مصرف مواد مخدر

مصرف مواد مخدر در کودکان و نوجوانان با مجموعه­‌ای از آسیب­‌ها و مشکلات حوزه سلامت عمومی همچون اختلالات رفتاری و روانی و بیماری­‌های منتقله از راه جنسی همراه است. به علاوه شروع مصرف مواد از دوره کودکی و نوجوانی به شدت عوارض اجتماعی ناشی از مصرف را تشدید کرده و مانع شکل­‌گیری مهارت­‌های لازم برای […]

مصرف مواد مخدر در کودکان و نوجوانان با مجموعه­‌ای از آسیب­‌ها و مشکلات حوزه سلامت عمومی همچون اختلالات رفتاری و روانی و بیماری­‌های منتقله از راه جنسی همراه است. به علاوه شروع مصرف مواد از دوره کودکی و نوجوانی به شدت عوارض اجتماعی ناشی از مصرف را تشدید کرده و مانع شکل­‌گیری مهارت­‌های لازم برای یک زندگی مولّد می­‌شود.

 

فکر کردن به این موضوع که فرزند من ممکن است مواد مصرف کند، ‌ به قدری دردناک است که بیشتر پدر‌ها و مادر‌ها صورت مسئله را پاک می‌کنند و فرض را بر این می‌گذارند که این اتفاق برای فرزند آن‌ها نخواهد افتاد. اما متأسفانه این یک اشتباه بسیار رایج است. برای مثال در یک پژوهش خارجی ۴۰ درصد نوجوانان اظهار کردند که حشیش (ماری‌جوانا) را امتحان کرده‌اند، در حالی که تنها ۱۸ درصد از والدین فکر می‌کردند که فرزندشان حشیش مصرف کرده است.

 

این تفاوت عظیم نشان‌دهنده‌ی آن است که ما تمایل داریم فرزند خودمان را جدا از این مشکلات فرض کنیم. کدام پدر و مادری دوست دارد فرزندش را در حال مصرف مواد تصور کند؟ اما این موضوع ما را مواجهه با خطر بزرگی قرار می‌دهد. غفلت از موضوعی به این مهمی، ما را شبیه کبکی می‌کند که سرش را زیر برف کرده تا خطر را نبیند. شاید مهم‌ترین پیامی که می‌توان در این میان مطرح کرد، این است که بیایید سرمان را از زیر برف دربیاوریم و با شجاعت راه‌حلی برای این موضوع پیدا کنیم.

 

آموزش مهارت‌های فرزندپروری به والدین برای فراگیری الگوهای صحیح تربیتی، آموزش مهارت‌های زندگی با تأکید بر مهارت‌های ارتباطی و قاطعیت‌ورزی به کودکان و نوجوانان در معرض خطر، آشناسازی کودکان و نوجوانان در معرض خطر با انواع مواد مخدر و عوارض مواد مخدر، تشکیل گروه­‌های همیاری، آگاه‌سازی معلمان و والدین در زمنیه راهکارهای پیشگیرانه از اعتیاد، ارائه بسته ‌های آموزشی-تفریحی و… از جمله مداخلات پیشگیرانه مناسب در زمینه اعتیاد کودکان و نوجوانان است.

 

اگر مطمئن شدید که فرزندتان از مواد افیونی مصرف میکند بهتر است درباره ی این مشکل خودسرانه تصمیم نگیرید. فورا با یک مشاور ترک اعتیاد و با تجربه مشورت کنید یا از طریق مطالعه ی کتاب هایی که در این مورد وجود دارد راه حل آسانی را پیدا کنید.

 

شما باید به سرعت با این مشکل مقابله کرده و آن را حل کنید سپس سعی کنید رابطه ی خوب و صمیمانه ای با فرزند خود داشته باشید تا او بتواند با پشتیبانی و حمایت شما دوران پر فراز و نشیب نوجوانی را که پر از خواهش ها و تمناهای فراوان و فشار روانی هم سالان می باشد پشت سر گذاشته و به سلامت از آن عبور کند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما