مارس 8
بازدید : 692
نظرات : بدون دیدگاه
تو دیگر مرد شده ای!

“تو دیگر مرد شده ای” این رایج ترین جمله ای است که از سوی پدران برای تربیت پسران شنیده می شود. معنی این جمله آن است که یک مرد باید خشن، بدون احساس باشد و نمی تواند گریه کند. همین امروز دست از القای این به پسرتان بردارید که نمی تواند گریه کند و نباید […]

“تو دیگر مرد شده ای” این رایج ترین جمله ای است که از سوی پدران برای تربیت پسران شنیده می شود.

معنی این جمله آن است که یک مرد باید خشن، بدون احساس باشد و نمی تواند گریه کند. همین امروز دست از القای این به پسرتان بردارید که نمی تواند گریه کند و نباید بترسد. فرزندتان را بدون آنکه او را به سمت مردانگی قلدرمآبانه سوق دهید تربیت کنید.

تربیت جنسیت گرا تنها محدود به دختران نمی شود. در حالی که به دختران شیوه حرف زدن و راه رفتن خانمانه آموزش داده می شود، بیشتر والدین تلاش می کنند رفتارهای پسرشان هیچ بویی از زنانگی نداشته باشد. شاید به همین خاطر است که میزان دعوا، خشونت، قلدری و استفاده از زبان ناهنجار بین پسران بیشتر است. شاید به همین خاطر است که دو جنس درک کمی از احساسات و نیازهای دیگری پیدا می کنند و مشکلات بین آنها به وجود می آید.

لازم به ذکر است که پسران نیز به اندازه دختران قربانی مردسالاری می شوند. فشار بیش از حد برای قوی بودن تاثیر منفی در سلامت روان او دارد. اگر می خواهیم جامعه ای برابر داشته باشیم باید ضمن نجات پسران از تله مردانگی قلدرمآبانه، دختران قوی نیز تربیت کنیم. در مطالب قبل در مورد روش های تربیت قوی صحبت شد که توصیه می کنیم آن را مطالعه کنید.

در این مطلب شما را با روش های تربیت پسران آشنا می کنیم بدون آنکه لازم باشد به او بگویید تو دیگر مرد شده ای!

معمولا پسران تشویق به بازی با اسباب بازی های خاص، شرکت در ورزش های خاص و انجام فعالیت هایی می شوند که در نظر والدین قدرت بدنی و مردانگی آنها را نشان می دهد. آنچه والدین از آن غافل هستند این است که فشار دائمی برای «مرد شدن» فردیت یک پسر را خفه می کند. بسیاری از پدران باور دارند که اگر پسرشان قوی و مردانه نباشد، در بسیاری از موقعیت ها مسخره خواهد شد. تغییر این دیدگاه سخت است اما برای سلامت خانواده و جامعه لازم است.

تربیت پسران:
اجازه دهید فرزندتان نقاط ضعفش را ابراز کند:
سرکوب کردن احساسات تاثیر منفی در فردیت دارد و باعث نوسانات خلقی، ناامیدی یا افسردگی می شود. درست از همان ابتدای تربیت پسران برای روزهای سخت، هرگز از آنها خواسته نمی شود که احساساتش را نشان دهد. برای مردان طبیعی است که در مواجهه با مشکلات قوی باشند. اگر پسرتان آسیبی دیده است، اجازه دهید تا جایی که می خواهد بلند گریه کند.

پیشنهاد مطالعه: مادر کافی باشیم یا مادر کامل؛ کدامیک برای بچه بهتر است؟
اجازه دهید فرزندتان احساسات مختلف را بشناسد:
خشم و پرخشاگری تنها احساساتی نیستند که پسران دارند. معمولا پسران به دلیل نشناختن احساس واقعی خود و توانایی های کلامی پایین تر، رو به خشم می آورند. این در حالی است که باید فرزندتان را با غم، ناامیدی، شادی، عشق و دیگر احساسات آشنا کنید. وقتی حادثه ای برایش رخ می دهد، به او بگویید، احساس غم می کنی؟ ناراحتی؟ هیجان زده ای؟ استرس داری؟ ناامید شده ای؟

با پسرتان حرف بزنید:
در بسیاری از موارد، از ترس قضاوت یا تحقیر شدن، بچه ها از حرف زدن در مورد وقایع روزمره می ترسند. ارتباط و گفتگو مطمئن ترین راه از سلامت جسم و روان فرزندتان است. او را تشویق کنید تا در مورد افکار و علایقش با شما حرف بزند. این به شما کمک می کند تا او را بهتر بشناسید و فاصله والد-فرزندی بین شما کمتر شود.

از برچسب های زشت دوری کنید:
هر بار که پسرتان گریه می کند یا از خود ضعف نشان می دهد از چسباندن القابی مانند لوس، دختر، بچه موش و هر چیزی دیگری که نشانی از ترسو بودن دارد خودداری کنید. اگر از چنین القابی برای تربیت پسران استفاده می کنید، باید از خودتان خجالت بکشید.

احترام، همدلی و همراهی را به او آموزش دهید:
والدین باید احترام به زنان و دختران را به پسران خود آموزش دهند و این از خانه شروع می شود. نحوه رفتار با مادر و خواهر تاثیر زیادی بر رفتار او با زنان به طور کلی خواهد داشت. فرزندتان باید یاد بگیرد که با همه، فارغ از جنسیتشان، به احترام و همدلی رفتار کند. نمی توانید چیزی را که به او نداده اید، از او انتظار داشته باشید. اگر هرگز احترام و مهربانی را به فرزندتان یاد نداده باشید، چطور انتظار دارید این طور باشد؟

خشم تنها راه حل مشکل نیست، راه حل دیگری پیدا کنید:
به فرزندتان یاد بدهید که کتک زدن و پرخاشگری نه تنها مشکلی از مشکلاتش حل نمی کند، بلکه به آن اضافه می کند. به او مهارت حل مسئله و یافتن راه حل مشکل از طریق مسالمت آمیز را آموزش دهید.

پیشنهاد مطالعه: سواستفاده عاطفی از کودکان
محدودیت نقش نداشته باشید:
فرزندتان باید یاد بگیرد که برای داشتن یک زندگی سالم تمام نقش های ممکن را یاد بگیرد. علا.ه بر آموزش مهارت های فنی، او را با آشپزی و کار کردن با وسایل آشپزخانه نیز آشنا کنید. اگر معتقدید پسران نباید در خانه کار کنند، اشتباه می کنید. زندگی مدرن بر پایه همدلی و همکاری زن و مرد شکل گرفته است. اگر پسرتان فاقد این مهارت ها باشد در آینده به مشکل برخورد می کند.

ماشین تنها اسباب بازی دنیا برای پسران نیست:
نقش دختران و پسران از بدو تولد تعریف می شود. آبی برای پسر و صورتی برای دختر. ست وسایل آشپزخانه برای دختر و انواع ماشین ها برای پسر. کودکی سراسر اکتشاف و داشتن تجربه های جدید است. اجازه ندهید تعریف های سختگیرانه نقش، او را از نیمی از این تجربه محروم کند. برای پسرتان عروسک بخرید و داستان های افسانه ای برایش بگویید.

تربیت پسران

تربیت پسران از طریق قصه گویی را تجربه کنید:
قصه گویی یکی از ساده ترین روش های تربیت پسران است. در کنار مردانگی، به پسرتان آموزه های اخلاقی ارزنده و احترام به جنس مخالف را آموزش دهید.

فرصت کودکی را از او نگیرید:
چگونگی تربیت پسران

اجازه دهید آزادانه بازی کند. پسران شیطنت و خرابکاری بیشتری دارند. اجازه دهید در دنیای کودکی خود غرق شود، آن را کشف کند و شاد باشد. گرفتن فرصت کودکی از پسران و اجبار آنها به ورود زودهنگام به بزرگسالی، مانند اجبار فرزند به همراهی پدر در محل کار، شور کودکی را از او می گیرد و او را به فرد خشنی تبدیل می کند.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما