فوریه 25
بازدید : 755
نظرات : بدون دیدگاه
مادربزرگ جای مادر را نمی گیرد

باتوجه به تغییر شرایط جامعه امروز زنان نیز همپای مردان حتی زمانی که فرزندشان متولد می‌شود کار می‌کنند. گاهی برخی از والدینی که شاغل هستند به دلایل مختلفی فرزند خود را به پدربزرگ و مادربزرگ می‌سپارند و این مسئله که آیا این کار درست است یا نه برای همه یکسان نیست. گاهی مادربزرگ و پدربزرگ […]

باتوجه به تغییر شرایط جامعه امروز زنان نیز همپای مردان حتی زمانی که فرزندشان متولد می‌شود کار می‌کنند.

گاهی برخی از والدینی که شاغل هستند به دلایل مختلفی فرزند خود را به پدربزرگ و مادربزرگ می‌سپارند و این مسئله که آیا این کار درست است یا نه برای همه یکسان نیست.

گاهی مادربزرگ و پدربزرگ از نظر سنی جوان هستند و به هنگامی که والدین کودک حضور ندارند با نوه خود مشغول بازی می‌شوند، چراکه کودک نیاز به بازی دارد و این نکته خوبی است.

مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها نمی‌توانند جای پدر و مادر را بگیرند، والدین باید بدانند کیفیت رابطه خود را با فرزندانشان حفظ کنند و جاه طلبی‌های شغلی خود را کم کنند تا زمان بیشتری را با فرزندشان سپری کنند.

مادران باید زمان‌هایی که با کودک خود هستند با فرزندانشان بازی و او را نوازش کنند تا کودک حضور مادر را حس کند، همچنین مادر می‌تواند به هنگام حضورش در محل کار از طریق تماس تصویری به کودک خود بفهماند که حتی از محل کار هم به فکر اوست.

گاهی اوقات زوجین از نظر مالی قادر به سپردن کودک خود به مهدکودک نیستند و در این شرایط مجبورند از پدر و مادر خود برای نگهداری از فرزندشان کمک بگیرندف در حالی که سنی از پدر و مادرشان گذشته و توانایی بازی و برقراری ارتباط با نوه خود را ندارند، لذا در این موقعیت نقش والدین پررنگ‌تر می‌شود و باید وقت بیشتری را با کودک خود سپری کنند.

نکته قابل توجه چند تربیت شدن کودک است، چراکه گاهی پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها برخلاف قوانین والدین کودک با او رفتار می‌کنند و در برخی از مواقع خواسته‌های نا به جا کودک را برآورده می‌کنند، در چنین موقعیتی والدین باید قوانین خود را در زمینه تربیت فرزندشان به مادر و پدر خود بیان کنند تا کودکشان دچار چند تربیتی نشوند.

البته آشنایی کودک با تجارب پدربزرگ و مادربزرگ مفید است، چراکه در ارتباط با پدربزرگ و مادربزرگ تجارب تازه‌ای کسب می‌کند.

به طور قاطع نمی‌توان گفت که نگهداری از کودکان دارای مادر شاغل در مهد کودک‌ها بهتر از نگهداری توسط مادر بزرگ و پدربزرگ است، چراکه این مسئله بستگی به توانایی مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها دارد که چقدر می‌توانند ضمن رعایت قوانین والدین کودک با نوه خود بازی کنند.

پدربزرگ و مادربزرگی که بیمار هستند، توانایی برقراری ارتباط با کودک را ندارند و کودک در اغلب اوقات تمام وقتی که در خانه آن‌ها حضور دارد را جلوی تلویزیون سپری می‌کند (تلویزیون برای کودک زیر ۲ سال ممنوع و برای ۲ تا ۵ سال نهایت ۱ ساعت در روز است) که شرایط خوبی نیست و مهد کودک در چنین موقعیتی بهتر است.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما