آوریل 5
بازدید : 1004
نظرات : بدون دیدگاه
مهارت آشپزی

آشپزی به بچه‌ها کمک می‌کند بعضی مهارت‌های پایه ریاضی و زبان را یاد گرفته و تمرین کنند. و تجربه درست کردن غذا در کنار شما به ساختن اعتماد به‌ نفس در آن ها کمک کرده و پایه عادت‌های تغذیه سالم را در آنها پرورش می‌دهد. شاید کمی انعطاف‌پذیری و آماده‌سازی بخواهد اما با انتظارات درست، […]

آشپزی به بچه‌ها کمک می‌کند بعضی مهارت‌های پایه ریاضی و زبان را یاد گرفته و تمرین کنند. و تجربه درست کردن غذا در کنار شما به ساختن اعتماد به‌ نفس در آن ها کمک کرده و پایه عادت‌های تغذیه سالم را در آنها پرورش می‌دهد.

شاید کمی انعطاف‌پذیری و آماده‌سازی بخواهد اما با انتظارات درست، زمانی را که در آشپزخانه با فرزندتان می‌گذرانید می‌تواند یک ماجراجویی آشپزی باشد که هر دو شما از آن لذت ببرید.

 

آوردن بچه‌ها به آشپزخانه به طرق مختلف به بچه‌ها کمک می‌کند:

  • مهارت‌های پایه را بسازید. می‌توانید به فرزندتان کمک کنید مهارت‌های پایه ریاضی را با انجام کارهای ساده‌ای مثل شمردن تخم‌مرغ‌ها یا ریختن آب در پیمانه‌های اندازه‌گیری در خود تقویت کنند. می‌توانید از فرزندتان بخواهید قاشق‌قاشق خمیر را شمرده و روی ورق شیرینی بچیند. وقتی با هم یک دستور غذا را می‌خوانید، کلمات جدیدی به دایره لغات فرزندتان معرفی می‌کنید و ادبیات او را تقویت می‌کنید. دنبال کردن مراحل دستورغذا می‌تواند به ارتقای مهارت‌های خواندن کمک کند.

 

  • ذائقه‌ آن ها را وارد ماجراجویی کنید. بچه‌هایی که هنوز مدرسه نرفته‌اند در غذا خوردن ایرادگیر هستند و آوردن آن ها به آشپزخانه برای آشپزی کمک می‌کند آن ها را با مزه‌های جدید آشنا کنید. وقتی دختر ۳ ساله‌تان نقش سرآشپز را بازی می‌کند، ممکن است غذاهایی که اگر توسط دیگران برایش سرو می‌شد را دوست نداشت، امتحان کند. از فرزندان خود بخواهید مواد جدید را امتحان کند و درمورد چیزهایی که دوست دارد و سلامت موادغذایی و تاثیر آن ها در رشدشان با هم حرف بزنید.

 

  • از فرزندانتان بخواهید با حس‌های خود کشف کنند. بچه‌ها با تجربه کردن با حس‌هایشان یاد می‌گیرند و آشپزخانه محلی ایدآل برای این کار است. از آنها بخواهید به غژغژ مخلوط‌ کن گوش دهد، خمیر را بکوبد و بلند شدن آن را تماشا کند، بوی پختن آن در فر را ببوید و نان گرم تازه را مزه کند. اگر بوی خوبی داشته باشد، جذاب به نظر برسد و خوردن آن راحت باشد، مطمئناً رغبت زیادی به امتحان کردن آن پیدا خواهند کرد.

 

  • اعتماد به‌ نفسشان را تقویت کنید. بچه‌ها خیلی دوست دارند کارهایی که می‌توانند انجام دهند را نشان دهند و کار کردن در آشپزخانه فرصت‌های لازم برای آن را برایشان فراهم می‌کند. اگر برای درست کردن پیتزا کمکتان کرد، حتماً نشان دهید که کمکشان بسیار مفید بوده است. حتی می‌توانید روی یک نوع پیتزا یا هر غذای دیگر اسم فرزندتان را بگذارید. حتی اگر نتیجه نهایی چیزی که انتظار داشتید نبود، تلاششان را تحسین کنید.

 

کارهای مفید برای بچه‌ها در آشپزخانه

بعضی کارها برای بچه‌های ۳ تا ۵ ساله بسیار مناسب است. رمز کار این است که کارهایی را به آن ها محول کنید که مطابق با سطح مهارت‌هایشان باشد و از انجام آن لذت ببرند. پس اگر فرزندتان عاشق کار کردن با خمیر است، آن را در اختیارش قرار دهد.

 

در زیر به برخی از کارهایی که از عهده بچه‌ها برمی‌آید اشاره می‌کنیم:

  • هم زدن خمیر پن‌کک
  • خرد کردن کاهو برای سالاد
  • اضافه کردن مواد
  • چیدن مواد پیتزا
  • کمک به شما برای خواندن کتاب آشپزی با ورق زدن کتاب

 

شروع کنید…

بچه‌هایی که هنوز مدرسه نرفته‌اند، با کارهایی مثل سه‌چرخه‌سواری تا لباس پوشیدن، یاد می‌گیرند که چه کارهایی را می‌توانند خودشان به تنهایی انجام دهند. بنابراین به دنبال فعالیت‌هایی داخل آشپزخانه برای فرزندتان باشید که بتواند به تنهایی یا با کمک ناچیز شما انجام دهد. کارهای ساده‌ای مثل ریختن مایعات در کاسه‌ها، ریختن پنیر روی پیتزا یا استفاده از قالب‌های شیرینی کارهایی عالی برای بچه‌ها هستند.

 

لازم نیست یک پروژه فوق‌العاده ترتیب دهید — ۵ تا ۱۰ دقیقه برای فعالیتی که فرزندتان می‌خواهد انجام دهد کافی است. از کارهای کوچک‌تر شروع کنید و دقت کنید که همه چیز برایشان لذت‌بخش باشد.

 

وقتی بچه‌ها بزرگتر می‌شوند، مهارت‌هایشان تقویت می‌شود، توجهشان بیشتر شده و علاقه‌شان به کارهای بزرگتر آشپزی مثل فشردن لیمو برای گرفتن آب آن، اندازه‌گیری مواد با کمک پیمانه‌های و فنجان‌ها یا شکستن تخم‌مرغ و له کردن سیب‌زمینی، بیشتر می‌شود.

 

بچه‌ها از یادگیری کنار شما هم لذت می‌برند. برای ایمنی بیشتر، حتماً در تمام اوقات در آشپزخانه کنار آن ها باشید، حواستان به آنها بوده و پیشرفتشان را کنترل کنید. گذراندن وقت با فرزندتان در اشپزخانه می‌تواند علاقه آنها را به غذا و آشپزی بیشتر کند، علاقه‌ای که تا آخر عمر با آن ها خواهد ماند!

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما