نصیحت کردن راه دارد!!

نصیحت، پند و اندرز و یا ارائه راه حل های پیش پا افتاده به کودک، مثلا هنگامی که او از ضعیف بودن در درسش صحبت می کند، نباید این موضوع را تأیید کنیم و یا بگوییم اگر بیشتر درس می خواندی، درست بهتر از این می شد زیرا بیان این جملات در اصلاح شیوه رفتاری […]

نصیحت، پند و اندرز و یا ارائه راه حل های پیش پا افتاده به کودک، مثلا هنگامی که او از ضعیف بودن در درسش صحبت می کند، نباید این موضوع را تأیید کنیم و یا بگوییم اگر بیشتر درس می خواندی، درست بهتر از این می شد زیرا بیان این جملات در اصلاح شیوه رفتاری آن ها تأثیر زیادی ندارد.

 

این نوع ارائه پیشنهاد و اظهار نظر به کودک در واقع نوعی کمک شتاب زده و عجولانه به اوست که باعث لطمه به حس (احترام به خود) و درنتیجه عدم اعتماد به نفس در وی می شود و در بزرگسالی نیز موجب ترس و اضطراب در انجام کارها و قدرت ریسک پذیری بسیار پایین در فرد خواهد شد.

 

برای ایجاد درک و اشتیاق کودک به انجام کارهای مختلف بویژه درس خواندن و همچنین بازخورد مثبت در وی، مثلا در جواب به اینکه درسش ضعیف است می توان گفت، می دانم که فلان درس خیلی آسان نیست و حتی برخی مسائل آن قدر سخت است که به سختی حل می شود، ولی ما به تلاشت ایمان داریم و قطعاً اگر خودت بخواهی در درس هایت موفق می شوی.

 

با این گفتار والدین، کودک اطمینان پیدا می کند که مهم سعی و تلاش او در انجام درست کارهاست و نتیجه چندان مهم نیست و بنابراین اضطراب و استرسی برای دستیابی به بهترین بودن ندارد. اگر فرزندتان مرتكب فعلی اشتباه شده دلیلی ندارد كه شخصیت و شعور وی كوچک شمرده شود و با رفتاری خشن وی را محكوم كرده و شخصیتش را پیش بقیه اعضای خانواده خرد كنیم.

 

همچنین از مقایسه کودک جداً پرهیز كنیم. باید بپذیریم كه فرزندمان در حقیقت یک شخصیت مستقل از همه عالم است و باید با او مستقل از همه آدمهای دیگر برخورد كنیم، چرا كه فرزندمان جزئی از وجود خودمان است. با دادن اعتماد به نفس، به فرزندتان شجاعت دهید و حل مشکلات را در نظر ایشان راحت و ممکن سازید و با اعطای اعتبار و عزت و کرامت بر روحیه شان بیفزایید.

 

ما باید زبان «کردار» را جایگزین زبان «گفتار» کنیم. زیرا زبان رفتار، زبان حال، زبان احساس، عواطف و هیجان است. بدون تردید بخش عظیمی از حالات و هیجانات ناخودآگاه ما در هنگامی که در حال انتقال پیام کلامی هستیم به دیگران منتقل می شود و آنچه را که در «پس گفتار» ما ارسال می شود قوی تر و گویاتر از تمامی عباراتی است که در «متن گفتار» بیان می شود.

 

براي نصيحت كردن كودكان بايد از فرصت های بهينه استفاده شود. در موقعيتهای عاطفی كه يكی از بهترين موقعيت هاست می توان پند و اندرز داد، در اين موقعيت ها فرزند به والدين خود اظهار محبت می كند پس در برابر اندرزها نيز مقاومت كمتری نشان می دهد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما