مارس 3
بازدید : 624
نظرات : بدون دیدگاه
تربیت دوقلوها

اغلب دوقلو‌ها را با لباس و شکل و شمایل یکسان و پرسیدن پرسش‌های کلیشه‌ای در مورد آن‌ها به یاد داریم، در حالی که تفاوت‌های فردی قانون هستی است و حتی دوقلو‌های همسان نیز دو فرد متفاوت با ویژگی‌های منحصر به فرد هستند. تربیتی درست است که بدون افراط و تفریط باشد و تعادل را بین […]

اغلب دوقلو‌ها را با لباس و شکل و شمایل یکسان و پرسیدن پرسش‌های کلیشه‌ای در مورد آن‌ها به یاد داریم، در حالی که تفاوت‌های فردی قانون هستی است و حتی دوقلو‌های همسان نیز دو فرد متفاوت با ویژگی‌های منحصر به فرد هستند.

تربیتی درست است که بدون افراط و تفریط باشد و تعادل را بین دوقلوها حفظ کند، چرا که هر کدام قوت‌ها و ضعف‌ها و نیاز‌های خاصی دارند و والدین باید در تربیت فرزتدان خود طوری عمل کنند که باعث رشد و شکوفایی استعداد‌های فرزندان خود شوند.

والدین باید توجه ویژه‌ای به رشد هویت و استقلال فردی و ویژگی‌های شخصیتی هر کدام از کودکان دوقلو خود به صورت جداگانه داشته باشند.

ادر اغلب موارد یکی از دوقلو‌ها از دیگری آرام‌تر است و این موضوع ممکن است قل دیگر را قلدرتر کند، از این رو باید والدین در مدیریت این قبیل کودکان هوشیار باشند.

برای رشد خودشناسی در دوقلوها تا حد امکان از خرید لباس و وسایل یک شکل اجتناب کنید، در مورد ویژگی‌های خلقی و شخصیتی کودکان در سنین مختلف مطالعه لازم را داشته باشید و به تفاوت‌های فردی از قبیل راه رفتن، به حرف آمدن و مهارت‌های حرکتی و غیره آن‌ها احترام بگذارید.

از نامگذاری «این یکی بدعنق هست، ولی اون یکی نه» بپرهیزد، با توجه به شرایط سنی مهارت‌های اجتماعی به ویژه کنترل خشم، همکاری، رعایت نوبت، همدلی و جرأت مندی را به دوقلوها آموزش دهید، هرگز آن‌ها را با هم مقایسه نکنید و حس حسادت را در آن‌ها تقویت نکنید، هر کدام از کوکانتان را به عنوان یک فرد جداگانه محک بزنید و از وجود آن‌ها لذت ببرید.

این روانشناس با بیان اینکه کار‌هایی که هر کدام از کودکان باید در منزل انجام دهند را مشخص کنید، بکوشید کار‌ها را به صورت نوبتی بین آن‌ها عوض کنید تا کودک احساس نکند که با او عادلانه رفتار نشده است، از کودکان خود بخواهید که بعضی از کار‌ها را با یکدیگر انجام دهند، چراکه این تجربه‌های گروهی باعث می‌شود حس همبستگی و احساسات مثبت بین آن‌ها بیشتر شود.

راه‌های استفاده مشترک از وسایل و اسباب بازی‌ها را به کودکان آموزش دهید، به بدگویی کودکان ازیکدیگر توجه نکنید، اختلاف بین کودکان را تشویق نکنید و در صورت لزوم با استفاده از محرومیت موقت برای هر کدام از آن‌ها از درگیری جلوگیری کنید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما