آوریل 15
نویسنده : فاطمه خوش بیانی
بازدید : 1441
نظرات : بدون دیدگاه
وقتی افسردگی منجر به خودکشی میشود…

امروزه خودكشی نوجوانان و جوانان از جمله بحرانی ترین مشكلات جوامع صنعتی به شمار می آید و هر خانواده ای باید از علل دست زدن جوانان به این عمل آگاه بوده و زمینه های بروز آن را بشناسد تا بتواند در كاهش احتمال بروز این بحران در میان نسل جوان بكاهد. بررسی ها نشان می […]

امروزه خودكشی نوجوانان و جوانان از جمله بحرانی ترین مشكلات جوامع صنعتی به شمار می آید و هر خانواده ای باید از علل دست زدن جوانان به این عمل آگاه بوده و زمینه های بروز آن را بشناسد تا بتواند در كاهش احتمال بروز این بحران در میان نسل جوان بكاهد. بررسی ها نشان می دهد بعد از مصاحبه با نوجوانانی كه قصد خودكشی داشته و یا حداقل یكبار به آن دست زده بودند اكثرشان اقرار كردند كه علت اقدامشان به این كار فرار از موقعیتی بود كه در آن قرار داشتند و یا توانائی تحمل وضعیت موجود را نداشتند.

 

اما جالب است بدانیم كه این افراد به آن میزان كه خواستار فرار از موقعیت بحرانی خود بودند خواستار مرگ و خودكشی نبودند و در آن لحظات راهی غیر از خودكشی نیافته بودند. بسیاری از افرادی كه به حیات خود خاتمه میدهند و یا قصد خودكشی دارند احساس طرد شدن، صدمه دیدن، باختن و یا بی ارزش بودن میكنند. عده ای نگرانند كه سبب نا امیدی سایر افراد خانواده شده اند و جمعی نیز احساس عدم پذیرش از طرف اطرافیان دارند و تصور میكنند كه به دیگران تحمیل شده اند.

 

همه ما در دورانی از زندگی در اثر مشكلات و احساسات شكست خورده خود بسیار آسیب پذیر هستیم. در اینگونه مواقع بسیاری از ما راهی برای برون رفت از مشكلات پیدا كرده و با عزمی استوار و امید سعی به بر طرف كردن آنان میكنیم. حال این سئوال باقی می ماند كه به چه علت عده ای اقدام به خودكشی می كنند؟ جواب این مسئله اینست كه این عده از افسردگی نیز رنج می برند.

 

  • افسردگی ای كه موجب خودكشی می شود

 

افسردگی سبب می شود كه افراد به ناكامی های خود، مسائل نا امید كننده و نقاط منفی موقعیتهائی كه درآن قرار گرفته اند تمركز كنند و توانایی های خود را برای حل مشكلات بسیار كوچك شمارند. فردی كه افسردگی شدید دارد قادر به دیدن نكات مثبت زندگی خود نیست و به خود باورانده است كه او هرگز نمیتواند و قادر نیست كه رنگ خوشبختی و سعادت را ببیند.

 

افسردگی تا اندازه ای افكار او را تحت تاثیر قرار میدهد كه او راهی برای رفع مشكلات خود نمی بیند و در این حالت است كه افسردگی مانند یك فیلتر بر افكار عمل كرده و انسان را از مسیر زندگی منحرف می كند و بدین علت است كه این افراد تشخیص نمیدهند كه خودكشی تنها راه مقابله با مشكلات مقطعی زندگی نمی باشد. بسیاری از این افراد از این مساله آگاهی ندارند كه افسرده اند و این افسردگی آنان است كه مانع از پیدا كردن راه حل برای مقابله با مشكلاتشان می شود نه موقعیتی كه در آن قرار گرفته اند.

 

زمانیكه فرد افسرده تحت معالجات درست و موثر قرار بگیرد از افكار منفی رها شده و می توانند امید و انرژی و شادمانی خود را دوباره باز یابد، اما در هنگام افسردگی فكر به پایان دادن به زندگی تنها گزینه این فرد است. بعضی از افراد دارای دوگانگی در افكار و شخصیت خود هستند، این افراد نیز در خطر اقدام به خودكشی قرار دارند، زیرا حالت روانی این افراد بدینگونه است كه زمانی دچار افسردگی مفرط بوده و زمانی بیش از حد با انرژی هستند كه به این دوگانگی شخصیتی آن ها مانیا (mania) و یا مانیک (manic) گفته می شود.

 

هر دوی این حالات یعنی افسردگی و یا بیش فعالی سبب انحراف افكار آنان می گردد و بر قضاوت و نگرش آنان تاثیر دارد و برای این افراد برون رفت از مشكلات و قضاوت امیدوارانه در مقابله با آنها یك چالش است. عده ای از افرادی كه خودكشی می كنند قصد مردن ندارند اما تنها راهی كه برای بیان احساسات خود به اطرافیانشان پیدا میكنند اقدام به این كار است. خوشبختانه علائمی برای شناسایی حالات افرادی كه در سرشان هوای خودكشی را می پرورانند وجود دارد كه خانواده ها با آگاهی از آن ها و برخورد مناسب با جوانانشان می توانند قبل از اینكه واقعا دیر شود به آنها در رفع مشكلاتشان كمک كنند.

 

  • علائم هشدار دهنده

در اغلب موارد علامات و نشانه هائی وجود دارند كه مشخص می كند فرد قصد خودكشی دارد :

1- صحبت از خودكشی و یا مرگ در حضور دیگران

2- صحبت از فرار

3- بخشیدن وسائل و متعلقات خود به دیگران

4- صحبت از نا امیدی و احساس گناه كردن

5- علاقه نداشتن به شركت در فعالیت های مورد علاقه شان

6- مشكل داشتن در تمركز در فعالیت های روزانه

7- تغییرات در عادات غذایی و خواب

8- دست زدن به اعمال مخرب مانند بریدن یا سوزاندن اعضاء بدن و یا روی آوردن به مواد مخدر

 

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما