خواهر و برادر

یكی از كارهای مهمی كه والدین می‌توانند به منظور افزایش اثرات مثبت خواهر یا برادر بزرگ‌تر انجام دهند، این است كه رابطه حمایتی میان خواهر و برادر را از دوران كودكی تقویت كنند. در صورتی که والدین از همان ابتدا روحیه رقابت و یا حسادت و یا خصومت را ناآگاهانه در میان فرزندان ترویج کنند […]

یكی از كارهای مهمی كه والدین می‌توانند به منظور افزایش اثرات مثبت خواهر یا برادر بزرگ‌تر انجام دهند، این است كه رابطه حمایتی میان خواهر و برادر را از دوران كودكی تقویت كنند. در صورتی که والدین از همان ابتدا روحیه رقابت و یا حسادت و یا خصومت را ناآگاهانه در میان فرزندان ترویج کنند این روابط نه تنها تاثیر گذار نبوده بلکه می تواند باعث دفع آن ها از یکدیگر نیز بشود.

 

اگر به فرزندانمان یاد دهیم که به بزرگتر احترام بگذارند و با کوچکتر مهربان باشند و خود نیز احترام در روابط با آنها را حفظ نماییم، روابط صمیمانه ای در میان آن ها برقرار می شود که هر دو طرف می توانند از آن لذت ببرند. اگر ارتباط كودک با خواهر و برادرش از جنبه‌های مثبت آغاز شود، احتمال ادامه این رابطه مثبت بیشتر است در این میان متغیرهایی مانند سن و جنسیت تفاوت زیادی در نتیجه ارتباط ایجاد نمی‌كند. تک فرزند‌ها لزوما نسبت به كودكانی كه دارای خواهر و برادرند، شایستگی‌های اجتماعی كمتری ندارند و احتمال یادگیری مهارت‌های اجتماعی از محیط بیرون و دوستان،‌ بیشتر از كودكانی است كه دارای خواهر و برادر هستند.

 

خواهر و برادر نزدیكی بیشتری با محیط اجتماعی‌ دارند كه بچه‌ها در اغلب اوقات روز آن را تجربه می‌كنند. به همین دلیل می توانند همدلانه تر برخورد کرده و انتقال دهنده های موثرتری در زمینه یادگیری مفاهیم و مهارت ها باشند. این موضوع به ویژه زمانی که افراد استقلال بیشتری یافته و الگوهایی غیر از پدر و مادر را اختیار می کنند مهم تر می شود. در این سنین فرزندان بسیار از محیط اجتماعی تاثیر پذیر می شوند و اگر خواهر و برادری صمیمی داشته باشند این تاثیر گذاری می تواند به دلیل هم خانواده بودن مطلوب تر باشد.

 

خواهر و برادرهاي بزرگ تر به خواهر و برادرهاي کوچکتر از خود، قوت قلب داده و آنان را مورد حمايت قرار مي دهند، هم چنين براي خواهر و برادر کوچکتر از خود نقش معلم، الگو و جانشين پدر و مادر را بازي مي کنند و خواهر و برادرهاي کوچک تر معمولاً به خواهر و برادر بزرگ تر از خود، دل بستگي پيدا مي کنند.

 

تفاوت هاي فردي کودک نقش مهمي در چگونگي روابط خواهر و برادرها دارند. خيلي خواهر و برادرها در کودکي با هم دعوا مي کنند اما وقتي بزرگتر مي شوند با هم دوست مي شوند، به همديگر کمک مي کنند، پناه هم و باعث قوت قلب يکديگر مي شوند. دوستان کودکان تغيير مي کنند ولي خواهر و برادرها و خانواده هميشه با هم باقي مي مانند.

 

  • براي جلوگيري از دعواهاي خواهر و برادرها راهکارهاي زير توصيه مي شود:

 

از فرق گذاشتن بين کودکان خودداري کنيد:

هر وقت براي کودکي کاري انجام مي دهيد براي ديگري هم انجام دهيد. اگر براي يکي از فرزندانتان خريد کرديد براي ديگري هم خريد کنيد. تا بچه ها فکر نکنند بين آنها فرق گذاشته ايد.

 

قوانيني براي رفتارهاي قابل قبول و رفتارهاي نپذيرفتني در خانه وضع کنيد و به کودکان بگوييد شکستن اين قوانين مجازات دارد. مثلاً به بچه ها بگوييد: حق ندارند ناسزا بگويند، يک ديگر را با القاب بد صدا کنند، در را به هم بکوبند، اجسام را به طرف هم پرتاب کنند، کتک کاري کنند و…. کودک به اين صورت ياد مي گيرد مسئول اعمال خودش باشد. به کودکان بارها توضيح دهيد که بعضي اوقات يکي از بچه ها به دليل بيماري يا شرايط سني، نياز به کمک بيشتري نسبت به بچه هاي ديگر دارد، اين کاملاً عادلانه است و شما قصد فرق گذاشتن بين بچه ها را نداريد.

 

خانوادگي تفريح کنيد:

با هم توپ بازي کنيد، پارک برويد، فيلم نگاه کنيد، فعاليت هاي شاد خانوادگي باعث کاهش درگيري ها مي شود. به بدگويي ها و خبرچيني هاي کودکان از يک ديگر توجّه نکنيد. زماني که کودکان بي کار مي مانند، حوصله شان سر مي رود و شروع به بدرفتاري با يکديگر مي کنند. سعي کنيد کودکان را همواره سرگرم نگه داريد.

 

اگر بچّه ها سر موضوعات مشابهي دعوا مي کنند مثل بازي با کامپيوتر، استفاده از دوچرخه، مشاهده تلويزيون، برنامه زماني براي استفاده از اين موارد را در طول هفته قرار دهيد. بهتر است کودکان در زمان بندي نظر بدهند تا به آن بيشتر پايبند باشند. شنيدن حرف هاي فرزندتان بدون قضاوت کردن راه مناسبي است که فرزندان فشار رواني خود را تخليه کنند و بدانند براي والدين مهم هستند. سعي کنيد هر کدام از فرزندان مکان مشخصي براي انجام کارهاي خود داشته باشد مثل مکاني براي بازي کردن با اسباب بازي، بازي کردن با دوستان، نقاشي کردن، بدون حضور خواهر يا برادر و بدون شريک داشتن.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما