فوریه 22
بازدید : 786
نظرات : بدون دیدگاه
گزینه‌ ای متفاوت برای مراقبت از کودکان

گزینه‌های مختلفی برای نحوه مراقبت از کودکان وجود دارد. پرستار بچه و مراکز مراقبت خانوادگی در خانه ای دیگر از جمله این گزینه‌ها است. مراکز مراقبت خانوادگی در خانه ای دیگر مکانی است که از بچه‌های کوچک در مکانی مشابه محیط خانه و امکانات آن نگاهداری می‌شود. از آنجایی که مسئله تربیت کودک و فرزند […]

گزینه‌های مختلفی برای نحوه مراقبت از کودکان وجود دارد. پرستار بچه و مراکز مراقبت خانوادگی در خانه ای دیگر از جمله این گزینه‌ها است. مراکز مراقبت خانوادگی در خانه ای دیگر مکانی است که از بچه‌های کوچک در مکانی مشابه محیط خانه و امکانات آن نگاهداری می‌شود.

از آنجایی که مسئله تربیت کودک و فرزند پروری موضوع مهمی است و می‌تواند در رفتار آن‌ها در آینده تاثیرگذار باشد، در این مقاله با اشاره به دیدگاه‌های نگهداری فرزندان در مراکز مراقبت خانوادگی در خانه ای دیگر سعی می‌کنیم به یک نتیجه کلی درباره این موضوع برسیم. در ادامه بیشتر با معایب و مزایای این مراکز آشنا می‌شویم.

ویژگی‌های مراکز مراقبت خانوادگی
این مراکز یک گزینه بسیار عالی و جذاب برای تمام خانواده‌ها است؛ زیرا مراقبت‌ها در محیطی شبیه به خانه ولی دور از آن صورت می‌گیرد. مراکز مراقبت خانوادگی در خانه ای دیگر هم امکاناتی مشابه خانه مانند اتاق نشیمن، حمام، حیاط خلوت، آشپزخانه و زمین بازی در اختیار کودکان قرار می‌دهند تا آنها احساس امنیت خاطر و آرامش داشته باشند.

تعداد پذیرش کودک در مراکز مراقبت خانوادگی
مراکز مراقبت خانوادگی در خانه ای دیگر مجاز به نگهداری از تعداد مشخصی از کودکان طبق مقررات مربوط به دولت مورد اقامت هستند و یکی از آن الزامات، مربوط به تعداد کودکانی است که هر کدام از این مراکز قادر به مراقبت از آنها هستند. این تعداد ممکن است متفاوت باشد. بیشتر ارائه دهندگان خدمات مراقبت از کودک، امکانات خودشان را برای پنج یا شش آماده می‌کنند. البته بعضی مراکز از کودکان کمتری مراقبت می‌کنند. به راحتی می‌توانید این مراکز را با موسساتی که از تعداد بیشتری از کودکان مراقبت می‌کنند، مقایسه کنید و علت ترجیح والدین را متوجه شوید.

در دسترس بودن مراکز مراقبت خانوادگی
ارائه دهندگان خدمات مراکز مراقبت خانوادگی در خانه ای دیگر را می‌توانید در محله‌های مشابه یا نزدیک محل زندگی خودتان پیدا کنید. بسته به نوع مراکز ممکن است بعضی از آنها وظیفه حمل و نقل کودک به مکان‌های مخصوص فعالیت‌های پرورشی کودکان یا برنامه‌های علمی را به عهده بگیرند که معمولا والدین قادر به انجام آن نیستند.

مراقبت از کودکان کم سن و سال
در حالی که بعضی از خانواده تمایل دارند قبل از فرستادن فرزندشان به مهد‌کودک یا کودکستان از آنها در مراکز مراقبت از کودکان، مراقبت به عمل آید؛ بسیاری از خانواده مایل‌اند از فرزند کوچکشان در محیط آرام و راحتی شبیه خانه مراقبت به عمل آید. ممکن است تسهیلات و خدمات مهد‌کودک‌ها نسبت به مراکز مراقبت از کودکان، سازمان‌یافته‌تر به نظر برسد و همین مسئله ذهن آنها را منحرف کند. در حالی که کمک گرفتن از یک مراقب کودک در همان موقعیت و ویژگی‌های مهد‌کودک برای نگهداری از یک یا دو فرزندتان می‌تواند برای خیلی از والدین خواستنی و جذاب باشد. بسیاری از مراقبان کودک برای ارائه خدمات بهتر، تعداد کودکان تحت مراقبت خود را کمتر می‌کنند.

میزان تجربه و دانش
هر یک از مراکز مراقبت خانوادگی در خانه ای دیگر و کارمندان آن دارای سابقه، مدارک و سطح دانش متفاوتی هستند. قبل از مراجعه درباره سوابق و میزان علم و تجربه آنها تحقیقات لازم را به عمل آورید. این مراکز، برای جلب اعتماد والدین و به منظور آمادگی برای مواجهه با حوادث خطرناک، آموزش‌های ایمنی را پشت سر گذاشته‌اند و الزامات ایمنی را در مکان‌های مراقبت از کودکان رعایت می‌کنند. شما نیز به عنوان پدر و مادر بررسی‌های لازم را درباره مجوز‌ها و الزامات ایمنی این مراکز انجام دهید و در صورتی که نیازی به وجود این الزامات و امکانات نمی‌بینید، پیامد‌های آن را هم بپذیرید. از آنجایی که اکثر مراقبان کودک آموزش‌های لازم را در این مورد می‌بینند، والدین هم معمولا با افرادی که تجربه لازم را در این مورد دارند، راحت‌ترند.

کاهش جا به جایی کودک
ممکن است کودکان بسته به رضایت والدین و شرایط کاری و وضعیت مالی روزانه‌شان، به صورت متناوب بچه‌ها را برای نگاهداری به این مراکز بفرستند. در حالی که این مراکز آمادگی نگاهداری کودکان را از زمان تولد تا پیش از رفتن به مهد‌کودک دارند. این وضعیت باعث ایجاد ارتباط صمیمانه‌تری بین کودک و مراقبان خواهد شد. این همکاری در تمام سال‌های اولیه زندگی کودک باعث رشد و پرورش کودک خواهد شد.

رابطه صمیمانه بین مراقبین و والدین
والدین اغلب به مرور با شخصیت مراقبان کودک خود آشنا می‌شوند. علاوه بر این مراقبان طی مدتی که در خانه به سر می‌برند با خانواده کودک آشنا می‌شوند. به همین دلیل والدین و مراقبین با ارتباط گرم و صمیمانه‌ای می‌توانند به پرورش کودک کنند. مسائلی مانند انتخاب غذا، آموزش رفتار با حیوانات خانگی، درست یا نادرست بودن رفتار، اجتماعی شدن و آموزش‌های ابتدایی از طریق روابط متقابل صورت می‌گیرد. والدین باید از مراقبین راه و روش‌های تربیتی، رفتار‌ها و برخورد روزانه را یاد بگیرند و مراقبین باید خواسته‌ها و الزامات والدین را در زمینه تربیت کودکان مد نظر قرار دهند. از آنجایی که تمام نقطه‌ نظرات والدین و مراقبان با یکدیگر هم‌خوانی ندارد، بهتر است از قبل درباره توافق بین خودتان، اطمینان حاصل کنید.

ارائه مشاوره به والدین

بسیاری از مراکز مراقبت خانوادگی در خانه ای دیگر مجموعه‌ای از مربیان آموزشی با‌تجربه در اختیار دارند. همچنین این مراکز برای دستیابی به اهداف خود و پیشبرد آن به بحث و تبادل‌نظر و بررسی چالش‌ها و محدودیت‌ها و مشکلات می‌پردازند. برخی از مراکز حتی مشاوره‌های تربیتی هم به خانواده‌ها ارائه می‌دهند.

تعدیل هزینه‌ها از راه‌های جانبی
نرخ شهریه مراکز مراقبت خانوادگی در خانه ای دیگر به طرز چشمگیری با یکدیگر فرق دارد. این مراکز بسته به محل زندگی شما و سن بچه‌ها، هزینه‌های متفاوتی را دریافت می‌کنند. والدین می‌توانند با تهیه میان‌وعده‌ها، تهیه ناهار برای کودک، فراهم کردن پوشک در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند. مراکز هم می‌توانند برای همکاری با خانواده‌ها جهت کم شدن هزینه‌های آنها، خدمات نیمه‌وقت ارائه دهند یا تخفیف‌هایی را جهت نگاهداری خواهر و برادر‌ها ارائه دهند. والدین باید در نظر داشته باشند که نگاهداری از کودکان یک شغل است و یک مراقبت‌کننده انتظار دارد که پرداخت‌های به موقع انجام شود.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما