فوریه 22
بازدید : 1878
نظرات : بدون دیدگاه
ده سالگی ، انتقال از کودکی به نوجوانی

بسیاری از کودکان خودشان را در سن ۱۰ سالگی ، نوجوان می‌دانند. با وجود اینکه عده‌ای از آن‌ها رفتار بالغانه‌ای از خود نشان می‌دهند، عده‌ای دیگر هم از نظر جسمی و هم از نظر عاطفی، هنوز کودک محسوب می‌شوند. بچه‌ها در دوره انتقال از کودکی به نوجوانی با تغییرات فیزیکی، جسمی، شناختی و عاطفی رو […]

بسیاری از کودکان خودشان را در سن ۱۰ سالگی ، نوجوان می‌دانند. با وجود اینکه عده‌ای از آن‌ها رفتار بالغانه‌ای از خود نشان می‌دهند، عده‌ای دیگر هم از نظر جسمی و هم از نظر عاطفی، هنوز کودک محسوب می‌شوند. بچه‌ها در دوره انتقال از کودکی به نوجوانی با تغییرات فیزیکی، جسمی، شناختی و عاطفی رو به رو می‌شوند. در ادامه با نقاط عطف رشد در سن ۱۰ سالگی بیشتر آشنا می‌شویم.

رشد فیزیکی
بسیاری از کودکان تا کلاس پنجم دبستان رشد زیادی از نظر فیزیکی تجربه می‌کنند. در دختر‌ها نسبت به پسر‌ها شاهد رشد سریعی هستیم و بلوغ را زود‌تر تجربه می‌کنند. برخی از پسر‌ها نشانه‌های بلوغ را در سن ۱۰ سالگی نشان می‌دهند، در حالی که عده‌ای دیگر ممکن است آن را در ۱۱، ۱۲ یا ۱۳ سالگی تجربه کنند. این تفاوت در رسیدن به بلوغ فیزیکی، ممکن است باعث ناراحتی کودکانی شود که هنوز این نشانه‌ها در آن‌ها ظاهر نشده است.

نقاط عطف کلیدی رشد کودک در سن ۱۰ سالگی
بهبود چابکی، سرعت، هماهنگی و تعادل را نشان می‌دهد
بروز اولین نشانه‌های بلوغ مانند پوست چرب، افزایش عرق و رشد مو در ناحیه تناسلی و زیر بغل
افزایش هماهنگی عضلات کوچک
راهنمایی والدین
اگر چه برخی از کودکان در سن ده سالگی، بالغانه برخورد می‌کنند، اما هنوز هم نیاز به خواب کافی دارند. کودکان در این باید حدود ۹ تا ده ساعت در شبانه‌روز بخوابند.

رشد عاطفی
در سن ۱۰ سالگی قدرت حواس کودکان و درک آنها نسبت به جهان اطرافشان رو به افزایش است. بسیاری از آنها آماده ورود به جامعه و حضور در گروه‌های اجتماعی هستند. برای دختران که نسبت به پسر‌ها از لحاظ فیزیکی زود‌تر رشد می‌کنند، گذار به نوجوانی می‌تواند با احساساتی مانند هیجان، عدم اطمینان و ترس و حتی خجالت همراه باشد.

منتظر این باشید که در این سن کودک روی احساساتش کنترل بیشتری خواهد داشت و مهارت بیشتری برای حل اختلافات و مجادله با دوستانش پیدا می‌کند. در این دوره کودکان با استرس شدیدی رو به رو می‌شوند. البته این اضطراب تا حدود زیادی عادی است، زیرا آنها در تلاش برای مقابله با اضطراب ناشی از این تغییرات هستند.

نقاط کلیدی عطف رشد در سن ۱۰ سالگی
میل به برقراری ارتباط با افراد بزرگسال
شروع به پرسیدن سوالات چالش‌برانگیز می‌کند
پذیرش و درونی‌سازی اعتقادات والدین


راهنمایی والدین
در این دوره از رشد کودک ۱۰ ساله والدین می‌توانند نحوه برخورد با احساساتی مانند سرخوردگی، خشم، اضطراب و احساس گناه و ناراحتی را به کودکان بیاموزند و برای حل این احساسات متناقض همراهشان باشند.

دختر‌ها ممکن است از طرف دوستانشان مورد تملک قرار بگیرند و احساس حسادت نسبت به هم داشته باشند. پسر‌ها ممکن است با دوستان همجنس خود ارتباط صمیمانه‌تری داشته باشند. روابط پسر‌ها بر اساس منافع متقابل است تا صمیمیت و احساس شخصی.

فرد ۱۰ ساله توانایی خوبی برای درک و فهم احساسات دیگران و خواندن زبان صورت و بدن آنها را دارد. در این سن پذیرش توسط همسالان گام مهمی است که نقش و تاثیر اساسی روی مراحل بعدی رشد دارد. پذیرش ضعیف همسالان در این سن، زنگ خطری برای بروز مشکلات عاطفی و رفتاری در نوجوانان است. کودکان در سن ۱۰ سالگی احساس نزدیکی و صمیمیت عمیقی بین خودشان و والدین، خواهر و برادر و آشنایان دارند. همچنین در این سن با خواهر و برادرشان به ویژه اگر کوچکتر از خودشان باشد، بحث و مجادله زیادی دارند.

نقاط کلیدی عطف رشد در سن ۱۰ سالگی
لذت بردن از ایجاد کد‌ها و رمز‌های اختصاصی در ارتباط با دوستان
تمایل به انجام کار‌های گروهی و لذت بردن از همکاری جمعی
هم هویت شدن با افراد هم جنس خود


راهنمایی والدین
به فرزندتان اجازه دهید که حریم خصوصی مخصوص به خودش را داشته باشد. نگاهداری مکالمات خصوصی و در میان گذاشتن راز‌ها، اقتضای رشد اجتماعی در این دوره است و نقش مهمی در رشد سالم فرزند شما دارد.

رشد شناختی
در سن ده سالگی کودکان در آستانه ورود به بلوغ و بزرگسالی هستند و مهارت‌های زبانی و توانایی زبانی لازم برای جمع‌آوری اطلاعات و بیان نظرات خود را دارند. به همین دلیل آنها در این سن به راحتی در اجتماعات مختلف شرکت می‌کنند و نطرشان را درباره شعر و هنر و موسیقی بیان می‌کنند. بیشتر کودکان در این سن رشد بالایی در یادگیری دارند، یادگیری در کلاس پنجم به میزان زیادی افزایش پیدا می‌کند، زیرا کودکان آماده ورود به دبیرستان هستند.

گفتار و زبان
در این سن مهارت‌های خواندن به سمت لذت بردن از کتاب‌های پیچیده‌تر و طولانی‌تر سوق می‌یابد. آنها با واژگان سخت‌تر و مفاهیمی مانند تشبیه و استعاره آشنا می‌شوند و قادر به تجزیه و تحلیل کتاب‌ها و ارائه انتقاد و نظر درباره آنها هستند.

بازی
بسیاری از کودکان ده ساله ورزش‌هایی را مانند دوچرخه‌سواری، اسکیت و ورزش‌های گروهی را دوست دارند. آنها همواره رویداد‌های مربوط به تیم‌های ورزشی و گروه‌‌های موسیقی و خواننده مورد علاقه خود را دنبال می‌کنند. بسیاری از آنها از دنیای دیجیتال لذت می‌برند و اشتیاق زیادی به گرفتن عکس از خود دارن.

نقاط کلیدی عطف رشد در سن ۱۰ سالگی
استفاده از قضاوت درست
علاقه به تیم‌های ورزشی یا گروه‌های موسیقی مشهور


راهنمایی والدین
برای موفقیت تحصیلی کودک، او را تشویق به مطالعه کتاب‌ها و مطالب خوب کنید. همچنین با ایجاد قوانین خوبی مانند تلویزیون نگاه نکردن هنگام انجام تکالیف درسی، عادات پسندیده را در او ایجاد می‌کنید.

در این سن کودکان بیشتر از هر وقت دیگری تمایل دارند که ویژگی‌های ظاهری خود را طبق نظر همسالان خود تغییر دهند. کودکان در این سن توجه و حساسیت بیشتری نسبت حریم خصوصی خودشان دارند و می‌خواهند این حریم در مکان‌هایی مانند حمام حفظ شود. همچنین در این سن، آن‌ها به مدل مو و لباس‌های مشابه دوستانشان، گرایش پیدا می‌کنند.

زنگ خطر

در صورتی که کودکت بیش از حد خشمگین است و رفتار‌های تهاجمی و پرخاشگرانه از خود نشان می‌دهد، باید از یک مشاور یا متخصص برای حل این بحران کمک بگیرید. در صورتی که تغییرات رفتاری یا شخصیتی (مشکل در خواب و غذا خوردن یا نرفتن به مدرسه) مشاهده کردید، حتما با یک متخصص صحبت کنید.

دختران به دلیل بلوغ زود‌رس ممکن است متوجه تغییرات ظاهری خود شوند و نسبت به آن حساسیت نشان دهند. سعی کنید همواره با کودک در این مورد صمیمانه گفت و گو کنید و تاکیدتان بیشتر از ظاهر، روی سلامت کودک باشد.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما