فوریه 12
بازدید : 571
نظرات : بدون دیدگاه
دست تو دماغت نکن!

انگشت در بینی کردن یکی از عاداتی است که در بسیاری از کودکان دیده می شود. اما دلایل این عادت چیست و راه های مقابله با آن کدام می باشند؟ دلایل انگشت در بینی کردن انگشت در بینی کردن با یا بدون خارج کردن مواد از آن مانند ناخن جویدن می تواند نوعی عادت عصبی […]

انگشت در بینی کردن یکی از عاداتی است که در بسیاری از کودکان دیده می شود. اما دلایل این عادت چیست و راه های مقابله با آن کدام می باشند؟

دلایل انگشت در بینی کردن
انگشت در بینی کردن با یا بدون خارج کردن مواد از آن مانند ناخن جویدن می تواند نوعی عادت عصبی باشد، اما دلایل دیگری نیز می تواند باعث ایجاد این عادت گردد. گاهی مواقع کودک به دلیل خارج کردن مواد موجود در مجرای بینی، انگشت در دماغ خود می کند. این مواد ترشحات طبیعی بینی می باشند که خشک شده و به دیواره بینی می چسبند. گاهی نیز ممکن است نوعی حساسیت موجب تحریک مخاط و افزایش ترشحات گردد.
خوشبختانه این عادت بر خلاف ناخن جویدن چندان مسئله ساز نمی باشد و غالبا قبل از رسیدن کودک به سن دبستان بر طرف می شود. انگشت در بینی کردن می تواند منجر به مشکلاتی مانند احتمال زخم شدن و عفونت گردد.

توصیه هایی جهت ترک عادت انگشت در بینی کردن
به زمان و مکان هایی که فرزندتان این رفتار را تکرار می کند دقت نمایید و با جایگزین کردن فعالیت هایی که باعث مشغول شدن دست هایش می شود مانند خمیر بازی، توپ بازی و … او را از انجام این کار باز دارید.

اگر دلیل انگشت در بینی کردن کودک گرفتگی یا خشکی بینی است با استفاده از بخور و یا چرب کردن توسط کرم و پماد می توانید مشکل را برطرف سازید.

روش های صحیح و بهداشتی تمیز کردن بینی را به کودک آموزش دهید و برای تشویق شدن اش از دستمال کاغذی های طرح دار و رنگی و زیبا استفاده نمایید. همچنین علت ناپسند بودن این کار را توضیح دهید و به او به زبان ساده بگویید که دست در بینی کردن باعث آسیب رساندن به مخاط و پرزهای بینی می شود. از کودک بخواهید هنگام انجام این عادت خود را در آیینه تماشا کند تا متوجه زشت شدنش در هنگام انجام این کار شود.

سرزنش یا توبیخ هیچ کمکی به رفع این مشکل نمی کند. در عوض چنانچه مدتی جلوی خود را گرفت او را تشویق کرده و یا حتی به او جایزه بدهید. از عباراتی نظیر «نکن!» و امثال آن استفاده نکنید و کاملا نسبت به این رفتار بی توجهی کنید، زیرا ممکن است در مواردی کودک به دلیل جلب توجه این کار را انجام دهد. محبت بی قید و شرط را فراموش نکنید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما