مارس 1
بازدید : 640
نظرات : بدون دیدگاه
نبرد با کرونا

شیوع ویروس کرونا و ضرورت ضدعفونی بیشتر لوازم و سطوح ممکن است بعضی ها را به فکر ترکیب مواد شوینده و پاک کننده بیندازد تا هم بیشتر تمیز کند و هم بیشتر ضد عفونی تا در روزهای آخر سال و خانه تکانی با یک تیر دو نشان بزنند. اما ترکیب موادی مثل الکل با پاک […]

شیوع ویروس کرونا و ضرورت ضدعفونی بیشتر لوازم و سطوح ممکن است بعضی ها را به فکر ترکیب مواد شوینده و پاک کننده بیندازد تا هم بیشتر تمیز کند و هم بیشتر ضد عفونی تا در روزهای آخر سال و خانه تکانی با یک تیر دو نشان بزنند. اما ترکیب موادی مثل الکل با پاک کننده ها و سفید کننده ها از ویروس کرونا خیلی خطرناک تر است و ممن است باعث مرگ و حتی احتمال انفجار و آتش سوزی شود. پس اگر می خواهید در نبرد با کرونا سالم و سلامت بیرون بیایید این مواد شیمیایی را هیچ وقت با هم ترکیب نکنید.
این مواد را هرگز با هم مخلوط نکنید
محصولات ضد عفونی کنند ه قوی مثل الکل و مواد شوینده و به خصوص سفید کننده ها ترکیبات شیمیایی دارند که ترکیب آنها با هم به شدت خطرناک می شود. به همین دلیل این مواد شیمیایی را نباید به هیچ وجه با هم مخلوط کرد. روی برچسب روش استفاده همه موادهای سفید کننده و شوینده درج شده آنها را به هیچ وجه با مواد دیگری ترکیب نکنید ، چون باعث ایجاد گازهای خطرناک و حتی کشنده می شوند. اما این مواد کدامند؟
ـ سفید کننده یا وایتکس و آمونیاک
مواد شیمیایی مثل آمونیاک در بسیاری از مواد شوینده وجود دارد. اگر مواد حاوی آمونیاک را با مواد سفید کننده ترکیب کنید ، مواد حاصل از این واکنش باعث تولید گازهای سمی می شود که می تواند به دستگاه تنفسی و ریه آسیب جدی بزند. همچنین ترکیب مقدار زیاد این دو مواد با یکدیگر، حتی می تواند باعث ایجاد انفجار شود.

-سرکه و مواد سفید کننده
وقتی محصولی اسیدی را با سفید کننده مخلوط می کنید ، این واکنش می تواند بخارهای کلر و کلرامین سمی را آزاد کند. این ترکیب شیمیایی می تواند باعث ایجاد سوختگی های چشمی و آسیب به ریه ها شود.


-مایع سفید کننده یا وایتکس و الکل
اگر الکل را با سفید کننده ترکیب کنید، مواد حاصل از این دو ماده شیمیایی، تولید کلروفرم و اسید هیدروکلریک می کند. کلروفرم و اسید هیدروکلریک به سیستم عصبی، ریه، کلیه، کبد، چشم ها و پوست آسیب جدی می زنند. همچنین تنفس و استنشاق مقدار زیادی کلروفرم باعث سرگیجه، تهوع، از دست دادن هوشیاری و حتی مرگ می‌شود.


-آب اکسیژنه و سرکه
ترکیب پراکسید هیدروژن با سرکه باعث ایجاد اسید خطرناکی به نام اسید پراستیک می شود. این ماده در غلظت های زیاد می تواند به پوست ، چشم ها ، گلو ، بینی و ریه ها آسیب بزند.سفید کننده و انواع مواد تمیز کننده
هیچ وقت نباید مواد سفید کننده را با انواع شوینده های شیمیایی مثل مایع های چند منظوره، فومهای گاز پاک کن، جوهر نمک، شیشه شور، تمیز کننده سرامیک و انواع مایع ظرفشویی مخلوط کنید. مواد حاصل از این واکنش شیمیایی باعث تولید گازهای سمی مثل گاز کلر می شوند که حتی قرار گرفتن در معرض کمترین مقدار آن هم می تواند باعث ایجاد مشکلات شدید تنفسی و بینایی شود.

ـ جوش شیرین و سرکه
جوش شیرین قلیایی است و سرکه اسیدی . وقتی این دو مواد با هم مخلوط شوند همدیگر را خنثی می کنند. اگر این دو مواد را در یک ظرف در بسته با هم مخلوط کنید، می تواند باعث ایجاد انفجار شود.


-جرم گیر و یک جرم گیر دیگر
بعضی از جرم گیرها اسیدی و برخی قلیایی هستند، ترکیب دو جرمگیر میتواند باعث به واکنش شیمیایی خطرناک وحتی انفجار شود. این مواد به دلیل داشتن فرمول های فوق العاده قوی باعث ایجاد گاز کلر می شود و ممکن است منجر به انفجار شود.


استفاده از مواد شوینده در دوران بارداری چه عوارضی دارد؟
کارشناسان معتقدند استفاده از مواد شوینده و ترکیب این مواد برای زنان باردار بسیار خطرناک است . آنها توصیه می کنند در سه ماهه اول بارداری و ماه های آخر استفاده از انواع جرم گیرها و سفید کننده ها برای زنان باردار ممنوع است چون ممکن است سلامتی جنین را به خطر بیندازد.


بچه ها را از مواد شوینده دور نگه دارید؟
پزشکان معتقدند در صورت استفاده از مواد جرم گیر ، سفید کننده و اسپری های خوشبو کننده هوا در خانه خطر جدی کودکان را تهدید می کند. چون کودکان بیشتر در معرض خطر مواد سمی تشکیل دهنده پاک کننده ها و شوینده ها قرار می گیرند زیرا بدن آن سریع تر مواد شیمیایی را جذب می کند. به همین دلیل مواد شوینده با غلظت بالا نباید به راحتی در دسترس کودکان قرار گیرد زیرا بلع مواد شوینده به خصوص جوهر نمک و سفید کننده باعث سوختگی مخاط دهان کودکان می شود و حتی ممکن است در ناحیه مری سوراخ ایجاد شود و سلامتی کودک را به خطر بیندازد.


مخلوط کردن مواد شوینده چه عوارضی به همراه دارد؟
متخصصان معتقدند عوارض استنشاق گازهای متصاعد شده از مخلوط مواد شوینده شیمیایی برای ریه‌ها خیلی جدی و خطرناک است. این عوارض به صورت سرفه نمایان می‌شود و باعث ایجاد حمله آسم در بیماران آسمی و تشدید علایم برونشیت مزمن و تنگی نفس در افراد می شود. وقتی بخار مواد شوینده حاصل از ترکیب وارد مجرای تنفسی می شود سوزش مجاری تنفسی هنگام ورود بخار مواد شوینده به سیستم تنفسی و سرفه و تنگی نفس از علایم مسمومیت با بخارهای مواد شوینده شیمیایی است. ریه انسان از دو بخش مجاری هوایی یعنی محل عبور هواو نسج ریه یعنی محل تبادل اکسیژن و گاز کربنیک تشکیل شده است، استنشاق مواد شوینده ترکیبی می تواند به یکی از این دو بخش آسیب بزند.

بیشترین آسیب بخار مواد شوینده شیمیایی به راه‌های هوایی این است که باعث تحریک مجاری هوا و بروز سرفه‌های تحریکی می‌شود که به مدت چند روز یا چند هفته ادامه پیدا می کند. همچنین تنفس این مواد ممکن است به نسج ریه نیز آسیب بزند که باعث التهاب و بروز سرفه‌های خشک و تنگی‌نفس می شود.

برای استفاده از شوینده ها به این نکات توجه کنید:

-اگر از سفید کننده یا آمونیاک استفاده می کنید، حتما به طور کامل و با آب فراوان محل را به خوبی بشویید.
-محصولات سفید کننده‌الکل و مواد شوینده را در ظرف های اصلی خودشان و با برچسب اصلی نگه دارید.
-زمان استفاده از شوینده‌های شیمیایی و پاک‌کننده از ماسک مناسب و دستکش استفاده و پنجره‌ها را باز و و تهویه را روشن کنید.
-اگر فردی با بخار مواد شوینده شیمیایی دچار سرفه و علایم تنگی نفس شد، خیلی سریع فرد را از محل خارج کنید و درها و پنجره‌ها را باز کنید. اگر فرد بیماری آسم یا حساسیت‌های تنفسی داشته باشد، باید از اسپری آسم استفاده کند. اگر سرفه‌ها و تنگی نفس بیشتر شد باید فرد را خیلی سریع به بیمارستان برسانید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما