انگیزۀ حسادت

برای یافتن انگیزه‌های حسادت کودک، همیشه باید به کودکان دیگر خانواده، پدر و مادر و کسانی که از کـودک نـگه‌داری می‌کنند‌، توجه‌ داشت. هرکودکی به مـهر و مـحبت والدیـن و نـزدیکان خـود، احتیاج شدید دارد و بـرای کـسب مهر و محبت آن‌ها با سایر کودکان به رقابت برمی‌خیزد. حسادت یک واکنش عاطفی بسیار رایـج اسـت،کـه […]

برای یافتن انگیزه‌های حسادت کودک، همیشه باید به کودکان دیگر خانواده، پدر و مادر و کسانی که از کـودک نـگه‌داری می‌کنند‌، توجه‌ داشت. هرکودکی به مـهر و مـحبت والدیـن و نـزدیکان خـود، احتیاج شدید دارد و بـرای کـسب مهر و محبت آن‌ها با سایر کودکان به رقابت برمی‌خیزد. حسادت یک واکنش عاطفی بسیار رایـج اسـت،کـه مـعمولا بـا تـولد فرزند دیگر در خانواده،در کودکان 2 تا 5 ساله دیده‌ می‌شود‌.

 

گاهی اوقات‌ حسادت‌ به دلیل تفاوت‌های سنی کودکان ایجاد می‌شود. به طور معمول،کودکان خردسال در خانواده بیش‌تر تـحت مراقبت قرار می‌گیرند و مهر و محبت والدین نسبت به‌ آن‌ها‌ زیادتر است، که این‌ امر‌ حسادت و ناخشنودی کودک بزرگ‌سال را به دنبال خواهد داشت، یا این‌که ممکن است کودک خردسال به مـزایایی کـه کودک بزرگ‌سال در خانواده از آن برخوردار است، حسادت بورزد.

 

مهم‌ترین عاملی‌ که‌ موجب حسادت در کودکان می‌شود، تبعیضی است که والدین در بین فرزندان خود قائل می‌گردند. بدیهی است که بین فرزندان یـک خـانواده، تفاوت‌هایی از لحاظ ظاهری، رفتاری و اخلاقی وجود دارد‌. متأسفانه‌ والدین کم‌ تجربه‌ و ناآگاه بدون توجه به این‌گونه تفاوت‌ها،به برخی از فرزندان خود، مهر و محبت بیش‌تری ابـراز مـی‌دارند،که‌ این کار حسادت بـقیۀ کـودکان را شدیداً برمی‌انگیزد.

 

برخی از والدین‌ در‌ مورد‌ موفقیت تحصیلی فرزندشان فشار می‌آورند و هیچ گونه حد و مرزی را برای پیشرفت تحصیلی آن‌ها در نظر نمی‌گیرند‌ و ‌‌بدون‌ توجه به اسـتعداد و تـوانایی‌های فرزندان خود، تمایل دارنـد کـه آن‌ها از سایر کودکان‌ موفق‌تر‌ باشند‌ و همیشه رتبه‌های ممتاز را کسب نمایند. این توقع و انتظار بیجای والدین، بار سنگینی بر دوش‌ کودک می‌گذارد و اعتماد به نفس او را از بین می‌برد.چنین کودکانی معمولا‌ در درس و تـحصیل بـا‌ شکست‌ مواجه شده، دچار مشکلات عاطفی زیادی از جمله حسادت می‌گردند.

 

یکی دیگر از عواملی که موجب حسادت در بین کودکان می‌شود، تضاد و اختلاف میان والدین است. در خانواده‌هایی که والدین به‌ طور دائم در حـال دعـوا، بحث و جـدال هستند، علاوه بر اضطراب و نگرانی شدید، ممکن است حسادت هم گریبان گیر کودکان شود.

 

پس از آن‌که کودک وارد مدرسه شـد، به تدریج از علاقۀ او‌ به محیط خانواده کاسته می‌شود و به بیرون از خـانه یـعنی مـدرسه و اجتماع گسترش و شدت می‌یابد. در این زمان وقتی که کودک در میان دوستان و همسالان خود در مدرسه مقام و موقعیتی‌ پیـدا‌ ‌ ‌کـرد،حسادت او نسبت به اعضای خانواده‌اش به طور چشمگیری کاهش می‌یابد و به سوی دوسـتان و هـم‌کلاسان او کـشیده خواهد شد. به خصوص اگر معلم در کلاس به یک یا‌ چند‌ دانش‌آموز توجه ویژه‌ای داشـته باشد، میزان حسادت سایر کودکان به شدت افزایش پیدا خواهد کرد.

 

عوامل تشدید کننده:

عواملی هستند که زمینه ساز تشدید حسادت کودکانند و والدین و مربیان در این زمینه باید هشیار باشند آن عوامل بسیار و برخی از آن ها عبارتند از: توجه، بوسیدن بسیار نوزاد در حضور کودک، عدم تحمل کودک در موارد دشوار، سلطه زیاد والدین، اختلافات خانوادگی، تهدید به ترک کودک در صورت نافرمانی، برتری دادن نوزاد بر کودک، سرزنش ها در حین مقایسه سختگری در برآوردن توقع مشروع، توقع زیادی از کودک، ستودن نقاط مثبت کودک و اعضای بدن خردسال، ایجاد ناکامی جدید، محرومیت های پردامنه…

موارد فوق و دیگر  مواردی که در این زمینه قابل ذکرند طبعا از روی عمد واقع نمی شود، و بدین نظر این هشداری است برای والدین و مربیان که مراقبت های لازم را در این رابطه داشته باشند و کاری نکنند که وضع کودک از بد بدتر شود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما