آوریل 22
بازدید : 915
نظرات : بدون دیدگاه
رژیم غذایی کودکان بیش فعال

اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه یکی از شایع ترین اختلالات روانپزشکی در کودکان است. این اختلال پدیده ای نیست که صرفا در سالهای اخیرظهور کرده باشد بلکه دارای تاریخچه ای نسبتا طولانی است. در طول زمان، متخصصان این اختلال را با نامهای میل انفجاری، بازداری اراده و ناتوانی از مهار اخلاقی، فزون جنبشی، […]

اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه یکی از شایع ترین اختلالات روانپزشکی در کودکان است. این اختلال پدیده ای نیست که صرفا در سالهای اخیرظهور کرده باشد بلکه دارای تاریخچه ای نسبتا طولانی است. در طول زمان، متخصصان این اختلال را با نامهای میل انفجاری، بازداری اراده و ناتوانی از مهار اخلاقی، فزون جنبشی، اختلال نارسایی توجه با فزون کنشی یا بدون آن خوانده اند. یکی از شایع ترین مشکلات کودکان بیش فعال کم توجهی یا بی توجهی آن ها به مسائل روزمره اشان می باشد.

 

برخی از اسیدهای چرب كه در بدن ساخته نمی‌شوند، ولی در حفظ سلامت انسان نقش حیاتی به عهده دارند، اسیدهای چرب ضروری نامیده می‌ شوند. اسیدهای چرب ضروری عبارتند از: اسیدهای چرب امگا -3، امگا– 6 و آراشیدونیك . مغز انسان حدود 6 درصد چربی دارد كه اسیدهای چرب امگا-3 سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است.

 

یكی از نقش‌های مهم اسیدهای چرب ضروری، ارتباط و انتقال بین سلول‌های مغز است.اسید چرب امگا -3 كه برای رشد و عملكرد مغز ضروری است ممكن است رفتار،حافظه و كمبود‌های رفتاری و شخصیتی را بهبود بخشد.یافته‌های مطالعات نشان داده است كودكان مبتلا به بیش‌فعالی دارای سطح پایین تری از اسیدهای چرب ضروری هستند كه در نتیجه مشكلاتی در یادگیری،رفتار،خواب و عملكرد ایمنی آنان ایجاد می‌ كند؛به طوری كه در پسران 6 تا 12 سال كه دارای سطح پایین اسیدهای چرب امگا-3 بودند،مشكلات كم خوابی بیشتری دیده شده است.

بهترین منبع اسید‌های چرب امگا -3 ، ماهی‌های آزاد مثل سالمون، ساردین، میگو و شاه ماهی است و منابع اسید‌های چرب امگا-6، كنجد، تخمه كدو تنبل و تخمه آفتابگردان هستند. دیگر منابع اسید‌های چرب ضروری (امگا- 3 و امگا- 6 ) آجیل‌ها،لوبیای سویا،روغن بادام زمینی و روغن زیتون است.

 

روی

مطالعات یافته‌های مختلف ارتباط بین كمبود روی و بیش فعالی را نشان داده است،به طوری كه سطح سرمی‌ روی در كودكان مبتلا به بیش فعالی به طور قابل توجهی پایین تر از كودكان طبیعی بوده است.كمبود روی در كودكان مشكلاتی از قبیل خشونت، كج خلقی، گریه‌های زیاد،بیزاری و نفرت و ناتوانی در تمركز را ایجاد می‌ كند. گوشت، ماكیان،‌ شیر و محصولات لبنی 80درصد كل میزان روی غذایی را تشكیل می‌ دهند.انواع سایرگوشت‌ها، جگر، پنیر، غلات كامل، لوبیاهای خشک، مغزها و محصولات سویا نیز منابع نسبتا خوب روی هستند.

 

كلسیم

كمبود كلسیم ممكن است بیش فعالی را به وجود آورد. بنابر این می‌ توان با تنظیم یک برنامه غذایی مناسب حاوی كلسیم نظیر شیر، پنیر، نان، بستنی، ماست، سبزیجات برگ سبز مانند كلم، برگ‌های سبز شلغم، یا مكمل‌های كلسیم، این كمبود را بر طرف كرد.

 

مصرف شكر بیش از حد مضر می باشد.

یافته‌های برخی از مطالعات نشان داده اند كه مصرف شكر ممكن است سطح آدرنالین را در كودكان به میزان 10 برابر افزایش دهد. بنابراین این نتایج بیانگر ارتباط مستقیم بین ‌رفتارهای خشونت آمیز با دریافت شكر بالاست. ویتامین‌های گروه B :كمبود ویتامین‌های گروه B در كودكان بیش فعال شایع است. نتایج یک مطالعه روی 27 كودك مبتلا به بیش فعالی نشان داد كه مصرف روزانه 200 تا 300 گرم فسفاتیدیل سرین به مدت 2ماه منجر به بهبودی قابل توجهی -92درصد- در ظرفیت یادگیری و رفتاری آنان شده است .

 

منیزیم

نتایج برخی از بررسی‌ها نشان داده اند كه كمبود منیزیم در كودكان بیش فعال وجود دارد،به طوری كه با دریافت منیزیم بیش فعالی در آنان به میزان قابل توجهی كاهش یافته است. منابع غذایی منیزیم عبارتند از :مغزها، حبوبات، غلات آسیاب نشده و نیز سبزیجات برگ تیره و شیر.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما