ترس از مجازات، اصرار بر دروغ

اگر می خواهید شجاعت در فرزندتان شکل بگیرد، بهترین و مؤثرترین راه این است که خود شما نیز شجاع باشید. بهترین روش آموزش، آموزش عملی است. کودکان رفتار والدین خود را نوعی ارزش می دانند و تلاش می کنند از آن تقلید کنند. پس از این به بعد به اعمال خود بیشتر توجه داشته باشید. […]

اگر می خواهید شجاعت در فرزندتان شکل بگیرد، بهترین و مؤثرترین راه این است که خود شما نیز شجاع باشید. بهترین روش آموزش، آموزش عملی است. کودکان رفتار والدین خود را نوعی ارزش می دانند و تلاش می کنند از آن تقلید کنند. پس از این به بعد به اعمال خود بیشتر توجه داشته باشید.

 

بعضی از خانواده ها برای اینکه ترس را از وجود کودک خود دور کرده و او را شجاع و دلیر تربیت کنند، به اشتباه در مواقع ترس کودک، او را سرزنش می کنند. در حالی که باید توجه داشت سرزنش کردن کودک نه تنها باعث نمی شود که ترس از وجودش دور شود بلکه موجب لجاجت و سرکشی او می شود. در این زمینه حدیثی از حضرت امیرالمومنین امام علی (ع) در کتاب «تحف العقول» نقل شده: «زیاده روی در سرزنش کردن، آتش لجاجت را شعله ور می سازد».

 

در این مورد باید توجه داشت دلیل ترس کودک هرچه که باشد، مانند تاریکی یا تنهایی و… برای بزرگ ترها موضوعی عادی و طبیعی است، درحالی که کودک نمی تواند این وضوع ساده و عادی را درک کند. بنابراین بزرگ ترها نباید از کودک انتظار داشته باشند مانند آنها رفتار کند و از چیزهایی که به نظر بزرگ ترها اصلاً ترسناک نیستند نترسد.

 

وقتی کودک با عامل ترس‌آور مواجه می‌شود غرق در اضطراب می‌شود و برای این که بتواند از اضطراب خود کم کند به حمایت شما نیاز دارد. حال اگر شما به دلیل اینکه کودک نیمه‌های راه پا پس می‌کشد او را تنبیه کنید از دو ناحیه به او آسیب می‌زنید:

1. احساس اجبار به روبروشدن با ترس را در او بر می‌انگیزید.

2. حمایت خود را از او می‌گیرید. اگر کودک از روبرو شدن با ترس پشیمان بشود واکنش عجیب و غریبی نشان نداده است. او فقط می‌خواهد یک پیام را به گوش شما برساند: «من هنوز آماده نیستم آنطور که شما انتظار دارید با ترسم روبرو شوم

 

کودکی که از مجازات می ترسد، شکستن شیشه را به گردن دیگری می اندازد؛ چون مادر موقع عصبانی شدن چنان فریاد می زند که تن کودک می لرزد. بنابراین چون او می داند که اعترافش مجازات سختی را دربردارد، غریزه محافظت از خود او را وادار به دروغگویی می کند در حالی که باید با شجاعت بپذیرد که خودش این کار را انجام داده و حتی تنبیه را هم به جان بخرد. بدیهی است هر قدر ترس از مجازات بیشتر باشد، اصرار کودک بر دروغ بیشتر خواهد بود.

 

شبیه این اتفاق ممکن است برای بزرگ ترها هم پیش بیاید. مثلاً کارمندی در محل کارش مورد مواخذه شدید قرار بگیرد و کسی بر سر او فریاد بزند که تو فلان خطا را مرتکب شدی! هر قدر کارمند احتمال بدهد که مجازات خطایش سنگین تر است و از مواخذه کننده بترسد، احتمال بیشتری وجود دارد که دروغ بگوید و خطایش را انکار کند. البته هر فرد مسلمان و مومنی می داند که دروغ گفتن گناه بزرگی است اما بزرگ تر ها نباید با ترساندن کودک، شرایط دروغ گفتن را برای او فراهم کنند.

 

انجام بی قید و شرط خواسته هایش یکی دیگر از مواردی است که نه تنها او را فردی مستقل و قوی نمی کند بلکه روحیه شجاعت و مقابله با مشکلات را در وجودش از بین برده و او را انسانی ترسو بار می آورد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما