سن بلوغ!؟

مسئولیت آموزش مسائل جنسی به کودکان از مهمترین موارد تربیتی است که گرچه برعهده والدین و اولیاء مدرسه (به ویژه مربیان مسائل شرعی و تربیتی) گذاشته شده، اغلب به فراموشی سپرده می شود یا ارائه اطلاعات به جوانان به گونه ای است که تمام نیازهای آن ها را دربرنگرفته و گاه باعث سردرگمی آن ها […]

مسئولیت آموزش مسائل جنسی به کودکان از مهمترین موارد تربیتی است که گرچه برعهده والدین و اولیاء مدرسه (به ویژه مربیان مسائل شرعی و تربیتی) گذاشته شده، اغلب به فراموشی سپرده می شود یا ارائه اطلاعات به جوانان به گونه ای است که تمام نیازهای آن ها را دربرنگرفته و گاه باعث سردرگمی آن ها می شود.

 

بیشتر آموزش های دختران توسط مادران آن ها انجام می شود و پسران در این مورد اطلاعات اندکی از پدران خود فرا گرفته اند. اصولاً به نظر میرسد مادران بیش از پدران در انتقال اطلاعات جنسی به فرزندان نقش دارند و در بسیاری از موارد، پدران این مسئولیت را از خود سلب کرده و به تمامی برعهده مادر می گذارند. با این حال، حتی در بسیاری از موارد که پدر و مادر بنا به نظر خودشان اطلاعات کافی را در اختیار بچه ها گذاشته اند، اغلب والدین نیازهای فرزندانشان را در مورد آموزش های جنسی دستکم گرفته و آن را به فراموشی سپرده اند.

 

سنین 13ـ9 سالگی برای بسیاری از نوجوانان به معنی مرحله ای جدید از زندگی است که با تغییرات ویژه ای در بدن آشکار می شود. در این دوره باید آمادگی های لازم در مورد بلوغ جنسی و تغییرات ناشی از آن (به ویژه در دختران) ایجاد شود. این مرحله که با آغاز نوجوانی و بلوغ همراه است، می تواند نگرانی های ویژهای را در فرد ایجاد کند که از مسائل مربوط به بلوغ و تغییرات ناشی از آن سرچشمه می گیرد.

 

بین 9 تا 13 سالگی بچّه‌ها باید:

1- جنسیت را به عنوان بخشی طبیعی از زندگی درک کنند.

2- با تغییرات طبیعی دختران و پسرها در دوران بلوغ (عادت ماهیانه و احتلام) آشنا شوند.

3- بتوانند با دیگران دوست شوند و دوستی‌هایشان را حفظ کنند.

4- روند تولید مثل و از جمله مفاهیمی چون: آمیزش جنسی، پدر و مادرشدن، سقط جنین و جلوگیری از بارداری را درک کند.

5- بدانند سوء استفاده جنسی چیست؟ چگونه می‌توان آن را تشخیص داد و در موقعیت‌های بالقوه خطرناک چگونه باید رفتار کرد.

 

با توجه به مراحل رشد کودک، به پرسش های او پاسخ دهید. هر چه سن او کمتر است پاسخ‌ها را عینی‌ تر و با لحن جدی بگویید. جواب آنها را حداکثر در دو تا سه جمله بدهید. بچه‌های ده – دوازده ساله به اطلاعات بیشتری نیاز دارند که می‌توان از طریق کتاب‌ها، جزوه‌ها و کلاس‌های آموزی به آن ها دست یافت.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما