی، داغت می کنم «. «دیگه به چیزت دست نزنی ها، والا می کشمت «،آنها یادشان رفته که خودشان در کودکی بارها این کارها را انجام داده اند.

3- سخره نکنند: کودکان با تمسخر و ریشخند و دست انداختن، اعتماد به نفسشان را از دست می دهند.

4- شرمنده و ناراحت نشوند: برخی از والدین وقتی با این گونه سوالات مواجه می شوند، خجالت زده می شوند، روی دست خود می زنند، به کودک این گونه القاء می کنند که اتفاق خیلی ناگواری افتاده است. آن ها نگرانی و شرم خود را به کودک منتقل می کنند و این باعث می شود که کودک نتواند سوالات و مشکلات خود را به راحتی مطرح کند.

5- شنونده ی خوبی باشند: والدین باید اجازه دهند فرزندشان در کمال آرامش سوالات خود را مطرح کند، تا منظور او را به درستی متوجه نشده اند پاسخ ندهند شتاب زدگی در پاسخ دادن سبب گیج شدن کودک می شود، به نحوی که کودک گاه می گوید منظورمن این نبود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما