مهارت تمرکز را در فرزندتان ایجاد کنید!

کودکان و نوجوانان این روزها کارهای زیادی انجام می‌دهند، از جست‌وجو در اینترنت گرفته، تا بازی‌های کامپیوتری و… این حواس‌پرتی‌ها با توجه و تمرکز آن ها در حال رقابت است. اما کمک به کودکان برای ایجاد نظم و استراتژی‌های تمرکز و مهارت‌های تمرکز در سنین پایین ضامن موفقیت آن ها در دبیرستان،‌ دانشگاه و حتی […]

کودکان و نوجوانان این روزها کارهای زیادی انجام می‌دهند، از جست‌وجو در اینترنت گرفته، تا بازی‌های کامپیوتری و… این حواس‌پرتی‌ها با توجه و تمرکز آن ها در حال رقابت است. اما کمک به کودکان برای ایجاد نظم و استراتژی‌های تمرکز و مهارت‌های تمرکز در سنین پایین ضامن موفقیت آن ها در دبیرستان،‌ دانشگاه و حتی محل کار خواهد بود. در اینجا برخی از راهنمایی‌های عملی و نکاتی که والدین برای تمرکز کودک‌شان می‌توانند استفاده کنند را بررسی می‌کنیم.

 

به توافق رسیدن با کودک

بهتر است کودک بداند بعد از آمدن از مدرسه چه كاري بايد انجام دهد. اگر مایل است اول تلویزیون ببیند و بعد به تکالیف خود بپردازد، این را تعیین کنید و با هم به توافق برسید

 

تنظیم قوانین

با تنظیم قوانینی مثل تعیین زمان مشخص برای انجام تکالیف، این پیام را برسانید که کار مدرسه بر هر چیزی ارجحیت دارد. همچنین بفهمانید تا پایان انجام تکالیف و کنترل آن، تلویزیون یا تماس تلفنی، بازی‌های ویدئویی و… تعطیل است.
جایزه دادن 

جایزه دادن به کودک اگر افراطی باشد می‌تواند تبدیل به باج شود اما حقیقت این است که انسان به تقویت مثبت،‌ پاسخ می‌دهد. یک جدول انجام تکالیف ایجاد کنید. برای هر تکلیفی که منظم انجام شده به فرزندتان یک ستاره بدهید. جوایز تنها پولی یا خوراکی نباید باشد گاهی خرید یک کتاب جدید یا به پارک رفتن، دوچرخه سواری یا سینما پاداش های موثرتری هستند.

 

یاری کردن

از کودک نمی‌توان انتظار داشت در جایی که دور و برش خوراکی، اسباب‌بازی، تلویزیون روشن یا هر وسیله مزاحم دیگری وجود دارد، تکالیفش را انجام دهد. البته از بین بردن حواس پرتی تقریبا غیرممکن است اما راه‌هایی برای مدیریت و کاهش موارد عدم تمرکز کودک وجود دارد. برای مثال هنگام انجام تکالیف هیچ خبری از تلویزیون، ‌تلفن و کامپیوتر نیست تا زمانی که تکالیف تمام شود. لزومی ندارد سکوت مطلق برقرار باشد، در بعضی افراد یک موسیقی ملایم هم موثر است.

 

جای مشخص برای مشق نوشتن

ایجاد یک محل تعیین شده در خانه برای مطالعه بسیار مهم است. این مکان باید میز و جایی برای کتاب‌ها و دفترها داشته باشد. تلاش کنید این مکان در جای کم‌تردد و ساکت خانه باشد تا کودک بتواند بر حواس‌پرتی‌اش غلبه کند. اگر کودکان برای تکالیف مدرسه به کامپیو‌تر احتیاج داشتند، سعی کنید آن را در مکانی عمومی و نه در اتاق خواب قرار دهید چرا که شما باید آنها را از انجام فعالیت هایی غیر از درس در زمان انجام تکالیف منع کنید.

 

خوراکی های مقوی

غذاهای سرشار از کربوهیدرات مثل برنج، ماکارونی، سیب زمینی پخته، عدسی، لوبیا و نان نه تنها انرژی کافی در طول روز را برای کودکان فراهم می کنند بلکه ایمنی بدن را افزایش داده و از ایجاد استرس در آن ها خصوصا در زمان های امتحانات جلوگیری می کنند. خوردن غذاهای با فیبر بالا باعث می شود مغزˈسرتونینˈ بیشتری تولید کند که این هورمون سبب آرامش و کاهش استرس می شود.

 

همچنین مصرف میوه و سبزیجات مثل هویج، کرفس، کاهو، اسفناج، سیب، انگور و مرکبات هم خوب هضم می شوند و هم سالم هستند با مصرف این مواد که سرشار از آنتی اکسیدان هستند، ایمنی بدن افزایش یافته و مانع از ضعیف شدن و افـزایش استرس می شوند.

 

لبنیات نیز مثل ماست و شیر نباید بسیار مهم و ضروری است  چرا که شیر کم چرب در کــاهش استرس نقش موثری دارد. شیر به دلیل داشتن کلسیم باعث کاهش انقباض ماهیچه ای و تسکین و آرامش بدن در هنگام اضطراب می شود بنابراین برای یک صبحانه کامل شیر در کنار غلات بسیار مناسب است.

 

از مصرف زیاد نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه و چای و نوشابه خودداری شود. غذاهای حاوی پروتئین میزان یادگیری را افزایش می دهند و زمینه لازم برای ارتباط بین سلول های مغز را فراهم می کنند. از سوی دیگر کربوهیدرات ها، انرژی بخش هستند، اما اگر به مقدار زیاد و بدون پروتئین کافی مصرف شوند، سبب خواب آلودگی می شوند. برخلاف تصور بسیاری از والدین که خوردن غذاهای چرب و سرشار از روغن را برای دانش آموزان مناسب می دانند مصرف این نوع مواد غذایی برای تقویت ذهن و بدن مناسب نیست.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما