آشپزهای کوچک و شاد

مهم نیست فرزند شما کودکی باشد که با یک قاشق اسباب بازی شروع به شکوفا کردن استعداد آشپزی خود کرده یا نوجوانی باشد که در تلاش است کیک اسفنجی ساده و خوشمزه‌ای درست کند؛ همکاری والدین با فرزندان در آشپزخانه فرصتی بزرگ برای برقراری ارتباط و آموزش است.   آشپزی یک پل ارتباط پر نشاط […]

مهم نیست فرزند شما کودکی باشد که با یک قاشق اسباب بازی شروع به شکوفا کردن استعداد آشپزی خود کرده یا نوجوانی باشد که در تلاش است کیک اسفنجی ساده و خوشمزه‌ای درست کند؛ همکاری والدین با فرزندان در آشپزخانه فرصتی بزرگ برای برقراری ارتباط و آموزش است.

 

آشپزی یک پل ارتباط پر نشاط و خلاق بین شما و فرزندانتان می‌سازد. آن ها حین آشپزی با شما بیشتر از قبل حرف می‌زنند و دیدن نتیجه یک تلاش جمعی آنها را بیش از قبل به ارتباط سازنده با بزرگ‌ترها تشویق می‌کند. بهانه‌هایی مثل ساعت کاری و مشغله‌های روزانه را کنار بگذارید و از آشپزی امکانی برای تحکیم ارتباطات و آموزش استفاده کنید. قرار نیست آخر شب یک بره بریان یا یک کیک هفت طبقه روی میز بگذاریم. درست کردن یک سالاد معمولی یا غذای ساده و مغذی شام هم همین کارکرد را دارد و همیشه فرصتی برای مشارکت با بچه‌ها وجود خواهد داشت.

 

ذخیره سازی برای اینکه آشپزی لذت‌بخش و سریع باشد می‌توانید از تکنیک ذخیره‌سازی استفاده کنید. مشارکت بچه‌ها در تامین یک غذای مقوی و خوشمزه اعتماد به نفس آن ها را بالا می‌برد. آن ها خیلی زود می‌فهمند که مثل پدر و مادرشان قدرت تامین غذای یک خانواده را دارند و این حس از آنها بچه‌هایی شادتر و مستقل‌تر می‌سازد. برای تقویت این حس از مخلوط‌های فوری برای فلافل، سوپ، نوشیدنی‌ها، برگر سویا و سمبوسه استفاده کنید.

 

همه این مواد غذایی به سرعت در میان اعضای خانواده محبوب می‌شوند. هزینه غذا هم با این کار پایین خواهد آمد. بچه‌ها در همه یا یکی از مراحل مخلوط کردن، بسته‌بندی، فریز کردن و پخت آن می‌توانند کمک کنند. به این می‌گویند یک بازی دو سر برد. هم آنها خوشحال می‌شوند و هم شما خسته نمی‌شوید. غذاهای سالمی در فروشگاه‌ها پیدا می‌شود که حتی یک بچه 10 ساله هم می‌تواند آن ها را خریده، گرم کرده و سر میز بیاورد. هیچ کس از مزه خوب لوبیای کنسروی و یا سوپ قارچ آماده بدش نمی‌آید. پس چرا این لطف را در حق جیب و وقت خود نمی‌کنید؟

 

آشپزهای کوچک و شاد شوق آشپزی کودک را با تامین وسایل دلخواهش بالا ببرید. فرزند کوچک شما ممکن است به یک چهارپایه نیاز داشته باشد و یا یک پیش‌بند رنگارنگ را به یک پیش‌بند ساده ترجیح دهد. شاید یک کلاه کوچک آشپزی او را حسابی سر ذوق بیاورد. همین چیزهای کوچک می‌توانند بزرگترین مشوق او باشند. تشویقش کنید تا در استفاده از ادویه‌ها خلاقیت به خرج بدهد.

«میخواهی  به جای هل روی سیب‌ها دارچین بپاشی؟» و یا «بیا کمی هم پودر سیر روی مواد این شامی بریزیم». «ماکارونی ساده بخریم یا شکل‌دار؟»رنگ و تزئین غذا را فراموش نکنید. بچه‌ها عاشق درست کردن گل‌های تربچه‌ای می‌شوند. در تزئین غذا با آن ها مشارکت کنید و بگذارید مثل یک کاردستی با غذا برخورد کنند. درباره غذاهای جدید مشتاق باشید و کودکتان را نیز به این کار تشویق کنید.

 

آشپزخانه، کلاس درس آشپزخانه می‌تواند جایی برای آموزش بچه‌ها باشد، نه فقط آموزش آشپزی که آموزش درس‌های مدرسه. بچه‌ها در حین یک فعالیت شاد قدرت یادگیری بالاتری دارند. اگر کودک شما در خواندن مشکل دارد دستور تهیه غذای روز را روی کاغذ بنویسید تا از روی آن بخواند و آشپزی کند. از او بخواهید دستور غذا را برای شما با صدای بلند بخواند. برای تمرین نوشتن، یک دفتر آشپزی تهیه کنید و از او بخواهید دستور غذایی را که پخته در دفترش بنویسد. آشپزی راه خوبی برای آموزش ریاضیات به کودکان است.

 

اگر فرزند شما کم سن و کودک است می‌تواند با آشپزی شمارش را هم بیاموزد. فرزندان بزرگ‌تر می‌توانند با آشپزی، کسرها، اندازه‌گیری، چهار عمل اصلی، تبدیل واحدها و … را هم یاد بگیرند. اگر کودک شما در مسائل ریاضی مشکلی دارد مطمئن باشید که با ارتباط دادن آن مسئله به آشپزی پیدا کردن راه حل برایش آسان‌تر خواهد شد.

 

دستورهای پخت بهترین نوع آموزش برای دنبال کردن قوانین و دستورالعمل‌ها برای کودک است. با دنبال کردن (یا نکردن آن ها) کودک از عواقب کارش آگاه می‌شود. بچه‌ها در هیچ کجا بهتر از آشپزخانه معنی صبوری برای رسیدن به نتیجه را یاد نمی‌گیرند. از خلاقیت بچه‌ها برای تهیه خوراکی از غذاهای مانده، یا مواد غذایی رو به فساد استفاده کنید تا راه‌های صرفه‌جویی را یاد بگیرند.

 

آشپزخانه همچنین بهترین جایی است که کودک با اهمیت تفکیک زباله و بازیافت آشنایی پیدا می‌کند. آشپزی سرگرمی است، اما مسئولیت‌پذیری بالایی هم نیاز دارد. یک خانواده گرسنه منتظر غذاست! در فرایند آشپزی کودک مسئولیت‌پذیری را می‌آموزد و می‌فهمد که ریخت و پاش‌های خودش را فقط خودش باید تمیز کند. اطلاعات تازه‌ای درباره غذا و ادویه کشورهای دیگر کسب کرده و آن را با کودک‌تان به اشتراک بگذارید. اگر بچه بداند غذایی که پخته مال کشور ایتالیا یا شهر تبریز است نسبت به این مناطق هم حساسیت بیشتری نشان خواهد داد.

 

یا دانستن اینکه سیب‌زمینی در واقع ریشه گیاه است یا دارچین چوب یک درخت است، کودک را غرق در فانتزی‌های شیرینی می‌کند و چیزهای تازه‌ای به او یاد می‌دهد. وقتی هویجی را برای سالاد خرد می‌کند به او بگویید که این برای بینایی خوب است یا این غذایی که پختی انسان را قوی‌تر می‌کند و … . در چه کلاس و کدام مدرسه‌ای می‌توان همه زمان حضور کودک را تبدیل به ساعت مفیدی برای آموزش‌های اجتماعی و علمی کرد؟ اگرچه ممکن است کودکتان با این دانسته‌ها دانشمند نشود، حتما در آینده‌ای نه چندان دور بهترین آشپز خانواده خواهد شد!

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما