رشد ذهنی از 7 ماهگی تا 1 سالگی

شناخت به توصیف، اکتساب، ذخیره سازی، تبدیل، و مورد مصرف قرار دادن دانش می‌پردازد. عوامل مختلفی همچون ادراک، حافظه، زبان، استدلال، و تصمیم گیری از جمله فرایندهای ذهنی هستند که در مراحل گوناگون شناخت دخالت دارند.   28 هفتگی کودک شما شروع به مکالمه کرده است و صداهای قابل فهم زیادی را از او خواهید […]

شناخت به توصیف، اکتساب، ذخیره سازی، تبدیل، و مورد مصرف قرار دادن دانش می‌پردازد. عوامل مختلفی همچون ادراک، حافظه، زبان، استدلال، و تصمیم گیری از جمله فرایندهای ذهنی هستند که در مراحل گوناگون شناخت دخالت دارند.

 

28 هفتگی

کودک شما شروع به مکالمه کرده است و صداهای قابل فهم زیادی را از او خواهید شنید. او نام خود را می داند دستش را برای اینکه بغلش کنید دراز میکند و استقلال خود را با تلاش برای اینکه خودش غذا بخورد نشان می دهد. او شروع به تقلید کارهای ساده کرده است و هر کاری را می بیند منتظر می ماند تا تکرار شود.

  • چگونه می توانید به او کمک کنید؟

تصویر کودکتان را در آینه به او نشان دهید و اسم او را صدا بزنید تا تصوری از خود به دست آورد. تاکید کنید که «اون سوزانه، او تویی». برای نشان دادن پاسخ منفی بگویید «نه». تمام صداهایی را که کودک شما در می آورد مثل: با، دا، کا، تکرار کنید. با غذاهایی که با انگشت میتوان خورد کودک را به غذاخوردن مستقل تشویق کنید. حس خودآگاهی او را تقویت کنید. تصویر کودکتان را در آینه به او نشان دهید. به تصویر اشاره کنید و نام او را با صدای بلند به زبان آورید . نام او را هر قدر که ممکن است صدا بزنید.

 

32 هفتگی

کودک شما شروع به درک معنی کلمات کرده است و میداند «نه» یعنی چه؟ او نشانه هایی دال بر حس اراده و تصمیم از خود نشان میدهد مثلا به طرف اسباب بازی هایی که خارج از دسترس است می رود. کودک شما علاقه ی زیادی به بازی دارد وعمیقا روی اسباب بازی هایش تمرکز حاصل میکند. او به دنبال اسباب بازی که انداخته است میگردد.

  • چگونه می توانید به او کمک کنید؟

زیاد با او آب بازی کنید. به او ظروفی بدهید تا در آنها آب بریزد و آنها را پر و خالی کند. اسباب بازی هایش را کمی خارج از دسترس او قرار دهید و هر موقع آنها را خواست در اختیارش قرار دهید. بازی های زیادی که با بدن انجام می شوند مثل «دس دسی» را به او یاد دهید. بگذارید خودش غذا بخورد تا حس استقلال او تقویت شود. بسیاری از لوازم خانه و نیز اسباب بازی هایی را که مخصوص آب بازی ساخته شده اند ، میتوان برای بازی های داخل حمام به کار برد.

 

36 هفتگی

کودک شما بازی ها و شعرهای آشنا را می شناسد و در قسمت های مناسب می خندد و میتواند حرکات را پیش بینی کند. وقتی اسمش را صدا می زنید سرش را برمی گرداند ، دست هایش را دراز میکند تا شسته شود ولی از لیف حمام روی برمی گرداند.

  • چگونه می توانید به او کمک کنید؟

کارهای روزمره را با تاکید برای کودک جا بیندازید به طوری که مفهوم زندگی را براساس فعالیت های روزمره درک کند. کارهایی را که می کنید توضیح دهید ، مثلا «وقت ناهار است. اول پیشبندت را می بندیم، بعد تو روی صندلی ات می نشینی، آن وقت مامان غذایت را می آورد، م م م، چه غذای خوبی…» اسباب بازی های با صدا تهیه کنید و یا اجازه دهید کودکتان با وسایل بی خطر آشپزخانه بازی کند. کارهای روزمره را شرح دهید. از زمان غذا خوردن، حمام کردن و خوابیدن برای توضیح کارهای روزمره به کودکتان استفاده کنید تا براساس کارهای روزمره با زندگی آشنا شود.

 

40 هفتگی

کودک شما در حال آشنا شدن با کارهای روزمره است – مثلا بای بای کردن، و جلو آوردن پایش برای جوراب پوشیدن. او میداند که عروسک چیست و آن را نوازش می کند. او بعضی اشعار کودکانه را می شناسد. به دنبال اسباب بازی اش گوشه و کنار را می گردد و اگر بپرسید «بابا کجاست؟» به دنبال پدرش می گردد.

  • چگونه می توانید به او کمک کنید؟

اسباب بازی هایی که صدا تولید می کنند، بوق و زنگوله در اختیار او بگذارید. یک عروسک نرم شبیه بچه به او بدهید و نحوه پوشاندن لباس به آن و درآوردن لباس را به او نشان دهید. بازی های انداختن و برداشتن اشیاء ، قایم باشک با اسباب بازی (برای تقویت حافظه ی او) و دالی بازی را انجام دهید. گذاشتن اشیا در داخل ظروف و خارج کردن آنها را به او نشان دهید. کم کم با هم کتاب تماشا کنید. کتاب های کودکانه با جلد نرم با تصاویر خوش رنگ و بزرگ انتخاب کنید و هر روز وقت آرامی را مثل وقت خواب برای مطالعه کردن در نظر بگیرید.

 

44 هفتگی

کودک شما میتواند یک کلمه ی قابل فهم به زبان بیاورد. او ممکن است چیزهایی را در کتاب ها به شما نشان دهد ولی مدت زیادی تمرکز حاصل نمی کند . او دائما اسباب بازی هایش را از کالسکه به بیرون پرت می کند دنبال آن ها می گردد و میخواهد که آنها را بردارید. او به تدریج مفهوم داخل و خارج، اینجا و آنجا را می فهمد.

  • چگونه می توانید به او کمک کنید؟

کتاب ها و مجلات مختلف را برایش بخوانید. سعی کنید میزان تمرکز او را با تعریف کردن یک قصه ی ساده و کوتاه در مورد چیزی که به آن نگاه می کنید افزایش دهید. بازی دس دسی را انجام دهید و به او یاد دهید چگونه دست بزند. دائما رابطه ی علت و معلول را به او نشان دهید. ستونی از مکعب ها را واژگون کنید و بگویید «همشون می افتند». به اشکال و اشیا اشاره کنید. چند شکل موجود در یک صفحه ی کتاب یا مجله را نام ببرید . دست کودک خود را بگیرید به اشیای مختلف اشاره کنید آنها را نام ببرید و تکرار کنید.

 

48 هفتگی

کودک شما علاقه ی شدیدی به کتاب ها و چیزهایی که در صفحات آنهاست دارد و دوست دارد به شکل های موجود در آنها اشاره شود. او نام خود را تکرار می کند. او عاشق شوخی است و به خاطر خنده حاضر است هر کاری مثل تکرار حقه هایی که شما را می خنداند انجام دهد. او بلد است با تکان دادن سر خود نه بگوید.

  • چگونه می توانید به او کمک کنید؟

روی نام اشیا و قسمت های بدن تمرکز کنید. آن ها را بارها تکرار کنید. کارهایی انجام دهید که کودک شما بتواند تقلید کند. تمامی حرکات و واکنش های او را بستایید و پاداش دهید. داستان هایی برای ایجاد صحنه ها و خلق سناریوهای مختلف تعریف کنید ؛ کارهای روزمره را بیان کنید تا کودک با دنیای خودش ارتباط برقرار کند. کمک کنید از شما تقلید کند. به بینی خود اشاره کنید و بگویید «این دماغ مامانه». انگشت او را بگیرید و با آن به بینی او اشاره کنید و بگویید «این دماغ نیما است».

 

یک سالگی

کودک شما بوسیدن را خوب می فهمد و میداند و مجموعه ی در حال گسترشی از احساس های مختلف را به نمایش می گذارد. او میتواند عروسک را بلند کند آن را به شما بدهد و رهایش کند. او دو یا سه کلمه ی بامعنی به زبان می آورد ممکن است چیزی را در کتاب بشناسد و به آن اشاره کند. او شروع به فهم پرسش های ساده کرده است.

  • چگونه می توانید به او کمک کنید؟

برای تحریک قوه ی تخیل و تشکیل مفاهیم انتزاعی در ذهن کودک شروع به خواندن داستان های کوتاه برای او کنید. ابراز محبت او را تشویق کنید از او بخواهید عروسک را نوازش کند مامان را ببوسد و بابا را در آغوش بگیرد. کارهای خود را همراه با نشان دادن به او شرح دهید. مثل به پا کردن جوراب هایش و درآوردن کاپشن اش. داستان های ساده بخوانید. داستان های مربوط به حیوانات مادر و توله هایش برای کودکان لذت بخش است و به آنها کمک میکند با صداهای جانوران آشنا شود.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما