نوامبر 16
بازدید : 2000
نظرات : بدون دیدگاه
چرا بچه‌ها به روده‌ی حساس یا تحریک‌پذیر مبتلا می‌شوند؟

اگر کودکتان پس از هر اتفاق ناخوشایند و یا کم گرفتن نمره در مدرسه دچار معده‌درد می‌شود، باید به سندروم روده‌ی حساس یا تحریک‌پذیر مشکوک شوید. نباید استرس بچه را نادیده بگیرید و این را هم نباید فراموش کنید که هر معده‌دردی را به این بیماری نسبت ندهید. برای همین از دکتر فرزانه معتمد،  متخصص […]

اگر کودکتان پس از هر اتفاق ناخوشایند و یا کم گرفتن نمره در مدرسه دچار معده‌درد می‌شود، باید به سندروم روده‌ی حساس یا تحریک‌پذیر مشکوک شوید. نباید استرس بچه را نادیده بگیرید و این را هم نباید فراموش کنید که هر معده‌دردی را به این بیماری نسبت ندهید. برای همین از دکتر فرزانه معتمد،  متخصص کودکان و نوزادان و فوق تخصص گوارش و  کبد و آندوسکوپی، درباره سیر تا پیاز این بیماری پرسیدیم که قسمت اول آن را در گزارش قبلی خواندید. حالا در قسمت دوم با روش‌درمان و پیشگیری از این بیماری آشنا می‌شوید.

دکتر معتمد به نشانه‌های این بیماری اشاره می‌کند و می‌گوید:« پدر و مادر‌ها باید بدانند که این سندروم باعث از دست رفتن وزن بچه نمی‌شود چون جذب مواد‌غذایی نرمال و اشتهای بچه هم خوب است. این کودکان بچه‌های سرحال، باهوش و ایده‌آل طلبی هستند و معمولا در مدرسه عملکرد بسیار خوبی دارند و وقتی درد ندارند بسیار بازیگوش و پر‌جنب و جوش هستند. همین نشانه‌ها است که تفاوت بین این سندروم با بیماری‌های دیگر را مشخص می‌کند.»
سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر اغلب در سن نوجوانی اتفاق می‌افتد اما در کودکانی که در سن مهد کودک و یا مدرسه قرار دارند نیز دیده می‌شود. بر همین اساس دکتر معتمد می گوید:« بچه‌های طلاق به علت اضطرابی که متحمل می‌شوند بیشتر در معرض ابتلا به این سندروم قرار دارند. همچنین سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر ممکن است به صورت نهان در بدن کودک بماند و در بزرگسالی خودش را نشان دهد به همین دلیل پزشکان در هنگام معاینه، از بیمار مشکوک به این سندروم درباره دوران کودکی و احتمال آزار روحی و جسمی او می‌پرسند.»این متخصص کودکان و نوزادان درباره درمان این بیماری توضیح می‌دهد:« برای درمان این بیماران، پس از بررسی دقیق علائم و شر‌ح‌حال بیمار، آزمایش خون و آزمایش مدفوع از بیمار گرفته شده و درمان نهایی طبق نتایج آنها انجام می‌شود. البته در ابتدای تشخیص این بیماری، باید به بیمار اطمینان‌خاطر داد که بیماری خاصی ندارد. به همین دلیل بخش زیادی از بیماری بیشتر این افراد، ‌قبل از خروج از مطب درمان می‌شود. برای درمان انواع سندروم تحریک‌پذیری همراه با اسهال، یبوست و درد‌های شکمی هم دارو‌های مخصوص به خود تجویز می‌شوند. اما در بعضی موارد که بیماری حاد شده و بدن بیمار هم به دارو‌ها مقاومت نشان می‌دهد برای ادامه درمان او را به روان‌شناس یا روان‌پزشک معرفی می‌کنیم.»
دکتر معتمد معتقد است در پیشگیری و درمان این بیماری، رژیم غذایی نقش فوق‌العاده مهمی دارد و خوردن غذا‌های پر‌فیبر برای این افراد بسیار مفید است و می‌گوید:« فاصله گرفتن از محیط‌های پر‌استرس و ننوشیدن مایعاتی که خیلی شیرین هستند هم به بهبود آنها کمک می‌کند.»
همچنین پدر و مادر‌ا باید بچه‌ها را از محیط پر‌استرس دور کنند، شرایط خانه را آرام نگه دارند و به احساسات او توجه کنند. ممکن است کودک در مدرسه دچار مشکل باشد که در این صورت والدین باید با معلمان و مربیان مدرسه درباره نحوه‌ی رفتار با کودک‌شان صحبت کنند تا محیط آرامی داشته باشد.
دکتر معتمد درباره بیماری‌هایی که ممکن است به همراه این سندروم بروز کنند می‌گوید:« سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر ممکن است با بیماری‌های دیگری مانند سندروم درد‌های عضلانی و خستگی مزمن همراه باشد اما منجر به سرطان نمی‌شود. بنابر‌این افراد مبتلا به این دو سندروم همیشه در اندام‌های مختلف بدن خود درد دارند و احساس خستگی زیادی می‌کنند به‌طوری که صبح‌ها پس از بیدار شدن از خواب هم خسته هستند. همراهی این دو سندروم در بعضی دیگر باعث میگرن می‌شود.»
این سندروم با روش‌های درمانی گفته شده به طور موقت بهبود می‌یابد چون ممکن است دوباره با یک موقعیت استرس‌زا دوباره عود کند. اما چون بیشتر افراد مبتلا به این سندروم به‌تدریج به بیماری خود عادت می‌کنند معمولا دارو‌ها همراهشان است. البته پذیرش داشتن بیماری توسط مبتلایان به این سندروم باعث کم شدن استرس آنها و کنترل بروز بیماری می‌شود

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما