صاحب نظران تعلیم و تربیت، خانواده را مدرسه اول دانسته اند و فرهنگ را راه زندگی و باورهای مردم گفته اند؛ و اقتصاد راه میانه روی و صرفه جویی در انجام هزینه و مدیریت بر امور در آمدها، کار آفرینی و جستجوگری برای کسب درآمد دانسته شده است لذا از فرهنگ تا مدیریت بر اقتصاد همه و […]
صاحب نظران تعلیم و تربیت، خانواده را مدرسه اول دانسته اند و فرهنگ را راه زندگی و باورهای مردم گفته اند؛ و اقتصاد راه میانه روی و صرفه جویی در انجام هزینه و مدیریت بر امور در آمدها، کار آفرینی و جستجوگری برای کسب درآمد دانسته شده است لذا از فرهنگ تا مدیریت بر اقتصاد همه و همه از مدرسه ی اول باید آغاز گردد.
اما نقش خانواده دوم یعنی مدرسه نیز بر هیچ بشری پوشیده نیست که میتواند در تکوین شخصیت دانش آموزان اثر گذار باشد. بنیامین بلوم می گوید %65 شخصیت کودکان تا 5 سالگی و سپس %75 شخصیت آنان تا 7 سالگی انجام میشود و %25 شخصیت آنان تا 25 سالگی تکوین می یابد.
از طرف دیگر رفتارشناسان اعتقاد دارند %90 خلاقیت کودکان تا 5 سالگی و %5/7 آن تا 8 سالگی و %5/2 باقی مانده تا 45 سالگی شکل می گیرد. لذا ایجاد رفتارهای مطلوب تا حد بسیار زیادی بستگی به عملکرد خانواده و آموزش و پرورش از پیش دبستانی تا پایان دوره ی متوسطه دارد. پژوهش های مختلف نشان میدهد که آگاهی از نیازهای فرزندان و انجام رفتار مناسب مبتنی بر این نیازها در دوره های رشدی کودکی، نوجوانی و جوانی در نهاد خانواده و مدرسه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
تکالیف رشدی یعنی تکالیفی که افراد در دوره های رشدی باید انجام دهند تا به حداکثر رشد شخصیتی نایل آیند. این تکالیف می تواند مبنای برنامه های آموزشی و درسی قرار گیرد. آشنایی والدین با این تکالیف از طریق آموزش خانواده میسر است و آشنا نمودن نوآموزان و دانش آموزان با تکلیف رشدی در قالب برنامه های رسمی و غیر رسمی آموزش و پرورش نیز میسر می گردد.
با بررسی شعارهایی که معمار نظام نوین انقلاب اسلامی در سال های اخیر در خصوص اهمیت و جایگاه اقتصاداسلامی بیان می دارد، جای دارد آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین دستگاه فرهنگی کشور و مولد نیروی انسانی، بیش از گذشته دغدغه های معظم له را در دستور کار خود قرارداده و با آموزش مفاهیم پایه و اساسی اقتصاد، بر استحکام و مقاومت اقتصاد اسلامی بکوشد.
یعنی باید مفاهیمی آموزش داده شود که هم باعث ایجاد دیوار دفاعی در مقابل دشمنانی شود که به فکر انهدام چرخه ی اقتصادی کشور با ترفندهایی مانند تحریم ها هستتند و هم مسیر های انحرافی راهزنان اقتصاد داخلی را که در قالب رشوه، ربا، احتکار و … بروز و ظهور پیدا می نماید را ریشه کن کند.
مفاهیم پیشنهادی زیر برای هریک از دوران رشدی با توجه به سطح دانش و نگرش و مهارت دانش آموزان قابل تغییر و جابجایی است و مرزبندی مطلق ندارد. در آموزش مفاهیم بایستی بنا به دوران رشدی مخاطبین از روش های متنوع استفاده کرد تا در دانش آموزان نهادینه شود و از روش سخنرانی صرف به جد پرهیز شود.
راه ها و روش های نهادینه کردن مفاهیم اقتصاد مقاومتی در کودکان و نوجوانان:
- قصه گویی، بازی، خاطره گویی، شعر، گفتگو، نقاشی، نمایش خلاق، سخنرانی، تحقیق و پژوهش، سرود، انشاء نویسی، انیمیشن، تئاتر، فیلم، وبلاگ نویسی، بررسی احادیث و روایات، پرسش و پاسخ.
- مفاهیم مورد نظر برنامه ی آموزش اقتصاد مقاومتی برای کودکان (پیش دبستانی و دبستان)
- مفهوم پس انداز – مفهوم مقرری (پول تو جیبی) – مفهوم سرمایه گذاری – مفهوم کسب در آمد (لقمه حلال) – مفهوم صدقه – مفهوم اسراف – مفهوم بودجه بندی
- مفاهیم مورد نظر برنامه آموزش اقتصاد مقاومتی برای نوجوانان (متوسطه ی اول)
- مفهوم پس انداز – مفهوم بودجه بندی – مفهوم سرمایه گذاری – مفهوم مقرری (پول تو جیبی) – مفهوم کسب درآمد حلال (لقمه حلال) – مفهوم صدقه – مفهوم زکات – مفهوم خمس – مفهوم سبک زندگی – مفهوم اصلاح الگوی مصرف – مفهوم احتکار
- مفاهیم مورد نظر برنامه ی آموزش اقتصاد مقاومتی برای جوانان (متوسطه دوم)
- مفهوم وجدان کاری – مفهوم اشتغال – مفهوم همبستگی ملی – مشارکت عمومی – مفهوم حمایت از کالای ایرانی – مفهوم تولید ملی – مفهوم مهارت آموزی – مفهوم حماسه اقتصادی – مفهوم احتکار – مفهوم ربا – مفهوم رشوه – مفهوم قاچاق کالا و ارز – مفهوم کارآفرینی – مفهوم بیکاری – مفهوم صادرات و واردات – مفهوم زکات – مفهوم خمس – مفهوم سبک زندگی – مفهوم اصلاح الگوی مصرف – مفهوم اقتصاد مقاومتی
بدون تردید راه برای نقد و پیشنهاد در این مقاله همچون سایر مفاهیم موجود در علوم انسانی بر اصحاب نظر مفتوح و نگارنده مشتاق دریافت نظرات همه ی عزیزان میباشد.