بد رفتاری کودک، خوش رفتاری ما…

در مقابله با کودکان بدرفتار، والدین نباید رفتار نامناسبی از خود نشان دهند. بد دهنی کودکان یکی از اصلی ترین مشکلات والدین است که در بسیاری از موارد خود والدین در بد دهنی کودکان نقش دارند و کودکان صرفاً از روی تقلید این الفاظ را به کار می برند و در برخی موارد بددهنی برای […]

در مقابله با کودکان بدرفتار، والدین نباید رفتار نامناسبی از خود نشان دهند. بد دهنی کودکان یکی از اصلی ترین مشکلات والدین است که در بسیاری از موارد خود والدین در بد دهنی کودکان نقش دارند و کودکان صرفاً از روی تقلید این الفاظ را به کار می برند و در برخی موارد بددهنی برای جلب توجه است.

 

بعضی واکنش های غلط والدین باعث تقویت رفتارهای نادرست کودک می شود، به عنوان مثال (لبخند زدن اتفاقی به حرف زشتی که یک کودک سه ساله می زند و یا زمانی که یک کودک با داد و فریاد می تواند به خواسته اش برسد.) در صورتی که این رفتار از سوی والدین واکنش صحیحی نداشته باشد، این مشکلات رفتاری در کودک نهادینه می شود و او یاد می گیرد تا با داد و فریاد و بد دهنی به خواسته اش برسد.

 

کودکان بسیاری از رفتارهای بد و خوب را از مشاهده اعمال دیگران کسب می کنند. به این علت روان شناسان بهترین راهکار درمان بدرفتاری کودکان را آموزش صحیح والدین و یا رسانه ها می دانند.

ما نباید هیچ عکس العملی نشان دهیم و حتی به او نگوییم که این حرفت خیلی زشت است بلکه باید نسبت به حرف او کاملا بی اعتنا باشیم انگار که ما از او هیچ سخنی نشنیده ایم. چون اگر در برابر حرفش کوچکترین عکس العملی نشان دهیم مثلاً بگوییم: حرفت زشت است او در ذهنش حک میشود وقتی با کسی مثلاً مادرش درگیر میشود می خواهد کلمه ای بکار برد که مادرش را ناراحت کند یادش می آید که فلان کلمه را بکار برد و مادرش  به او توجه کرد و گفت این حرف زشت است پس آن را بکار می برد. ولی اگر هیچ عکس العملی نشان ندهیم او درباره این فحش چیزی در ناخودآگاهش حک نمیشود بنابرین او این فحش را دیگر بکار نمی برد. حتی اگر فرزندتان چندین بار ان فحش را تکرار کرد شما عکس العمل نشان ندهید.

 

عذرخواهی کودک را‌‌ همان بار اول قبول می‌کنیم ولی عذرخواهی مانع تنبیه نمی‌شود. باید به او گفت: تو را می‌بخشم ولی به خاطر حرفی که زده‌ای باید ۵ دقیقه در اتاقت تنها بمانی. در مقابل فحاشی کودک هیچ گونه واکنشی نشان ندهید و کاملا حرکات او را نادیده بگیرید تا حس کنترل کردن دیگران در او تقویت نشود. می دانم که از رفتار دوستت (خواهرت یا برادرت) عصبانی هستی اما فحش دادن کار صحیحی نیست. اگر عصبانی هستی، نفس عمیقی بکش و بدون اینکه از الفاظ نامناسب استفاده کنی به کمک الفاظ درست و مناسب مشکلت را بیان کن. فحش دادن شخصیت تو را خراب می کند. اگر می خواهی به دوستانت نشان دهی از آنها برتری، باید با آنها موقر و باادب صحبت کنی.

 

به فرزندتان بیاموزید که چه کارهایی از نظر اجتماعی صحیح است وقتی جوکی بی ادبانه گفته می شود، آرامش خود را حفظ کنید، به چشمان فرزندتان نگاه کنید و با صدایی جدی بگویید: «این کار درست نیست» یا «در این خانه در مورد این مسائل شوخی نمی کنیم» به یاد داشته باشید که احتمالاً همچنان این کلمات را به دوستانش می گوید، چرا که همه آنها در مرحله ای یکسان از رشد قرار دارند.

 

مراقب نوع تربیت دوستان فرزند خود باشید. فیلم‌های کودک را با احتیاط و دقت انتخاب کنید. به اعتراض کودک توجه کنید

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما