خودخواهی ممنوع!!

کودکان ما قبل از هر چیز از رفتار ما تصویربرداری می کنند و در اغلب این رفتارها همانند ما می شوند. اگر دوست داریم فرزندانی متواضع و به دور از تکبّر داشته باشیم باید در تلاش باشیم تا خود از این صفت رذیله دور باشیم. روی همین اساس باید رفتار خود با دیگر اعضای خانواده […]

کودکان ما قبل از هر چیز از رفتار ما تصویربرداری می کنند و در اغلب این رفتارها همانند ما می شوند. اگر دوست داریم فرزندانی متواضع و به دور از تکبّر داشته باشیم باید در تلاش باشیم تا خود از این صفت رذیله دور باشیم. روی همین اساس باید رفتار خود با دیگر اعضای خانواده را بر اساس ایثار و گذشت قرار داده و به صورت عملی به کودکانمان بیاموزیم که این گونه زندگی کنند.

 

بچّه ­های یکی یک دانه­ ای که با هزار نذر و نیاز به دنیا آمده­ اند، ممکن است در معرض محبّت ­های غیر متعارف والدین قرار گیرند. توجه داشته باشیم که توجّه بیش از حدّ به آن­ها ممکن است آن ­ها را مبتلا به غرور و خودبینی کرده و از تعادل رفتاری خارج نماید.

 

محبّت بی ­جا و آشنا نکردن کودک با ایثار و تواضع از مهم­ ترین علت ­های بُروز مشکل برای این خانواده است.

گاهی بچه‌ها نمی‌توانند بین حس مالکیت و دوست داشتن تفاوتی قائل شوند در نتیجه هر آنچه را می‌بینند می‌خواهند. اینجا شما باید وارد عمل شده این حس را با مثال برای آنها توضیح دهید. به طور مثال: «پسرم تفنگت رو به دوستت بده بازی کنه نیم ساعت دیگه ازش پس می‌گیریم». از طرفی بچه‌ها فکر می‌کنند دوست داشتن برایشان حس مالکیت آورده و اگر کودکی از اسباب بازی آنها خوشش بیاید پس قصد گرفتن آن را دارد در نتیجه در دادن آنها به دیگر بچه‌ها خود‌داری و خود‌خواهی می‌کنند.

 

اما یادتان باشد بچه‌هایی بیشتر در شرف خود‌خواه شدن هستند که یا تک فرزند بوده و بیش از حد مورد توجه و محبت والدین هستند و یا کودکانی که با شیرین زبانی و هوش بالا و در کل توانایی خاص راه بیشتری در دل والدین باز می‌کنند. پس اگر فرزند شما تک فرزند است یا کودکی شیرین زبان دارید مراقب خود‌خواه شدنش باشید که هم او ضرر می‌کند و هم شما.

 

با کودکان خودتان حرف بزنید و به آنها بگویید که دوست دارید با دیگران چگونه رفتار کنند و به احساسات آنها توجه کنند. وقتی کودک می بیند شما به حرف هایش توجه دارید، بیشتر به حرف های شما گوش میکند.

 

شما میتوانید با کودکتان بازی کنید و نقش دوستان او را ایفا کنید و به او نشان دهید که چقدر از رفتارهای خودخواهانه ی او ناراحت می شوید . خودتان نیز باید به فکر دیگران باشید. در رفتارتان با فرزند و شوهرتان مراقب باشید ، چون کودکتان از شما تقلید میکند.

 

او را تشویق کنید به دیگران کمک کند. او میتواند کمی از پول تو جیبی خودش را به فقرا کمک کند و به کودکان فقیر اسباب بازی یا خوراکی بدهد. وقتی کودک به دیگران توجه میکند او را تشویق کنید و به او بگویید خیلی دوستش دارید.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما