حمایت، حق کودک است!

کودکان ما در جامعه حق بازی کردن، شادی کردن و کودکانه رفتار کردن دارند و والدین نباید انتظار داشته باشند که کودکان مثل بزرگترها فکر کنند، رفتار کنند و عمل کنند. بنابراین درک دنیای کودکانه بچه ها مهم است. این در حالی است که متاسفانه جامعه ما در حال حاضر به علت آسیب های اجتماعی، […]

کودکان ما در جامعه حق بازی کردن، شادی کردن و کودکانه رفتار کردن دارند و والدین نباید انتظار داشته باشند که کودکان مثل بزرگترها فکر کنند، رفتار کنند و عمل کنند. بنابراین درک دنیای کودکانه بچه ها مهم است. این در حالی است که متاسفانه جامعه ما در حال حاضر به علت آسیب های اجتماعی، ناهنجاری های موجود و مشکلات اقتصادی ظلم و ستم مضاعفی در حق کودکان صورت می گیرد.

 

بر اساس بررسی های موجود، بسیاری از آلام و دردهایی که در جامعه وجود دارد ریشه در دوران کودکی افراد دارد و این مشکلات بلافاصله به کودکان جامعه نیز منتقل می شود. در واقع این گردش مشکلات و آسیب ها از این طریق ادامه می یابد.

 

والدین باید انسانیت را به کودکان خود بیاموزند،  در حال حاضر افراد با نقش های اجتماعی که دارند با کودکان برخورد می کنند. فاصله بین والدین و کودک به دلیل عدم درک بزرگترها از نیازها و شرایط دنیای کودکانه است و هر قدر فاصله میان کودکان و والدین بیشتر باشد، آسیب های بیشتری برای کودک بوجود خواهد آمد. لذا باید کودکان را فهمید و درک کرد و شعور کودکی را آموخت و فاصله بین نسلی را به حداقل رساند.

 

والدین باید استانداردها و ملاک ها و معیارهای صحیح زندگی را به کودکان بیاموزیم. معیارهایی که در کنوانسیون حقوق کودک ذکر شده است و یکی از حقوق کودکان بر والدین تربیت صحیح است و این مسئله مهمی است که باید به درستی صورت بگیرد.

 

اقتضای دنیای کودکی پاکی، معصومیت، شاد بودن، کینه نداشتن، نشاط، سرزندگی و امید به آینده است و شناخت صحیح از نیازهای کودک امروز بسیار مهم است چرا که کودک امروز با کودک نسل های پیش تفاوت های زیادی دارد. وقتی صحبت از سلامت می شود تنها به بعد سلامت جسمی پرداخته می شود و در این میان هم به حوزه های ظاهری بیشتر توجه می شود مانند سلامت تناسب اندام، پوست و مو ولی سلامت ذهن و روان کمتر مورد توجه قرار می گیرد. و در مورد کودکان همانطور که به نیازهای اولیه کودکان توجه می شود، باید به اندیشه و خرد آنها نیز توجه شود.

 

والدین از سنین پایین کودکان را با تبلت، گوشی های هوشمند و بازی های رایانه ای سرگرم می کنند. که این مسئله باعث افزایش پرخاشگری و انزواطلبی در کودکان شده است و درپی آن، فرزندسالاری به عنوان چالش در بسیاری از خانواده ها بروز پیدا کرده است.

 

احترام به مقام کودک، به او اعتماد و حس خودباوری می بخشد. در نتیجه، او را از بسیاری از لغزش ها باز می دارد و زمینه را برای تعالی روحی وی آماده می سازد. با همه نیازمندی ها و دلبستگی ها ، کودکان مان احساس می‌کنند که تنها صاحب این جهان اند و سرنوشت همه افراد به دست آن هاست.

 

اشیایی را به خود اختصاص داده و جایی را در خانه از آن خود می‌دانند. اگر گوشه اتاق را به او اختصاص داده‌اید، پاگذاری در مرز آن را کودک تجاوزبه حساب خواهد آورد. او کاغذی را به صورت هواپیما در می آورد و در آنجا قرار می‌دهد. شما با توجه به این که آن شیء بیهوده است پاره‌اش می‌کنید و کودک گمان دارد شما دل او را پاره کرده‌اید.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما