علائم مصرف مواد مخدر

تشخیص رفتارهای آشکار دورۀ نوجوانی از رفتاهای‌ ناشی از مصرف مواد مخدر دشوار‌ است‌، زیرا بسیاری از این‌‌ تغییرات‌ کاملا شبیه به هم‌اند. چنان‌چه والدیـن و اعـضای‌ مؤثر خانواده نسبت به نشانه‌ها و علائم اولیۀ مصرف مواد در جوانان و نوجوانان حساس و هوشیار باشند، می‌توانند در بسیاری از موارد، مانع از وخیم‌تر‌ شدن‌ اوضاع […]

تشخیص رفتارهای آشکار دورۀ نوجوانی از رفتاهای‌ ناشی از مصرف مواد مخدر دشوار‌ است‌، زیرا بسیاری از این‌‌ تغییرات‌ کاملا شبیه به هم‌اند. چنان‌چه والدیـن و اعـضای‌ مؤثر خانواده نسبت به نشانه‌ها و علائم اولیۀ مصرف مواد در جوانان و نوجوانان حساس و هوشیار باشند، می‌توانند در بسیاری از موارد، مانع از وخیم‌تر‌ شدن‌ اوضاع و انحطاط کامل جوان شوند. سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، اعتیاد به‌ مواد مخدر و سایر کجروی‌های اخلاقی در خانواده موجب بد آموزی و زمینه‌سازی برای‌‌ شروع‌ انحرافات‌ و آسیب‌های‌ اجتماعی در کودکان و نوجوانان مـی‌شود.

 

بسیاری از اعضای خانواده معتادان، اطلاعاتی در خصوص علائم و نشانه های بیماری اعتیاد ندارند و به همین دلیل  قادر به تشخیص این بیماری  در وجود عزیزانشان نیستند . بعلاوه به خاطر توام بودن بیماری اعتیاد با شرم و گناه ، اعضای خانواده ترجیح می دهند که وجود این بیماری در خانواده خود را انکار کنند. اما شناخت بیماری اعتیاد، اعضای خانواده را در وضعیتی قرار می دهد که بهتر می توانند به فرد معتاد کمک نماید. شناسایی و مشاهده  این علایم و نشانه ها در عزيزتان لزوماً به معنی اعتياد وی به مواد مخدر نيست، اینها صرفا نشانه های عمومی و رایج در میان کسانی است که ازاین بیماری رنج می برند.

 

مهم‌ترین علائم مصرف مواد مخدر در نوجوانان و جوانان:

1- انـزوا طلبی،خستگی و بی‌تفاوتی نسبت به خانواده و ارزش‌های حاکم بر آن.

2- خشونت، پرخاشگری و قانون‌شکنی.

3- عدم تمایل به صحبت و مشورت با‌ والدین‌ و نزدیکان.

4- کاهش‌ نمرات درسـی و بـی‌ علاقگی نسبت به درس و آموزش.

5- نداشتن فـعالیت‌های جـسمی – ورزشی.

6- کـاهش اعتماد به نفس، خـویشتن‌داری و ثـبات درونی.

7- تغییرات شدید خواب (بی‌خوابی‌،‌‌ خواب‌آلودگی‌، خوابیدن در طول روز، کابوس دیدن و…)

8- تغییرات شدید در عادات غذا خوردن (بی‌اشتهایی‌، کم‌‌ خوراکی‌، پرخوری و…).

9- عدم تمایل به برقراری رابطۀ دوستی با سایر همسالان.

10- کاهش تـوان تـحمل و بردباری‌ در برابر مشکلات.

11- عدم پذیرش مسئولیت و ضعف در تصمیم‌گیری.

12- عدم تمرکز‌ بر مسائل، فراموشی و بی‌توجهی‌.

13‌- قرمزی چشم‌ها و آب‌ ریزش بینی.

14- نیاز شدید به پول اضافی (برای خرید مواد) و رفتارهای‌ غیرمسئولانه (بزهکاری و دزدی از خانه).

15- بـی‌توجهی بـه ظاهر و آراسـتگی.

 

مواد شامل همه ترکیباتی است که مصرف آن ها موجب تغییر در رفتار (مانند عصبانیت)، اختلال در خلق و خوی (افسردگی) و اختلال در قضاوت و شعور فرد (فراموشی و بی توجهی) می شود. سوء مصرف مواد به مواردی گفته می شود که فرد بدون نیاز و بدون مجوز پزشکی اقدام به مصرف مواد می کند؛ ولی شدت مصرف به حدی نیست که فرد وابسته و معتاد تلقی شود. این افراد با وجود دردسرها و مشکلاتی که برای خود و یا خانواده به وجود می آورند همچنان مصرف مواد را ادامه می دهند مانند مصرف گاهگاهی یا تفریحی موادی مانند تریاک و حشیش. اعتیاد، وابستگی به مصرف هرماده مخدر و ناتوانی در ترک آن را گویند.
.
در ابتدای شروع مصرف، نمی توان از روی مشخصات ظاهری به اعتیاد افراد پی برد، ولی با ادامه مصرف مواد، رفتارهایی در فرد ایجاد می شود که ممکن است ما را به اعتیاد او مشکوک کند. دانستن این نشانه ها، خانواده ها را در شناسایی اعتیاد اطرافیان یاری می دهد. هیچ گاه نباید با یک علامت ، برچسب اعتیاد به افراد زد، بلکه بهتر است خانواده ها مراقبت بیشتری از فرد به عمل آورند و پس از دیدن چند مورد از رفتارهای زیر، موضوع را با پزشک یا مراکز بهداشتی درمانی در میان بگذارند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما