ژوئن 8
بازدید : 888
عکس : فرزانه پیری
نظرات : بدون دیدگاه
تأثیر و اهمیت مسجد

حضور مستمر در مسجد و رفت و آمد به مسجد به تدریج تبدیل به یک دیدگاه فرهنگی برای کودک و نوجوان می شود که از دیدگاه روان شناسی بر او اثر مستقیم دارد. جایگاه مسجد فقط بُعد مکانی آن نیست بلکه تقدس و تشخص هایی برای مسجد وجود دارد. مسجد مکانی است که از نظر […]

حضور مستمر در مسجد و رفت و آمد به مسجد به تدریج تبدیل به یک دیدگاه فرهنگی برای کودک و نوجوان می شود که از دیدگاه روان شناسی بر او اثر مستقیم دارد. جایگاه مسجد فقط بُعد مکانی آن نیست بلکه تقدس و تشخص هایی برای مسجد وجود دارد. مسجد مکانی است که از نظر فقهی برای بسیاری از موارد برایش لحاظ شده است همچنین از نظر معنوی در شاکله دین مبین اسلام از مقام و جایگاه والایی برخوردار است و از این جهت است که در دین، تمدن اسلامی جایگاه مهمی دارد و از همان صدر اسلام به عنوان اصلی ترین محور مرکز برای مسلمین محسوب شد. 

بنابراین مسجد فقط قائم به مکان نیست و مکان تنها یک جهت از ابعاد مختلف مسجد است، این مکان تحت تاثیر امام جماعت و انسان صالحی است که در قامت امام مسئولیت مسجد را بر عهده دارد. حضور در مسجد هویت دینی را شکل می دهد، مساله ای که شخص دین دار را از غیر دین دار جدا می کند، اساسا وقتی حضور در مسجد تبدیل به یک برنامه و عادت برای افراد و اعضای خانواده شد به تدریج این فرهنگ دینی در فکر و عقیده ریشه خواهد کرد و چنین فردی در صورتی که در مسیر صحیح قرار گیرد هرگز اعتقادات اش رنگ نخواهد باخت.

 

وقتی کودکان می بینند که اقامه نماز در مسجد برای پدرو مادر تا چه اندازه اهمیت دارد به تدریج این سوال هم برایشان ایجاد خواهد شد که چه تفاوتی میان اقامه نماز در منزل و مسجد وجود دارد، همین مساله کودک را کنجکاو و در عین حال علاقه مند می کند که همراه با والدین خود به مسجد برود. فارغ از این تعریف بسیاری از فعالیت های دینی فرهنگی در مسجد ویژه کودکان و نوجوانان اقدامی است که می تواند بسیاری از بچه ها را جذب کند، این مساله از بعد اجتماعی و روان شناسی نیز  اهمیت دارد چرا که کودک در یم محیط دینی که قداست دارد به این فعالیت ها می پردازد و مسجد برایش تبدیل به یک محیط جذاب می شود.

 

ائمه جماعات مساجد باید بانوان را به حضور در این خانه‌های خدا تشویق کنند. می توان با ساخت اتاق کودک یا مهدکودک در مساجد، زمینه حضور این گروه از جامعه را در این خانه های خدا فراهم آورد. البته مساجد به دلیل مشکلات فراوان مالی در این زمینه کمبودهایی دارند، بنابراین مشارکت و همکاری دولت در این زمینه، لازم و مفید است. آنان می توانند در کنار نقش همسری و مادری خود، افرادی فعال در عرصه های قرآنی، فرهنگی و اجتماعی باشند و فرزندان خود را نیز به سمت و سوی پایگاه محوری اسلام یعنی مساجد سوق دهند.

مؤسسات مذهبی به خصوص مسجد همیار خانواده هستند، برای همین تا خانواده کودک را با مسجد آشنا نکند و خانواده‌ها مسجد را در ذهن و رفتار کودک و نوجوان خودش باز نکند، فرزند مسجدی نمی‌شود، اینکه خانواده خود مسجدی و اهل نماز جماعت باشد، به ویژه مادران که نقششان پر رنگ‌‌تر است، می‌توان توقع داشت که کودک با مسجد انس بگیرد.

در مقطعی کودک اشتیاق مذهبی به سمت مسجد دارد، بیرون رفتن برای مسجد برای او یک تفریح است، اگر این کار از سوی والدین انجام شود، آنگاه در مرحله دوم مسئولیت جذب کودک و نوجوان بر عهده متولیان مسجد خواهد بود،‌ این بخش فرضی است که مسجد درست عمل کرده و مساجد شلوغ شد‌ه‌اند.

نوجوانان و جوانان سرشار از انرژی و هیجان هستند که حتی ممکن است آمیخته با خطا باشند، در این رابطه هیأت امنای مسجد این را وظیفه خود بدانند که برای جذب نسل نو به مسجد با توجه به تحولات روز برنامه‌ریزی کنند، سپردن کارها به آنان و راهنمایی دورادور در ایجاد این رابطه خیلی مؤثر است.

راه جذب افراد، برپایی جلسات گفت‌وگوهای آزاد، جلسات پرسش و پاسخ بدون نگرانی که مرکزیت داشته باشد،‌هست، اینکه نبی‌ اکرم (ص) در مسجد می‌نشستند و با اشخاص و گروه‌های مختلفی که حضورشان می‌رسیدند صحبت می‌‌‌کردند، بنابراین اگر این شرایط فراهم شود، مسجدی پویا و زنده خواهیم داشت.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما