آوریل 23
بازدید : 1443
نظرات : بدون دیدگاه
بازیهایی برای افزایش تمرکز

یکی از بیشترین مشکلاتی که بچه های پیش از دبستان و والدین یا مربیان با آن روبرو هستند، عدم تمرکز و توجه بچه ها و تلاش برای افزایش دقت و تمرکز در آن ها است. رفتارهای سرزده، اعمال بدون فکر، حواس پرتی،  پیش فعالی و عدم تمرکز و توجه جزیی از مشکلات قابل توجه در […]

یکی از بیشترین مشکلاتی که بچه های پیش از دبستان و والدین یا مربیان با آن روبرو هستند، عدم تمرکز و توجه بچه ها و تلاش برای افزایش دقت و تمرکز در آن ها است. رفتارهای سرزده، اعمال بدون فکر، حواس پرتی،  پیش فعالی و عدم تمرکز و توجه جزیی از مشکلات قابل توجه در کودکان به حساب می آیند. اما باید بدانیم فعالیت های سرگرم کننده ای وجود  دارد که در کمک به افزایش توجه و تمرکز کودکان بسیار مفیدند و به راحتی نیز  توسط والدین در داخل منزل قابل اجرا است.

 

نقاشی و طراحی یکی از بهترین این فعالیت هاست. این فعالیت ها نیازمند این هستند که کودک در مکانی نشسته و برای مدت زمانی که مشغول انجام این فعالیت است تمرکز کند. بعضی از کودکان نیز مشتاق به انجام این نوع فعالیت ها هستند، می توان با گذاشتن الگوهایی چون ماشین یا حیوانات جلوی کودکان، را آن ها جذاب تر نیز کرد.

 

از نمونه های دیگر این فعالیت ها می توان به خمیر بازی، ساختن یک رشته مهره، پازل و جدول های متناسب با گروه سنی کودک اشاره کرد. حل کردن جدول و مرتب کردن پازل قدرت تمرکز و توجه در کودک را تقویت کرده و افزایش می دهد. مرتب کردن پازل توجه کودک در زمینه تشخیص شکل اشتباه و تلاش برای یافتن تصویر درست را بالا می برد. حل جدول نیز توجه کودک نسبت به کلمات و نظم و ترتیب دهی در او را افزایش می دهد.

 

روش پیشنهادی دیگر بازی با سکه است. برای انجام این بازی ابتدا به تعدادی سکه های کوچک دسته بندی شده و یک عدد مقوا برای پوشاندن آنها و یک عدد کرونومتر نیاز دارید. ۵ عدد از سکه ها را انتخاب کرده و آنها را به ترتیب بچینید. سپس از فرزند خود بخواهید تا آنها را به دقت نگاه کند. سپس روی سکه ها را با مقوا بپوشانید. کرونومتر را روشن کنید. از فرزند خود بخواهید تا الگویی مشابه آنچه شما چیده اید با گروه دیگر از سکه ها ایجاد کند. زمانی که کار او به پایان رسید کرونومتر را نگه دارید و زمان را محاسبه کرده و مقوای روی سکه ها را بردارید.

زمانی را که او صرف انجام این کار کرده است را یادداشت کنید سپس الگوی چیده شده توسط او را با الگوی خود مقایسه کنید اگر الگوی او با الگوی شما متفاوت بود به او مجدد فرصت  بدهید تا الگو را اصلاح و تکمیل کند. به همین شکل در هر نوبت از بازی می توانید مدل الگو را دشوار تر و پیچیده تر کرده و حتی سکه ها یا پول های کاغذی نیز به الگوی خود اضافه کنید. هرچقدر این بازی را بیشتر انجام دهید متوجه می شوید که قدرت تمرکز در فرزند شما افزایش پیدا کرده است.

 

 

بازی « می گوید»
این یک بازی جالب برای کودکان است. این بازی با گفتن «… می گوید» شروع می شود. مثلا، (حسن می گوید: دماغت را لمس کن، چشمهایت را نشان بده و …) و کودک باید آنچه را به او گفته اید انجام دهد. این بازی را چند بار با حرکات آسان انجام دهید. این بار اجازه دهید تا کودک رهبر شود و به جای اسمی که در بازی گفته شده، از اسم خودش استفاده کند. بازی را ادامه دهید تا به چند حرکت برسید، مثلا، (…می گوید، دماغت را لمس کن، دور خودت بگرد و سرت را نشان بده …).

 

بازی «مو به مو اجرا کن»

بین خودتان و کودک قرعه کشی کنید، فردی که قرعه به نام او شد باید به فرد مقابل چند دستورالعمل یک مرحله ای بده: (۱٫ دور خودت بچرخ، ۲٫ پروانه بزن، ۳٫ شنا(نرمش) برو). آنگاه فرد مقابل باید ضمن گوش دادن به دستورالعمل ها، آن ها را به خاطر بسپارد و سعی کند به درستی از آن ها پیروی کند. می توانید از امتیاز دهی استفاده کنید مثلا یک امتیاز برای بیان واضح دستور العمل، دو امتیاز برای پیروی درست و به ترتیب دستورالعمل های داده شده و در انتهای بازی شخصی که امتیاز بیشتری کسب کرد صاحب جایزه شود.

 

بازی «چه چیزی تغییر کرده است؟»

از کودک خود بخواهید شما را به دقت نگاه کند (مثلا توجه به زیور آلات شما، جوراب ها، کفش ها و …) و سعی کند ظاهر شما را به خاطر بسپارد. حالا شما اتاق را ترک کنید و در ظاهر خود تغییراتی بدهید که قابل رویت باشد ( به عنوان مثال، آستین خود را بالا بزنید، ساعت خود را به مچ دست مخالف ببندید). هنگامی که به اتاق بر می گردید کودکتان باید سعی کند آنچه را که در ظاهر شما تغییر کرده تشخیص بدهد و اگر موفق به انجام این کار شد، نفر بعدی، خود او خواهد بود که باید ظاهر خود را تغییر دهد.

 

بازی «حرکت در برابر آینه»

روبروی آینه بایستید یا بنشینید. می توانید تصور کنید که در تلویزیون هستید. اول با حرکت های صورت و سر شروع کنید. چشم ها، بینی، مژه ها و سپس گردن و شانه های خود را حرکت دهید. این حرکات را با سایر اعضای بدن نیز ادامه دهید. تماشا کنید که دوتایی چگونه در آیینه به نظر می رسید.
بازی «چه چیزی برداشته شده است؟»
۶ وسیله ی متفاوت (مثل اسباب بازی، کتاب، چنگال، تکه ای لباس، یک تکه نان و یک سکه) راروی میز قرار دهید. هنگامی که کودک پشت به میز ایستاده باشد، یکی از وسایل را بردارید، و بپرسید که کدام یک برداشته شده است؟این کار را ادامه دهید تا همه ی وسایل از روی میز برداشته شوند. سعی کنید بازی را با اشیای مشابه مثل ۶ اسباب بازی، ۶ کتاب مختلف، ۶ مهره یا قاشق و چنگال تکرار کنید.

 

 

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما