آوریل 5
نویسنده : فاطمه خوش بیانی
بازدید : 859
نظرات : بدون دیدگاه
رژیم ناسالم بارداری، بیش فعالی کودک

بیش‌فعالی به حالتی دلالت می‌کند که در آن کودک به نحوی مفرط و بیش از اندازه فعال و پرجنب‌ و جوش است. تحرک زیاد این کودکان نه تنها خود آن ها را بلکه اطرافیان ، همکلاس‌ها ، اولیای مدرسه را دچار مشکل می‌کند.   داشتن رژیم غذایی ناسالم در دوران بارداری می‌تواند بر احتمال ابتلای […]

بیش‌فعالی به حالتی دلالت می‌کند که در آن کودک به نحوی مفرط و بیش از اندازه فعال و پرجنب‌ و جوش است. تحرک زیاد این کودکان نه تنها خود آن ها را بلکه اطرافیان ، همکلاس‌ها ، اولیای مدرسه را دچار مشکل می‌کند.

 

داشتن رژیم غذایی ناسالم در دوران بارداری می‌تواند بر احتمال ابتلای کودک به اختلال بیش‌فعالی ـ کم‌توجهی تاثیرگذار باشد. یک رژیم غذایی پرچربی و پرقند می‌تواند بر عملکرد ژنی که IGF2 نامیده می‌شود تاثیر بگذارد. این ژن، رشد قسمت‌های مغزی جنین را که با اختلال بیش‌فعالی مرتبط هستند هدایت می‌کند. داشتن یک رژیم غذایی سالم در دوران پیش از زایمان در نهایت می‌تواند علائم بیش فعالی و مشکلات رفتاری در کودکان را کاهش دهد.

 

مطالعه انجام شده، نشان‌دهنده یک رابطه مستقیم علت و معلولی نیست و فقط وجود ارتباط میان رژیم غذایی مادر و مشکلات رفتاری کودک را نشان می‌دهد. براساس نتایج این مطالعه، رژیم‌هایی که به میزان زیادی شامل غذاهای فرآوری شده و شیرینی‌های پخته هستند به شکل ویژه‌ای بر عملکرد ژن IGF2 تاثیر می‌گذارند. البته متغیرهای زیادی در این زمینه وجود دارند و ما نمی‌توانیم صد‌درصد از نتایج این مطالعه مطمئن باشیم. بیش فعالی می‌تواند به شکل ژنتیک نیز از مادر به فرزند منتقل شود و تغذیه مادر نقش کمی در این زمینه داشته باشد.

 

مطالعه روی حیوانات نشان می‌دهد مواد غذایی که مادر در دوران بارداری مصرف می‌کند بر عملکرد ژن‌هایی که در رشد مغز نقش دارند تاثیر می‌گذارد. اما در مورد تاثیرات رژیم غذایی مادر بر رشد مغز جنین انسان یافته‌های کمی وجود دارد. با این حال، محققان تاکید می‌کنند رژیم غذایی سالم در دوران بارداری بر رشد مناسب جنین تاثیرگذار هستند و مادر باید در مصرف مواد غذایی فرآوری شده و شیرینی‌ها تعادل را رعایت کند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما