فوریه 15
بازدید : 760
نظرات : بدون دیدگاه
اگر فرزندتان از غذا خوردن لذت نمی برد …

برخی از کودکان زیاد غذا نمی خورند یا هنگام غذا خوردن نیز اشتیاق چندانی نشان نمی دهند. گاهی وقت ها یک کودک نه یا ده ماهه آنقدر سرگرم کارهای دیگر می شود که غذا خوردن از یادش می رود. این موضوع گاهی اوقات باعث امتناع کودک از غذا خوردن و کشمکش بین شما و فرزندتان […]

برخی از کودکان زیاد غذا نمی خورند یا هنگام غذا خوردن نیز اشتیاق چندانی نشان نمی دهند. گاهی وقت ها یک کودک نه یا ده ماهه آنقدر سرگرم کارهای دیگر می شود که غذا خوردن از یادش می رود. این موضوع گاهی اوقات باعث امتناع کودک از غذا خوردن و کشمکش بین شما و فرزندتان بر سر غذا خوردن می شود. در این مواقع فرزند شما ممکن است رفتارهایی مانند پرتاب کردن غذا یا وسایل تغذیه، نگهداشتن غذا در دهان، تف کردن غذا، لگد زدن، گریه و استفراغ از خود نشان دهد.

برنامه غذایی مناسب
میزان هله و هوله و شیرینی و شکلات را به حداقل برسانید. این مواد غذایی خوشمزه اند و مزه شان به نظر خیلی ها از سبزیجات بهتر است. فرزندتان را از سن کم به سوی روغن و شیرینی سوق ندهید. اگر همین حالا هم رژیم غذایی او پر از شکر و چربی است، کلی راه دارید تا بتوانید این عادات غلط غذایی را از سرش بیندازید و اگر هم فکر می کنید باید به کل او را از شیرینی جات دور کنید سخت در اشتباهید. میوه ها دسرهای فوق العاده و سالمی هستند. اگر فرزندتان یک روز از خوردن شیر امتناع ورزید نگران نشوید و سعی کنید تعادل در مواد غذایی را به صورت دوره یک هفته یا بیشتر در نظر بگیرید و کودک را ملزم به خوردن روزانه مواد مغذی مورد نیاز بدنش نکنید.

نکته:
در این برهه کودکان دمدمی مزاج هستند، شاید فرزندتان این هفته عاشق هویج باشد و هفته بعد از آن بدش بیاید. غذایی جلو او بگذارید که در این زمان به مذاقش خوش می آید و هویج را برای یک یا دو هفته بعد نگه دارید.

استقلال کودک در غذا خوردن
هرگز کودک تان را وادار به خوردن نکنید. هیچ گاه او را تهدید نکنید و با او در مورد غذا معامله نکنید. در مورد شکم تصمیم گیرنده اصلی باید خود او باشد. مجبور کردن کودک به خوردن وقتی که سیر است بخشی از استقلالش را خدشه دار می کند. وقتی بگذارید کودک تصمیم بگیرد چقدر می خواهد بخورد، در واقع به او اجازه داده اید به پیغام های سیر شدن که از بدنش دریافت می کند توجه داشته باشد.

جستجو برای کشف دلایل بی اشتهایی
اگر فرزندتان زمانی که خسته است و یا بیش از حد به زمان خوابش نزدیک است از خوردن غذا امتناع می ورزد، بهتر است در آن هنگام به خوردن یک میان وعده سریع و یا یک نوشیدنی اکتفا کنید و وعده غذایی را به بعد از بیداری و زمانی که کاملا هوشیار است موکول کنید. اکثر مشکلات تغذیه با گذشت زمان حل می شوند و تنها تعداد کمی از کودکان دچار مشکل طولانی مدت می شوند که می تواند باعث اختلال در روند رشد گردد. برخی از کودکان معده خود را با نوشیدنی و حتی شیر پر می کنند و در زمان خوردن وعده اصلی دیگر اشتهایی ندارند، مصرف نوشیدنی را به مدت حداقل نیم ساعت قبل از غذا محدود کنید.

تشویق کودک برای غذا خوردن
اگر فرزندتان از غذا خوردن لذت نمی برد سعی کنید این زمان را برای او مفرح جلوه دهید. فرزند خود را در مراحل خرید مواد غذایی و یا درست کردن و تزیین غذا شرکت دهید. برخی از کودکان با تغییر محل غذا خوردن و یا بودن در کنار کودکان دیگر بهتر غذا می خورند.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما