مفاهیم اقتصادی را به فرزندمان آموزش دهیم!

صاحب نظران تعلیم و تربیت، خانواده را مدرسه اول دانسته اند و فرهنگ را راه زندگی و باورهای مردم گفته اند؛ و اقتصاد راه میانه روی و صرفه جویی در انجام هزینه و مدیریت بر امور در آمدها، کار آفرینی و جستجوگری برای کسب  درآمد دانسته شده است لذا از فرهنگ تا مدیریت بر اقتصاد همه و […]

صاحب نظران تعلیم و تربیت، خانواده را مدرسه اول دانسته اند و فرهنگ را راه زندگی و باورهای مردم گفته اند؛ و اقتصاد راه میانه روی و صرفه جویی در انجام هزینه و مدیریت بر امور در آمدها، کار آفرینی و جستجوگری برای کسب  درآمد دانسته شده است لذا از فرهنگ تا مدیریت بر اقتصاد همه و همه از مدرسه­ ی اول باید آغاز گردد.

 

اما نقش خانواده دوم یعنی مدرسه نیز بر هیچ بشری پوشیده نیست که می­تواند در تکوین شخصیت دانش آموزان اثر گذار باشد. بنیامین بلوم می گوید %65 شخصیت کودکان تا 5 سالگی و سپس %75 شخصیت آنان تا 7 سالگی انجام می­شود و %25 شخصیت آنان تا 25 سالگی تکوین می یابد.

 

از طرف دیگر رفتارشناسان اعتقاد دارند %90 خلاقیت کودکان تا 5 سالگی و %5/7 آن تا 8 سالگی و %5/2 باقی مانده تا 45 سالگی شکل می ­گیرد. لذا ایجاد رفتارهای مطلوب تا حد بسیار زیادی بستگی به عملکرد خانواده و آموزش و پرورش از پیش دبستانی تا پایان دوره ی متوسطه دارد. پژوهش های مختلف نشان می­دهد که آگاهی از نیازهای فرزندان و انجام رفتار مناسب مبتنی بر این نیازها در دوره­ های رشدی کودکی، نوجوانی و جوانی در نهاد خانواده و مدرسه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

تکالیف رشدی یعنی تکالیفی که افراد در دوره های رشدی باید انجام دهند تا به حداکثر رشد شخصیتی نایل آیند. این تکالیف می­ تواند مبنای برنامه های آموزشی و درسی قرار گیرد. آشنایی والدین با این تکالیف از طریق آموزش خانواده میسر است و آشنا نمودن نوآموزان و دانش­ آموزان با تکلیف رشدی در قالب برنامه­ های رسمی و غیر رسمی آموزش و پرورش نیز میسر می گردد.

 

با بررسی شعار­هایی که معمار نظام نوین انقلاب­ اسلامی در سال های اخیر در خصوص اهمیت و جایگاه اقتصاداسلامی بیان می ­دارد، جای دارد آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین دستگاه فرهنگی کشور و مولد نیروی انسانی، بیش از گذشته دغدغه­ های معظم له را در دستور کار خود قرارداده و با آموزش مفاهیم پایه و اساسی اقتصاد، بر استحکام و مقاومت اقتصاد اسلامی بکوشد.

 

یعنی باید مفاهیمی آموزش داده شود که هم باعث ایجاد دیوار دفاعی در مقابل دشمنانی شود که به فکر انهدام چرخه­ ی اقتصادی کشور با ترفندهایی مانند تحریم ها هستتند و هم مسیر های انحرافی راهزنان اقتصاد داخلی را که در قالب رشوه، ربا، احتکار و … بروز و ظهور پیدا می ­نماید را ریشه­ کن کند.

 

مفاهیم پیشنهادی زیر برای هریک از دوران رشدی با توجه به سطح دانش و نگرش و مهارت دانش­ آموزان قابل تغییر و جابجایی است و مرزبندی مطلق ندارد. در آموزش مفاهیم بایستی بنا به دوران رشدی مخاطبین از روش های متنوع استفاده کرد تا در دانش ­آموزان نهادینه شود و از روش سخنرانی صرف به جد پرهیز شود.

 

راه ها و روش های نهادینه کردن مفاهیم اقتصاد مقاومتی در کودکان و نوجوانان:

  • قصه­ گویی، بازی، خاطره ­گویی، شعر، گفتگو، نقاشی، نمایش خلاق، سخنرانی، تحقیق و پژوهش، سرود، انشاء نویسی، انیمیشن، تئاتر، فیلم، وبلاگ نویسی، بررسی احادیث و روایات، پرسش و پاسخ.

 

  • مفاهیم مورد نظر برنامه­ ی آموزش اقتصاد مقاومتی برای کودکان (پیش دبستانی و دبستان)

 

  • مفهوم پس ­انداز – مفهوم مقرری (پول تو جیبی) – مفهوم سرمایه­ گذاری – مفهوم کسب در آمد (لقمه حلال) – مفهوم صدقه – مفهوم اسراف – مفهوم بودجه­ بندی

 

  • مفاهیم مورد نظر برنامه آموزش اقتصاد مقاومتی برای نوجوانان (متوسطه ی اول)

 

  • مفهوم پس انداز – مفهوم بودجه­ بندی – مفهوم سرمایه­ گذاری – مفهوم مقرری (پول تو جیبی) – مفهوم کسب درآمد حلال (لقمه حلال) – مفهوم صدقه – مفهوم زکات – مفهوم خمس – مفهوم سبک زندگی – مفهوم اصلاح الگوی مصرف – مفهوم احتکار

 

  • مفاهیم مورد نظر برنامه­ ی آموزش اقتصاد مقاومتی برای جوانان (متوسطه دوم)

 

  • مفهوم وجدان کاری – مفهوم اشتغال – مفهوم همبستگی ملی –  مشارکت عمومی – مفهوم حمایت از کالای ایرانی – مفهوم تولید ملی – مفهوم مهارت آموزی – مفهوم حماسه اقتصادی – مفهوم احتکار – مفهوم ربا – مفهوم رشوه – مفهوم قاچاق کالا و ارز – مفهوم کارآفرینی – مفهوم بیکاری – مفهوم صادرات و واردات – مفهوم زکات – مفهوم خمس – مفهوم سبک زندگی – مفهوم اصلاح الگوی مصرف – مفهوم اقتصاد مقاومتی

 

بدون تردید راه برای نقد و پیشنهاد در این مقاله  همچون سایر  مفاهیم موجود در علوم انسانی بر اصحاب نظر مفتوح و نگارنده مشتاق دریافت نظرات  همه ی عزیزان می­باشد.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما