فوریه 15
بازدید : 652
نظرات : بدون دیدگاه
رفتارهایی که نشانه وسواس است

ممکن است متوجه شوید که فرزندتان بیش از حد وسواس دارد. رفتارهایی که نشانه وسواس است در او وجود دارد، مانند شستشوی بیش از حد دست ها، عوض کردن مرتب و خیلی زیاد لباس، پاک کردن نوشته ها، حساسیت بیش از حد بر روی چیدمان وسایل اتاق یا کتاب ها و دفترها در داخل کیف […]

ممکن است متوجه شوید که فرزندتان بیش از حد وسواس دارد. رفتارهایی که نشانه وسواس است در او وجود دارد، مانند شستشوی بیش از حد دست ها، عوض کردن مرتب و خیلی زیاد لباس، پاک کردن نوشته ها، حساسیت بیش از حد بر روی چیدمان وسایل اتاق یا کتاب ها و دفترها در داخل کیف و غیره.
همه این رفتارها نشانه یک وسواس و اضطراب است که وقتی خیلی پیشرفته و افراطی می شود مشکلات زیادی را برای افراد به وجود می آورد. البته وسواس قطعا ریشه و دلیل دارد و در بیشتر مواقع مشکلات و افسردگی و اضطراب بیش از حد، کودک را به سوی انجام رفتارهای وسواسی سوق می دهد. اگر با چنین مشکلی در ارتباط با فرزندتان روبرو شدید به راهکارهای زیر توجه نمایید:

دلیل و علت بروز رفتارهای وسواسی را در کودک بررسی کنید و در رفع آن ها بکوشید.

چند روزی رفتارهای فرزندتان را بررسی کنید تا ببینید آیا رفتارهای وسواسی را در مواقع خاصی بروز می دهد یا خیر.

گاهی اوقات این رفتار تقلیدی است. ممکن است خود شما یا یکی از اعضای خانواده اینگونه باشند که در این صورت ابتدا باید مشکل فرد بزرگسال را رفع نمایید.

به فرزندتان بگویید حرف های مثبت را به خود تلقین کند و مرتب تکرار نماید مثلا بگوید دست هایم تمیز شده و نیازی به شستن بیشتر ندارد و یا نوشته ام هیچ ایرادی ندارد.

از آنجایی که یکی از دلایل اصلی وسواس، اضطراب است برای رفع آن روش های کسب آرامش را به فرزندتان بیاموزید.

در بسیاری از مواقع فرد وسواسی نیاز به کمک اطرافیان دارد پس هنگامی که فرزندتان را در حال رفتارهای وسواس گونه یافتید به او بگویید مشکلی وجود ندارد و همه چیز مرتب و تمیز است.

هیچ گاه فرزندتان را بابت این گونه رفتارها تنبیه نکنید و هر گونه پیشرفت در رفع این مسئله را تشویق کنید.

اگر با انجام روش های بالا مشکل حل نشد و یا وسواس تشدید شد حتما به مشاور مراجعه نمایید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما