مارس 15
بازدید : 1909
نظرات : بدون دیدگاه
اخلاق پسندیده

ادب در گفتار و رفتار بهترین زینت برای کودکان­ محسوب شده و نشانه ­ی کمال عقل و بالندگی آن ­ها است و مهم­ ترین نکته­ ای که در تربیت کودک باید مدّ نظر قرار گیرد.   1) به کودکانمان بیاموزیم که با دیگران با گشاده ­رویی برخورد کرده و به آن­ ها سلام کنند. در […]

ادب در گفتار و رفتار بهترین زینت برای کودکان­ محسوب شده و نشانه ­ی کمال عقل و بالندگی آن ­ها است و مهم­ ترین نکته­ ای که در تربیت کودک باید مدّ نظر قرار گیرد.

 

1) به کودکانمان بیاموزیم که با دیگران با گشاده ­رویی برخورد کرده و به آن­ ها سلام کنند. در ابتدای کار وقتی با دیگران برخورد می ­کنند ممکن است سلام کردن را فراموش کنند یا این­که روی حسّ بازیگوشی یا به خاطر خجالت، به آن­ ها سلام نکنند. پس با صبر و حوصله به آن­ ها یادآوری کنیم تا به تدریج عادت کنند.

 

2) به کودکانمان بیاموزیم که با مهمان­های محرم دست بدهند و به آن­ ها خوش آمد گویند. در این صورت هم قبل از آمدن میهمان به آن­ها یادآور شویم که هنگام ورود میهمان چگونه رفتار کنند. وقتی هم میهمان وارد شد، برای این­که به خجالت خود غلبه کند به او بگوییم: «عزیزم! به میهمان­ها دست نمی­ دهی؟! به آن­ ها بگو خوش آمدید!» البته لازم به ذکر است که نباید روی بچّه فشار روانی وارد شود.

 

3) وقتی میهمان به خانه می ­آید قدری از کار پذیرایی میهمان را به کودکانمان بسپاریم تا ضمن این که احساس ارزشمندی پیدا می ­کند، در تقویت رفتار اجتماعی خود هم گام مهمی برداشته باشد.

 

4) اغلب خانه­ ها به گونه ­ای است که ایجاد سر و صدا در یک خانه موجب آزار و اذیّت همسایه­ ها خواهد شد. بنابراین، به کودکانمان بیاموزیم که صدای وسایل صوتی تصویری را تا حدّی بلند نکنند که برای همسایه­ ها ایجاد اذیّت و آزار کند.

 

5) به آن ­ها بیاموزیم سر سفره مؤدّبانه نشسته و احترام برکت الهی را حفظ کنند. هنگام غذا خوردن به نحوه­ ی غذا خوردن دیگران نگاه نکنند و غذای خود را هم با عجله میل نکنند. غذا را کم حساب نکنند و به خاطر نوع غذا به مادر بی­ احترامی نکنند. لقمه ­ها را کوچک بردارند و هنگام غذا خوردن، غذا را روی زمین و کنار بشقاب نریزند.

 

مغز کودک، مانند فیلم عکاسی از تمام گفتار و رفتار پدر و مادر و اطرافیان خود عکس برداری می کند و مشاهدات و شنیده های دوران کودکی، برنامه زندگی فردای او خواهد بود

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما