مارس 8
نویسنده : فرانک طهماسبی
بازدید : 807
نظرات : بدون دیدگاه
کودک وسواسی

بـیش‌تر‌ بـچه‌ها‌ مایل‌اند کارهای روزمرۀ خود را تکرار کنند. برای مثال، با همراهی پدر و مادر به رختخواب‌ بروند، بـا صدای قصّه یا لالایی آن‌ها به خواب روند، صبح با صدای‌ آن‌ها از خـواب بیدار‌ شوند‌، صبحانه بـخورند، مـسواک بزنند و به مدرسه بروند.   این روزمرگی‌ها به خواب رفتن و بیدار شدن را آسان‌تر […]

بـیش‌تر‌ بـچه‌ها‌ مایل‌اند کارهای روزمرۀ خود را تکرار کنند. برای مثال، با همراهی پدر و مادر به رختخواب‌ بروند، بـا صدای قصّه یا لالایی آن‌ها به خواب روند، صبح با صدای‌ آن‌ها از خـواب بیدار‌ شوند‌، صبحانه بـخورند، مـسواک بزنند و به مدرسه بروند.

 

این روزمرگی‌ها به خواب رفتن و بیدار شدن را آسان‌تر می‌کند. کودکان هم مانند بزرگ‌ترها از تکرار کارهای روزمره در زندگی بیش‌تر استقبال می‌کنند؛ گرچه‌ جای تعمّق دارد اگر کودکی ساعت‌ها وقـت خود را صرف شستن دست، مرتّب کردن لباس‌ها یا نظم و ترتیب دادن به وسایل اتاقش بکند. این رفتارها می‌تواند نشانۀ آن باشد که کودک‌ از‌ یک اختلال اضطرابی به نام وسواس (O.C.D) رنج می‌برد.

وسواس، رفـتاری غـیر ارادی، تکرار شونده و غیر منطقی است که فرد برخلاف میل خود آن را انجام می‌دهد.

 

اختلال وسواس

 

کسانی که‌ به‌ وسواس دچارند، معمولا مبتلا به افکار مزاحم و ناخواسته‌ای‌اند که آن‌ها را وادار به انجام اعـمال تـکراری یا تشریفاتی می‌کند و به واسطۀ انجام این اعمال ناخواسته‌ از سطح اضطراب آن‌ها کاسته می‌شود. این رفتارهای تکراری وقت زیادی از اوقات روزانۀ فرد را تلف مـی‌کنند کـه خود به بالا رفتن استرس آن‌ها می‌انجامد.

 

افراد مبتلا به‌ وسواس‌ ساعت‌ها‌ وقت خود را صرف انجام‌ تشریفاتی‌ چون‌ شستن دست‌ها،شمارش اعداد و اشیاء یا وارسی کردن وسایل می‌کنند تـا شـاید بـتوانند از شرّ افکار، احساسات یا تـصوّرات نـاخوشایند خـود‌ رهایی‌ یابند‌. بعضی از این افراد همیشه در این نگرانی‌ به‌ سر می‌برند که مبادا به کسی آسیب برسانند، چیزی را بی‌دلیل دور بیندازند یـا حـرف زشـتی به زبان آورند‌.

 

بچه‌های‌ مبتلا‌ به وسواس مـمکن اسـت فکر کنند که قادر به کنترل‌ افکار و اعمال خود نیستند و شاید اصلا ندانند که این رفتارهایشان غیر منطقی اسـت. ایـن افـکار و اعمال تشریفاتی گاه‌ به‌طور‌ قابل‌ توجهی بر عملکرد روزمرۀ فـرد و حتّی فعالیت‌های درسی، خانوادگی و اجتماعی او‌ لطمه‌ وارد می‌کند. درمان نکردن اختلال وسواس گاه ممکن است به همۀ جنبه‌های زندگی کـودک صـدمۀ جـدّی وارد‌ کند‌.

 

حدود 1%کودکان از وسـواس رنـج‌ می‌برند‌ که‌ معمولا اوج بروز این اختلال در سنّ 10 سالگی است، اگرچه در سنین 3-2 سالگی‌ هم‌ امکان‌ بروز آن وجـود دارد. پسـرها، بـیش‌تر قبل از سن بلوغ و دخترها در سنین بزرگ‌سالی‌ به‌ این مشکل مبتلا می‌شوند. اخـتلال وسـواس مـعمولا علت ژنتیک دارد و در کودکانی که‌ والدین‌ آن‌ها‌ به وسواس دچارند،بیش‌تر مشاهده می‌شود. بعضی‌ از بچه‌های مبتلا به وسواس از تجمع میکروب در دست‌هایشان نگران‌اند، که ایـن‌ تـرس‌ منجر‌ به شست و شوی مکرر دست‌ها می‌شود.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما