فوریه 21
نویسنده : فاطمه خوش بیانی
بازدید : 1217
نظرات : بدون دیدگاه
دنیای خلاقیت

دنیای کودک، دنیایی پر از راز و رمز است. تخیل و خیال پردازی کاراترین ابزار خلاقیت کودکان است که با آن همه ناممکن ها را ممکن ساخته و از آن در جهت رشد همه جانبه خود سود میبرند. ولی متاسفانه اغلب ما بزرگترها مانع رشد و شکوفایی خلاقیت کودکان میشویم. دلیل عمده این عمل ما […]

دنیای کودک، دنیایی پر از راز و رمز است. تخیل و خیال پردازی کاراترین ابزار خلاقیت کودکان است که با آن همه ناممکن ها را ممکن ساخته و از آن در جهت رشد همه جانبه خود سود میبرند. ولی متاسفانه اغلب ما بزرگترها مانع رشد و شکوفایی خلاقیت کودکان میشویم. دلیل عمده این عمل ما نیز عدم آشنایی مان با مقوله خلاقیت و اهمیت آن در زندگی آینده فرزندانمان است.

 

برای اینکه بتوانیم کودکانی خلاق پرورش دهیم، باید سعی کنیم ابتدا خلاقیت را در خودمان پرورش دهیم. بدیهی است که لازمه این کار نیز آشنایی با مقوله خلاقیت است. خواندن مقالات و کتاب های خلاقیت، گذراندن دوره های آموزشی و استفاده از فایل های صوتی و تصویری در زمینه تکنیک های خلاقیت میتواند باعث ارتقاء سطح آگاهی ما نسبت به این مقوله شود.

 

هر کودک یک موجود منحصر به فرد است و نگرش و طرز تلقی خاص خود را از دنیا دارد. خلاقیت نیز یعنی کارهای جدید و منحصر به فرد. در واقع منشاء خلاقیت هم همین تفاوت ها و تمایزات بین افراد است. بنابراین در صورتی که ما این تفاوت ها را در کودکان بپذیریم، خلاقیت آن ها امکان رشد خواهد داشت. ولی اگر به دنبال هماهنگ کردن آن ها با جامعه باشیم، خلاقیت آن ها را قربانی خواسته خود کرده ایم.

 

از آن جا که کودکان پيش از ۵ سالگی توجه و تمرکز کمتری دارند، رشد خلاقيت در بيشتر کودکان از ۵ سالگی به بعد آغاز می شود اما هستند کودکان خلاقی که از ۲ سالگی کارهای خلاقانه انجام می دهند و البته هوش بالاتری نسبت به همسالان خود دارند. بنابراين والدين از ۵ سالگی به بعد با اتخاذ شيوه های متعدد می توانند اميدوار باشند که خلاقيت در کودکشان پرورش پيدا کند.

 

برخلاف تصور بسياری از والدين درباره اين که برای افزايش خلاقيت کودک نياز به سرمايه گذاری مالی وجود دارد، در اين راستا فقط لازم است کودک درباره اشيای موجود در محيط پيرامون خود اطلاعات کافی داشته باشد و اجازه يابد آن چه کنجکاوی اش را تحريک کرده است، در اختيار داشته باشد. سپس والدين می توانند نحوه استفاده های متنوع از يک شیء را به او آموزش دهند. او بايد بتواند از يک اسباب بازي به اشکال مختلف استفاده کند و با يک فکر رها شده و آزاد با اسباب بازی های خود بازی کند، گاهی لازم است والدين چگونگی کار با اشيا را به کودک نشان دهند و از او سوالاتی درباره ساير کاربردهای آن بپرسند.

 

همراهی با بازی کودکان در اين سن بسيار مهم است. والدين می توانند در ساخت اشکال هندسی به کودک کمک کنند يا از او بخواهند درباره آن چه ساخته است يک داستان بگويد يا يک داستان برای او تعريف کنند و بخواهند آن را طبق علاقه خود تغيير دهد. نقاشی کردن هم يکی از بهترين راه های افزايش خلاقيت کودکان است؛ تشويق کودکان به نقاشی کردن، در شکل گيری نوع جديدی از طرز تفکر درباره محيط پيرامون و ترسيم آن چه در ذهن دارند، بسيار موثر است. استفاده از هنرهای تجسمی، پازل، جداول ترسيمی هم بسيار سودمند است.

 

اگر می خواهيد تفکر خلاق در کودکتان پرورش يابد، از ۲ تا ۵ سالگي پاسخ سوالات کودک را به تمامي ارائه نکنيد و اجازه بدهيد خودش درباره پاسخ ها فکر کند. اين کار باعث می شود کودک فکر کند و به يک پاسخ واحد قانع نشود. نکته اين جاست که در بيشتر موارد کودکان راه حل ها و پاسخ های بسيار خوب و مناسبي ارائه می دهند.

بنابراين سعی نکنيد جواب سوالات کودک را بلافاصله و با شرح جزئيات ارائه دهيد. لازم است پس از ابراز خلاقيت کودک، وی را ارزيابي کنيد زيرا هوش هيجانی و هوش عملی نقش موثری در بروز خلاقيت کارآمد دارد. گاهی ممکن است کودک خلاق باشد اما دست به کارهای خطرناک بزند. بنابراين کودک بايد پس از بروز خلاقيت، افکار خود را پياده کند و ارزيابی شود تا والدين مطمئن شوند که کودک دست به کارهاي خطرناک نمی زند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما