مارس 6
بازدید : 603
نظرات : بدون دیدگاه
پول و اقتصاد را به کودک بفهمانید

هر چه فرزندتان دانش بیشتری در مورد امور مالی و اداره هزینه ها و مخارج داشته باشد، تصمیمات مالی بهتری خواهد گرفت. آموزش ارزش پول به کودکان موضوع سختی است، اما اگر به موقع و درست شروع شود می تواند به عادت های مالی صحیح در زندگی بیانجامد. پول و اقتصاد موضوع مهمی در زندگی […]

هر چه فرزندتان دانش بیشتری در مورد امور مالی و اداره هزینه ها و مخارج داشته باشد، تصمیمات مالی بهتری خواهد گرفت. آموزش ارزش پول به کودکان موضوع سختی است، اما اگر به موقع و درست شروع شود می تواند به عادت های مالی صحیح در زندگی بیانجامد.

پول و اقتصاد موضوع مهمی در زندگی بشر است. همه ما باید بتوانیم تصمیمات مالی درستی بگیریم، چه خرید اسباب بازی باشد یا سرمایه گذاری در بورس. حتی اگر مولتی میلیارد هستید و تصور می کنید تا چند نسل پول کافی برایشان جمع کرده اید، باز هم فرزندتان باید با اصول خرج کردن پول، روش های درآمدزایی و هوشمندی در تصمیمات مالی آشنا شود. هیچ کس از آینده و شرایط بازار خبر ندارد.

آموزش مدیریت مالی به کودکان:
آموزش ارزش پول به کودکان در هر سن متفاوت و بر اساس درک کودک است. در ادامه ما گام به گام شما را با راهکارهای مناسب آشنا می کنیم.

کودکان خردسال:
کودکان در گرفتن سرنخ های کلامی و غیرکلامی بسیار باهوش هستند. آنها هر چند سرگرم کار و بازی خود هستند، اما به دقت به حرف های شما گوش می دهند و هر آنچه درباره امور مالی بگویید به ذهن می سپارند.

مراقب نگرانی های مالی خود باشید:
اگر دچار نگرانی مالی هستید، بدهی و مشکلات مالی زیادی دارید، پرداخت قبوض و اقساط عقب افتاده است، مراقب حرف هایی که می زنید باشید. کودکان به راحتی استرس را از حرف های شما می خوانند. در مورد بسیاری از کودکان، رفتارهای اقتصادی قبل از ۷ سالگی تثبیت می شود.

حرف زدن درباره امور مالی ایرادی ندارد، اما سعی کنید در این مورد مثبت باشید. به فرزندتان این طور القا نکنید که شما پول ندارید و نمی توانید درآمدزایی کنید.

برای آموزش پس انداز به کودکان هیچ وقت زود نیست:
پس انداز کردن برای بزرگسالان به معنی واریز کردن پول در حسابی جداگانه است. اما این کار برای کودکان باید قابل مشاهده تر باشد. یک قلک شیشه ای در اتاقش قرار دهید تا در آن پول هایش را پس انداز کند.

آموزش ارزش پول به کودکان

خرید و فروش:
او را صرفا به پس انداز کردن عادت ندهید. فرزندتان باید بداند که پول برای خرج کردن در روز مبادا و نیازهای جدی است. پس برای خرید یک کالای مورد نیازش، از او بخواهید قلکش را باز کند و از پس اندازش استفاده کند.

نقش فروشنده و خریدار را بازی کنید:
برای مثال، او را به آشپزخانه ببرید و مقداری سکه به او بدهید. سپس شکلات، چیپس، آبمیوه، میوه و مواد لازم برای پیتزا را روی میز قرار دهید. او باید سکه هایش را به نحوی خرج کند که بتواند یک پیتزای خوشمزه برای شام و یک دسر شکلاتی داشته باشد.

وقتی او وسوسه می شود از شما مقدار زیادی چیپس بخرد، پس در آخر برای خرید مواد پیتزا و دسر شکلاتی سکه کم می آورد.

این بازی به فرزندتان مفهوم سود کردن در فروش، خرید عاقلانه و بر اساس بودجه، خرید اقلام مورد نیاز و پرهیز از ولخرجی یا خساست را آموزش می دهد.

پیش دبستانی ها:
آموزش ارزش پول به کودکان پیش دبستانی با راهکارهای متنوعی همراه است، چراکه کودک در این سن درک بهتری از امور مالی دارد.

پول تو جیبی:
بسیاری از والدین با ورود کودک به دبستان مقداری ماهانه برای او در نظر می گیرند. فرزندتان را حقوق بگیر تربیت نکنید. بدین معنی که هر روز مقدار مشخصی پول دریافت کند.

او را کارآفرین تربیت کنید. بدین معنی که ماهانه او را قابل افزایش یا کاهش تعیین کنید. بدین ترتیب، با انجام برخی کارهای مناسب سنش و کمک به دیگران مقداری درآمد خواهد داشت.

تمام خواسته هایش را برآورده نکنید:
اگر از آن والدینی هستید که هر چیزی که فرزندتان می خواهد باید به هر قیمتی تهیه شود، او را انسانی خودخواه و زیاده خواه تربیت خواهید کرد.

در مورد چیزهایی که به آنها نیاز ندارد یا از توان شما خارج است، نه بگویید.

مفهوم صبر کردن را به او آموزش دهید:
آموزش ارزش پول به کودکان باید شامل صبوری و تحمل شرایط سخت اقتصادی نیز شود.

زندگی قرار نیست همیشه به میل ما باشد. در بسیاری از موارد، باید برای رسیدن به چیزی مدتی را صبر کنیم. این موضوع را باید از سنین کم به فرزندتان آموزش دهید تا در نوجوانی و جوانی با فرزندی پر توقع که تمام دنیا باید به میل او باشد، رو به رو نشوید.

وقتی کودک در صف منتظر نوبت تاب بازی است، به او بگویید که این بخشی از زندگی است که باید برای خواسته ها و لذت ها صبر کنیم.

اگر چیزی از شما می خواهد به او مقداری از پولش را بدهید و بگویید باید چند هفته دیگر صبر کند تا بتواند آن را بخرد. برای مثال، اگر یک عروسک می خواهد یک چهارم پول را به او بدهید و به او بگویید هر هفته همین قدر پول دریافت خواهد کرد. اگر صبر کند و آن را پس انداز کند، می تواند ۴ هفته دیگر عروسک را بخرد. اما اگر خرج کند، باید مدت بیشتری صبر کند.

به حرفی که زده اید وفادار باشید و زودتر از موعد عروسک را نخرید.

درک نیاز در مقابل خواسته:
در سن پیش دبستانی، کودک برای اولین بار می فهمد که کسانی هستند که بیشتر از او دارند. این بهترین سن برای آموزش تفاوت بین نیاز و خواسته است.

وقتی کودکتان در فروشگاه اصرار به خرید یک بازی کامپیوتری جدید می کند یا می خواهد برایش یک اسباب بازی جدید بخرید، به جای آنکه فورا کارت عابر بانک را به فروشنده بدهید، از فرزندتان بپرسید آیا این واقعا چیزی است که به آن نیاز دارد یا فقط یک خرید از روی هوس های آنی است؟

درک تفاوت بین این دو از اصول مهم آموزش ارزش پول به کودکان است که در وضعیت مالی آینده آنها نقش مهمی دارد.

کمک کردن به دیگران را به او آموزش دهید:
این حقیقت را از فرزندتان پنهان نکنید که برخی از آدم ها بیشتر از دیگران دارند. از او بخواهید به موسسه های خیریه کمک کند. این کار باعث می شود که او در آینده دست بخشنده ای داشته باشد.

نوجوانان:
سال های دبیرستان آخرین سال هایی است که فرزندتان هنوز به شما وابسته است. در این سال ها باید به او نحوه کسب درآمد و استفاده از پول را آموزش دهید.

مشاغل تابستانی را به او پیشنهاد دهید:
تابستان فرصت بسیاری خوبی برای نوجوانان است که با کسب درآمد کسری پول تو جیبی خود را برای خرید آخرین مدل کفش یا دستگاه بازی های کامپیوتری تکمیل کند.

در عین حال، با داشتن یک شغل تابستانی فرزندتان مهارت های خوبی برای شغل های واقعی در آینده کسب می کند. این شغل می تواند ذهن او را نسبت به کاری که دوست دارد در آینده انجام دهد روشن تر کند.

از هیچ کاری شرمنده نباشید. اینکه فرزندتان در سوپر مارکت سر خیابان کار کند، بسیار عالی است. در عین حال، اگر نتوانستید شغل مناسبی برای او پیدا کنید، می توانید از او بخواهید به شما کمک کند.

با کار کردن، فرزندتان مسئولیت کسب درآمد و پس انداز آن را درک می کند.

کار با کارت های عابر بانک را به او آموزش دهید:
مسئله کارت های اعتباری می تواند به مشکل بزرگی برای خانواده تبدیل شود. اگر آموزش ارزش پول به کودکان به درستی صورت نگیرد، آنها می توانند شما را با بدهی های زیادی روبه رو کنند. به فرزندتان آموزش دهید که کارت اعتباری صرفا برای خریدهای اورژانس و مهم است و نباید از آن به طور روزمره استفاده کرد.

در مورد کارت های بانکی نیز، مقدار مناسبی از پول را در حسابش واریز کنید و نوع خرج کردن را به او بسپارید. او باید یاد بگیرد که با این مقدار پولی که در حسابش دارد، بتواند مخارج خود را به طور معقول پوشش دهد. اگر فرزندتان پس از یک هفته تمام پولش را خرج کرده بود، با واریز چند باره پول او را به ولخرجی عادت ندهید.

مهم نیست فرزندتان چند ساله است، آموزش ارزش پول به کودکان و نشان دادن ارتباط آن با موفقیت در آینده بسیار مهم است. تقویت عادت های مثبت و آموزش مدیریت مالی به کودکان می تواند در سال های بزرگسالی به او بسیار کمک کند.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما