آوریل 23
نویسنده : فاطمه خوش بیانی
بازدید : 915
نظرات : بدون دیدگاه
درمان عادت گازگرفتن

معمولا شيرخواران به‌دليل كنجكاوي يا درد موقع دندان در آوردن دوست دارند هر چيزي را گاز بگيرند، اما كودكان نوپا به دلايل مختلفي اين كار را مي‌كنند. عوامل زيادي مانند خلق‌وخو، عصبانيت يا آزردگي، جنسيت كودک، مهارت‌هاي كلامي، حساسيت پدرومادر و حتي مواقع خاص شبانه‌روز مي‌توانند در عادت گاز گرفتن بچه‌ها موثر باشند. بچه‌هايي كه […]

معمولا شيرخواران به‌دليل كنجكاوي يا درد موقع دندان در آوردن دوست دارند هر چيزي را گاز بگيرند، اما كودكان نوپا به دلايل مختلفي اين كار را مي‌كنند. عوامل زيادي مانند خلق‌وخو، عصبانيت يا آزردگي، جنسيت كودک، مهارت‌هاي كلامي، حساسيت پدرومادر و حتي مواقع خاص شبانه‌روز مي‌توانند در عادت گاز گرفتن بچه‌ها موثر باشند. بچه‌هايي كه گاز مي‌گيرند، يک شخصيت يا ويژگي خاص ندارند.

 

در سنین پایین، کودک نمی تواند احساساتش مانند درد، ترس، خشم، یاس و ناامیدی را با بیان کلمات بروز دهد. به همین خاطر او سعی می کند رفتارها و حرکات دیگری مانند کتک زدن، دندان گرفتن، هل دادن، نیشگون گرفتن و… را که برایش راحت تر است، به کار گیرد.

 

در مورد نمونه رفتار کودکی که در بالا ذکر شد، باید گفت که این حرکت او در واقع می تواند روشی برای مخالفت با اقتدار بزرگترها باشد. او این شیوه را پیش گرفت تا خشم، ناامیدی و ناخشنودی و یا حتی خیلی ساده تر مخالفت خود را نشان دهد گاز گرفتن يا كتک زدن كودكان ديگر از سوي كودك نوپاي شما، وقتي طبيعي است كه در ماه فقط يكي، دو بار رخ دهد. اگر فرزندتان هفته‌اي چند بار اين كار را تكرار مي‌كند، بايد نگران شويد.

 

همچنين اگر گاز گرفتن آن قدر تكرار شود كه بقيه بچه‌ها، فرزند شما را به اين عادت بشناسند و او را در بازي‌هاي خودشان شركت ندهند، اين موضع هم مي‌تواند بر روحيه فرزندتان تاثير منفي داشته باشد. با مربي مهد كودک صحبت كنيد تا اگر چنين شرايطي براي كودک شما پيش آمده با همكاري هم آن را برطرف كنيد.

 

هيچ وقت برای اين که کودک متوجه اشتباهش شود، او را گاز نگيريد؛ حتی گازهايی که از روی دوست داشتن گرفته می شود، در گاز گرفتن کودک مؤثر است؛ پس، هرگز حتی از روی دوست داشتن هم اين کار را نکنيد. در مورد اين عمل، با کودک خود صحبت کنيد اما موعظه نکنيد يا به صورت يک بازی ساده از فرزند خود بخواهيد که نام بعضی غذاهايی را که می شود گاز زد، بگويد يا حتی چند چيز (مثل کيک، ميز ناهارخوری، سگ، موز) را نام ببريد و از او بپرسيد که کدام يک قابل گاز گرفتن اند. حتی می توانيد سؤالات احمقانه ای بپرسيد؛ مثلا ماشين، جاروبرقی و کفش های پدر، و آن گاه با هم به آن سؤالات بخنديد. با مربی فرزندتان هم صحبت کنيد. ابتدا بکوشيد در مورد محلی که فرزندتان را به آن جا می سپاريد، اطلاعات کسب کنيد و هم چنين مطلع شويد که آيا معلم اقدامی برای جلوگيری از رفتارهای پرخاشگرانه مثل گاز گرفتن، فرياد زدن يا آزار ديگری، انجام می دهد.

 

شــما بايد مطمئن شويد که فرزندتان را در محلی كه همه چيز آزاد است و هر بچه ای خودش بايد در مقابل همه چيز از خودش دفاع کند، رها نکرده ايد. اگر مطمئن شديد که معلم شرايط را تحت کنترل دارد، بپرسيد کــه روش او در مواجهه با گاز گرفتن چيســت. معلمان باتجربه معمولا فوت و فن های خاصی را برای مواجهه با مشکلات رفتاری رايج بچه ها دارند. با اين روش ها می توانيد متوجه شويد که آيا روش های آن معلم، در چنين مواقعی بازدارنده است يا خير.

 

آخرين روشــی که توصيه می شود اين است که چيزی مناسب گاز گرفتن به او بدهيد؛ مثلا به بچه ای که کسی را گاز گرفته است يک سيب بدهيد تا از گاز گرفتن مجدد جلوگيری شود. بديهی است کودکی که ديگری را گاز گرفته، از همه ناراحت تر است؛ او می داند چه کرده اســت. نسبت به او گرم و دوستانه باشيد تا احساس امنيت کند و بتواند در مورد احساسش توضيح دهد که چه چيزی موجب اين کار شده و هدفش چه بوده است.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما