ژانویه 17
بازدید : 1818
نظرات : بدون دیدگاه
بررسی صرع کودکان

صرع بیماری سیستم عصبی مرکزی است که به علت اختلالات یا تحریک بیش از اندازه سلول های عصبی مغز ایجاد می شود. این تحریکات یا اختلالات ممکن است در تمام سلولهای مغزی ایجاد شود یا در قسمتی از آن به وجود آید. نتیجه این اختلالات مشکلات حرکتی، حسی، هوشیاری و روانی است.   صرع کوچک […]

صرع بیماری سیستم عصبی مرکزی است که به علت اختلالات یا تحریک بیش از اندازه سلول های عصبی مغز ایجاد می شود. این تحریکات یا اختلالات ممکن است در تمام سلولهای مغزی ایجاد شود یا در قسمتی از آن به وجود آید. نتیجه این اختلالات مشکلات حرکتی، حسی، هوشیاری و روانی است.

 

صرع کوچک نوع دیگری از صرع است که در کودکان شایع است، در حدود چند ثانیه طول می‌کشد و به صورت خیره شدن و پلک‌ زدن فراوان در روز خود را نشان می‌دهد و با نفس‌های عمیق تشدید می‌شود. این صرع به علت اختلالات سلول های عصبی مغزی در ناحیه ساقه مغز ظاهر می شود در حدود چند ثانیه است و به صورت خیره شدن، توأم با پلک زدن، تکرر فراوان در روز است و با نفس های عمیق تشدید می شود.

 

صرع لوب گیجگاهی، نوعی دیگر از صرع است که همراه با علامت خبر کننده رخ می دهد. این علایم بیشتر ممکن است شامل سرگیجه، اختلالات بینایی و شنوایی باشد در این نوع صرع حدود چند دقیقه بیمار ارتباط خود را با محیط از دست می دهد، ممکن است حرکات تکراری و غیرارادی داشته باشد، بعد از آن به مرحله ای که ممکن است برای دقیقه ها و ساعت ها منگ و گیج بوده و شناسایی کامل نداشته باشد وارد می شود و همراه با تهوع و سردرد است.

 

  • صرع یک تشخیص بالینی است. بهترین آزمایشی که برای تأیید تشخیص آن به کار می رود الکتروآنسفالوگرافی است که باید توسط متخصص مغز و اعصاب انجام شود.

 

  • علائم صرع در کودکان

اولین نشانه صرع، تشنج مستمر است. تشنج در حالت بیداری و خواب به سراغ فرزند شما می آید.

اسپاسم عضلات، سخت نفس کشیدن، حرکات عجیب دست و پا، از دست دادن آگاهی، سفت شدن بدن، پاسخ ندادن به کلمات برای مدت کوتاهی، پلک زدن سریع، از دست دادن هوشیاری، خیره شدن

 

  • انواع تشنج صرع در کودکان

تشنج جزئی: تشنج جزئی زمانی اتفاق می افتد که عملکرد الکتریکی غیر طبیعی در یک بخش یا چند بخش مغز اتفاق بیفتد. در این حالت فرزند شما احساس عجیبی را تجربه می کند و تغییراتی در بینایی و بویایی او ایجاد می شود. تشنج جزئی به دو دسته تقسیم می شود:

  1. تشنج جزئی ساده: هنگامی که تشنج کمتر از یک دقیقه به طول بینجامد.
  2. تشنج پیچیده: هنگامی که تشنج بین یک تا دو دقیقه طول بکشد.

 

به عنوان مثال تشنج کلونیک تونیک نوعی تشنج است که باعث از دست دادن حافظه می شود و زمان زیادی برای غلبه به آن مورد نیاز است. صرع نه تنها بر بزرگسالان اثر می گذارد بلکه بر کودکان نیز اثر می گذارد. حدود هفتاد درصد کودکان در سال های اول زندگی تحت تاثیر صرع قرار می گیرند. صرع در نوجوانان باعث مشکلات عضلانی می شود.

 

تشنج عمومی: این تشنج در حالتی که کل مغز تحت تاثیر قرار گرفته است اتفاق می افتد. در هنگام تشنج، کودک صداهای عجیب در می آورد یا برای چند لحظه یا چند دقیقه بی حس می شود. در این هنگام، چشم های کودک باز است، قادر به نفس کشیدن نیست و کبود شده است و سرگیجه دارد. این تشنج ، رایج ترین صرع در سنین پایین کودکان است. این تشنج در مقایسه با تشنج کلونیک تونیک غیر قابل پیش بینی است. این تشنج روزی چندبار اتفاق می افتد.

 

  • تاثیرات صرع در کودکان

صرع بیماری خطرناکی نیست اما در صورتی که درمان نشود خطرناک می شود. باید به عواقب آن و تاثیر آن بر کودک توجه کنید.

صرع بر روی توانایی کودک برای آموختن تاثیر منفی دارد. احتمال دارد در جامعه فرزند شما به خاطر بیماری خود مسخره شود پس در روابط اجتماعی او تأثیر گذار است. از آن جایی که صرع باعث محدود کردن زندگی نرمال فرزند می شود، احساس او نسبت به خود منفی می شود.

همان طور که گفته شد هیچ یک از تاثیرات بالا مطلوب نیستند و باعث نابود کردن لذت های زندگی کودک می شود. بنابراین سعی کنید هر چه زودتر به درمان کودک توجه کنید.

 

توجه: شما به عنوان پدر و مادر و همراه کودک و نوجوان خود، نقش بسزایی در تأمین حس اعتماد به نفس، شجاعت و تحمل شرایط برای وی دارید، پس برای او شرایط خوبی را رقم بزنید…

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما