نگذارید نق زدن برای او عادت شود!

نق زدن همیشه والدین را آزار می دهد. کلمات و مواردی که کودک درباره ی آن نق می زند زیاد مهم نیستند بلکه تحمل لحن نق نق پایان ناپذیر اوست که دشوار است. معمولا نق زدن در حدود سنین سه و نیم سالگی به اوج خود می رسد ولی اگر راه حل فوری برای آن […]

نق زدن همیشه والدین را آزار می دهد. کلمات و مواردی که کودک درباره ی آن نق می زند زیاد مهم نیستند بلکه تحمل لحن نق نق پایان ناپذیر اوست که دشوار است. معمولا نق زدن در حدود سنین سه و نیم سالگی به اوج خود می رسد ولی اگر راه حل فوری برای آن نیابید تا سنین دبستان نیز ادامه خواهد یافت. ما نمیخواهیم درباره ی علل بروز این مشکل بحث کنیم بلکه برآنیم که نشان دهیم چگونه با آن برخورد کنید.

 

  • برای پیشگیری از عادت شدن بکوشید پیش از آنکه تثبیت شود آن را درمان کنید.

در مورد شما نیز مانند بیشتر افراد ممکن است کودکتان بیش از یکبار سعی کند تا بتواند توجه شما را جلب کند. برای آنکه او همیشه برای بدست آوردن توجه شما نیاز به پرت کردن حواس شما از کار دیگری نداشته باشد اطمینان یابید هر روز به مدت معینی به کودک خود توجه کامل می کنید. در این هنگام هیچ کار دیگری انجام ندهید بلکه صرفا با کودک باشید. تمام توجه خود را به کودک معطوف دارید.

 

او را مشغول کنید. از یک نوپا انتظار نداشته باشید که زمان فراغت خود را مفید بگذراند . بکوشید به او فعالیت ها و انتخاب هایی را ارائه دهید. هنگامی که کودکان کسل اند اغلب نق می زند، راهی برای رفع آن پیدا کنید و نشان دهید که چگونه با اشیاء جدید بازی کند و چند کار سبک در خانه برای او در نظر بگیرید.

 

بگذارید علایق کودک راهنمای شما باشند و با توجه به علایق او برنامه ریزی کنید. متعجب خواهید شد که یک کودک نوپا چقدر میتواند برای خودش و برای شما کار انجام هد. افزون بر آن کودک نوپا در طی انجام این کارها چیزهای زیادی یاد می گیرد.

 

  • سریع پاسخ دهید:

سعی کنید که وقتی به گونه ای مناسب می کوشد تا با شما سخن بگوید سریع به او توجه کنید. صبر نکنید تا کودک ناچار شود برای آنکه سوال یا درخواستش را پاسخ دهید نق بزند.

هنگامی که بلافاصله نمیتوانید به او پاسخ دهید به او بگویید میشنوم چه می گویی. یک ثانیه دیگر جوابت را می دهم یا اینکه توجهش را به سوی خود جلب کنید در چشمهایش نگاه کنید و با اشاره ی انگشت به او بگویید: «یک دقیقه صبر کن». مشکلی که میخواهید بر آن غلبه کنید این است که نیاز به نق زدن را در او از بین ببرید. اگر باید به مدت نامحدودی صبر کند ناچار می شود دست به کار ناشایسته ای بزند تا توجه شما را به دست آورد. سریع کارتان را تمام کنید و به او بگویید : «ممنون از اینکه صبر کردی حالا میتونم به حرف های تو گوش کنم».

 

به او یاد بدهید که چگونه درخواست کند. بگذارید کودک تفاوت بین نق زدن و صحبت طبیعی را دریابد. در صورت امکان صدای نق زدن کودک را روی نوار ضبط کنید و بگذارید صدای خودش را که در حال نق زدن است بشنود. نقش بازی کنید و به او نشان دهید که راه صحیح درخواست چگونه است.وقتی مطمئن شدید که میفهمد نق زدن یعنی چه برای او روشن کنید که نق زدن پذیرفته نیست.

 

  • اجازه ندهید کودک با نق زدن پیروز شود :

اگر نق زدن کارگر افتد کودک به استفاده از آن به عنوان روشی برای به دست آوردن خواسته هایش ادامه خواهد داد.

به حرفی که می گویید عمل کنید. بسیار روشن سخن بگویید و روی حرفتان بایستید. اگر کودک از قوانین خانه آگاه باشد خواهد دانست که این روش باعث شکست دادن و تجدید نظر در تصمیم شما نخواهد شد. مثلا اگر بداند که قبل از شام خوردن تنقلات ممنوع است هر بعد از ظهر غر زدن را برای خوردن شیرینی آغاز نخواهد کرد زیرا می داند که آن را به دست نخواهد آورد.

 

از محرومیت موقت استفاده کنید. وقتی که کودکتان نق زدن را آغاز کرد صرفا به او بگویید : جوابت رو دادم ممکن است بتونی از هر کسی با نق زدن خواسته ات رو بگیری ولی در مورد من نمیتونی. سپس به او فرصت دهید: «وقتی نق زدن رو بس کردی بیا تا با هم حرف بزنیم.»

 

در مورد کودکان نوپا او را از زمین بلند کنید و جای دورتری که میتوانید او را ببینید مثلا روی صندلی مخصوص نق زدن بنشانید به گونه ای که احساس تبعید شدن بکند. به نق زدن و گریه کودک بی توجهی کنید و در صورت لزوم دوباره تکرار کنید: «وقتی نق زدنت تموم شد بیا تا با هم صحبت کنیم!» اگر کاملا به گریه کردن و نق زدن خاتمه نداد ولی به نظر می رسید که واقعا سعی خودش را می کند پس از چند دقیقه به او اجازه دهید که نزد شما بیاید.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما