حیای والدین

فرزندان از ابتدای تولد همانند آینه ای هستند که رفتارهای والدین خود را منعکس می کنند. آری رفتارهای کودکان تصادفی نیست و ضرب المثل های « گندم از گندم بروید، جو از جو» و یا «هر گیاهی روی بوته خود به عمل می آید» اشاره به همین موضوع دارد.   گاهی اوقات لازم است والدینی […]

فرزندان از ابتدای تولد همانند آینه ای هستند که رفتارهای والدین خود را منعکس می کنند. آری رفتارهای کودکان تصادفی نیست و ضرب المثل های « گندم از گندم بروید، جو از جو» و یا «هر گیاهی روی بوته خود به عمل می آید» اشاره به همین موضوع دارد.

 

گاهی اوقات لازم است والدینی که از اخلاق و رفتار فرزند خویش می نالند و آنان را مورد خشم و عصبانیت قرار می دهند ابتدا خود را سرزنش کنند و اخلاق و رفتار خود را مورد بررسی قرار دهند؛ چون ریشه اصلی مشکل، با اخلاق و رفتار خودشان بر می گردد و مصداق این ضرب المثل که : از ماست که بر ماست.

همانگونه که در روابط میان همسران تأکید می شود، در روابط میان والدین و فرزندان نیز رابطه مبتنى بر حیا، بهترین الگوى ارتباطى است. مبناى ترس، والدین و بخصوص پدر را بعنوان منبع قدرت و شاید ظلم، مطرح مى‏ کند و مبناى طمع، آنها را به عنوان منبع تأمین خواسته. امّا مبناى حیا، والدین را به عنوان انسان‏ هاى دوست‏ داشتنى و کانون عشق و احترام، معرّفى مى‏ کند.یکى از مسایل دیگر، این است که؛ چه باید کرد تا فرزندان با حیایى داشته باشیم؟

 

رعایت اصول اخلاقی جنسی در خانواده، نقش مهمی در سلامت جنسی کودکان دارد. علاوه بر پوشش مناسب که به تفصیل توضیح داده شد، والدین باید از فتارهای زیر در حضور فرزندان، پرهیز کنند:

1) پرهیز از دیدن فیلم های نامناسب جنسی که در آن زنان و مردان با پوشش های نامناسب، عریان و نیمه عریان، روابط و رفتارهای زننده، رقص های تحریک آمیز، معاشقه و روابط جنسی را به نمایش می گذارند.

2) پرهیز والدین از شوخی های رکیک و زننده، ایماها، اشاره ها، کنایه های جنسی، لمس و در آغوش کشیدن هم دیگر که معنی جنسی بدهد.

3) پرهیز از ناز و نوازش، بوسیدن و معاشقه با همدیگر در حضور فرزندان.

4) پرهیز از حرف ها، طنزها و فحش های رکیک جنسی (چون کودکان ممکن است بعداً حرف ها را کلمه به کلمه معنی کنند و همین، سبب انگیزش و تحریک جنسی زودرس آن ها شود)

5) رعایت پوشش مناسب و عفاف در خانواده کمک شایانی به رشد طبیعی جنسی کودکان و پیشگیری از انحرافات اخلاقی در نوجوانی و جوانی خواهد داشت.

6) عادت به حجاب، حیا، غیرت ورزی، عدم استفاده از لباس‌های تنگ از کودکی باید در فرزندان ایجاد شود. وقتی این جوانه‌های فطری از کودکی در فرزندان سرکوب شود شاهد رشد و بالندگی این صفات در بزرگسالی در وجود آنان نخواهیم بود.

 

والدینی که خود از خانواده‌های مذهبی هستند ولی دختر پنج ساله خود را به صورت نیمه عریان به خیابان می‌آورد و مراقبت چشم را به فرزند پسرش نمی‌آموزد جوانه‌های فطری غیرت و حیا در فرزند خود را از بین می‌برد.

 

والدین در مورد بعضی از اعضای بدن باید به صورت خصوصی برای بچه توضیح دهند، ادامه داد: توضیح دادن به صورت سری و خصوصی موجب می شود که کودک به خود آسیب نزند.

 

تنبیه لازمه تربیت کودک است، منظور از تنبیه، تنبیه فیزیکی نیست زیرا تنبیه فیزیکی آخرین راه است و والدین می توانند برای تربیت کودک از روش هایی مانند اخم کردن، قهر کردن، محرومیت، خاموشی، تهدید و سایر روش ها استفاده کنند.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما