آوریل 6
نویسنده : فاطمه خوش بیانی
بازدید : 3468
نظرات : بدون دیدگاه
رفع اختلالات املایی

مقطع ابتدايي زير بناي مقاطع ديگر تحصيلي مي باشد و در مقطع ابتدايي نيز پايه اول اساس پايه هاي ديگر مي باشد و هر چقدر دانش آموزان در اين پايه بهتر آموزش ببينند در پايه هاي ديگر راحت تر هستند و بالعکس. در پايه اول دو درس رياضي و فارسي ( قرائت فارسي و املاي […]

مقطع ابتدايي زير بناي مقاطع ديگر تحصيلي مي باشد و در مقطع ابتدايي نيز پايه اول اساس پايه هاي ديگر مي باشد و هر چقدر دانش آموزان در اين پايه بهتر آموزش ببينند در پايه هاي ديگر راحت تر هستند و بالعکس. در پايه اول دو درس رياضي و فارسي ( قرائت فارسي و املاي فارسي کليدي هستند و بيشترين ساعات به اين دو درس اختصاص مي يابد و از بين دو درس ذکر شده درس فارسي از اهميت دو چنداني برخوردار مي باشد. به طوري که بدون يادگيري درس فارسي، يادگيري دروس ديگر تقريبا غير ممکن مي باشد.

 

خطاهای متداول در نوشتن عبارتند از :

1 – کج نویسی

2- پرفشار نویسی

3- کم رنگ نویسی

4- پر رنگ نویسی

5- زاویه دار نویسی

6- نا مرتب نویسی

7- فاصله گذاری بیش از حد

8- بزرگ یا کوچک نویسی بیش از حد

 

برای درمان نارسا نویسی می توان از اقدامات زیر کمک گرفت:

1) مدادی در اختیار دانش آموز قرار داده تا خطوطی به دلخواه رسم کند.

2) به دلخواه نقاشی کرده و آن را رنگ بزند.

3) با استفاده از گچ نرم روی تخته خط بکشد و نقاشی کند.

4) به وضعیت نشستن کودک توجه نموده و آن را اصلاح کنید. او باید کاملاَ راحت روی صندلی بنشیند.

5) کاغذ یا دفتری که در آن می نویسد، راست باشد . لبه کاغذ با لبه میز بیش از 15 درجه انحنا نداشته باشد.

6) نحوه مداد گرفتن دانش آموز را کنترل نموده و شیوه درست گرفتن مداد را به او آموزش دهید.

7) اگر انگشتان و عضلات کوچک و بزرگ دست او ضعیف هستند از مدادهای باریک تر و با قطر کمتر استفاده کنید.

 

برای تقویت عضلات دست از فعالیت های زیر می توانید استفاده کنید:

  • بازی با خمیر بازی یا موم
  • مچاله کردن کاغذ باطله
  • بریدن اشکال مختلف با استفاده از قیچی
  • بستن بند کفش، زیپ لباس و دکمه
  • حرکت انگشتان دست با استفاده از فرمان معلم
  • باز و بسته نمودن پیچ و مهره
  • رسم دو خط موازی و از او بخواهیم در بین خطوط بنویسد

 

  تمیز دیداری :

دانش آموزانی که در تمیز دیداری دچار مشکل هستند معمولاً کلمات را اینگونه می نویسند:

شکل درست کلمات

شکل نادرست کلمات

زود – خانه – روز – دوش – تبر

دوز – جانه – زور – دوس – بتر

 

  روش های درمان:

ممکن است این مشکل مربوط به توانایی تشخیص باشد. مثلاً دانش آموز س را از ش، ر را از ز،  ف را از ق، ح را از خ، د را   ز ذ، ع را از غ، و… تشخیص ندهد.  برای تقویت در تمیز دیدار می توان از شیوه های زیر کمک گرفت:

1) کارت هایی مانند نمونه زیر تهیه می کنیم

  • حرف

نمونه حروف سمت راست را در بین حروف دیگر پیدا کن

ج   (چ   ی   ص   ج    ح    خ     ع    ک    ح      خ)

د   (ر   ز   ژ    و      د      ذ      م      ص   ث     ق     غ)

ل   (ک      ن      م      ل     گ     س      ب     ق      ل     د)

 

  • کلمه

نمونه  کلمه سمت راست را در بین کلمات دیگر پیدا کن

دانش  (رانش      داش       دانش      روش      دانشور)

حاتم  (خانم    خاتم      حاتم     دائم       جائم)

 

حرف یا صدای مورد نظر را در کلمات مشخص زیر را پر رنگ نمایید :

س     (خروس       شستشو        مسائل      سطل         سماور       هسته       لباس)

 

2) کارت هایی تهیه نموده حروف الفبا را در جهات مختلف روی آن نوشته و از دانش آموز می خواهیم با چرخاندن کارت حروفی که درست در مقابل او قرار می گیرند را بخواند. حروف یا کلماتی را به صورت ناقص نوشته از او می خواهیم و آن را تکمیل کند. تصاویر نقطه چین را پر رنگ کند. تصاویر ساده هندسی را کپی کند.

 

حافظه توالی دیداری:

این مهارت به توانایی یاد آوری آنچه دیده ایم به همان ترتیبی که بوده مربوط می شود. دانش آموزانی که از این مهارت به اندازه کافی برخوردار نیستند در تجسم و ترتیب و توالی حروف دچار مشکل می شوند. به عنوان مثال مادر را مارد می نویسند.

برای تقویت حافظه دیداری می توان این فعالیت ها را انجام داد. یک کارت مقوایی که روی آن سه کلمه نوشته شده است به دانش آموزان نشان می دهیم سپس آن را مخفی کرده و از وی می خواهیم آن کلمات را به ترتیب باز گو کند. پس از انجام موفقیت آمیز این تمرین کارت هایی با تعداد بیشتری از کلمات را به وی نشان داده همان تمرین را دنبال می کنیم .

(شقایق  – گل – لاله – بهار)

 

حساسیت شنوایی:

برای ترمیم حساسیت شنوایی می توان این فعالیت ها را انجام داد. مربی می تواند چند وسیله صدا دار را بسازد تا دانش آموزان از آنها استفاده کند و با انواع صدا آشنا شود .

مثال : مسواک____ مسباک         ژاله _____جاله      وجدان ___ وژدان

 

صدا های مختلف مثل گریه، خنده، سرفه، چک چک آب، باران، ضربه انگشت به در، ضربه انگشت به شیشه، برخورد توپ با زمین و امثال آن را در نوار کاست ضبط کرده و از دانش آموزان می خواهیم به آنها گوش داده و صدای هر کدام را تشخیص دهد و بیان نماید .

 

چشمان دانش آموز را با دستمال می بندیم و از همکلاسی هایش می خواهیم تا نام او را بگوید . و او تشخیص دهد که چه کسی صدایش کرده است این کار یعنی گفتن نام او توسط دانش آموز نباید به همان ترتیبی باشد که درکلاس نشسته اند زیرا دراین صورت ممکن است به جای استفاده از حساسیت شنوایی صدا یشان را از ترتیب نشستن آنان تشخیص دهد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما